Winietowanie

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
9
Optyka:
9
Budowa:
8
Nasza ocena:

87%

Pierwszy pełnoklatkowy zoom ze światłem f/1.8 obiecuje wzorową optykę, szybki autofokus i bardzo dobrą kulturę pracy. Do tego jest całkiem przystępnie wyceniony. Czy jednak niewielki zakres i duże gabaryty nie przekreślają użyteczności tej konstrukcji? Sprawdzamy to w naszym teście.

Autor: Maciej Luśtyk

30 Sierpień 2024
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Winietowanie

Winietowanie mierzymy dla plików RAW, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawione wykresy pokazują schemat winietowania dla przysłon f/1.4, f/1.8, f/2 i f/2.8.

Nowa Sigma 28-45 mm f/1.8 DG DN ART nieźle wypada także w zakresie winietowania. Choć jest to obiektyw, w którym do pewnego stopnia winieta obecna jest prawie w całym zakresie przysłon, to gołym okiem będziemy w stanie zauważyć ją jedynie w zakresie f/1.8 gdzie różnica między środkiem a brzegami kadru wyniesie maksymalnie 0,8 EV dla ogniskowej 28 mm i 1 EV dla ogniskowej 45 mm.

Schemat winietowania dla ogniskowej 28 mm:

Schemat winietowania dla ogniskowej 45 mm:

Jednocześnie warto zauważyć, że obydwu tych przypadkach winietowanie przy f/1.8 jest dość intensywne i rozlewa się daleko w kierunku środka kadru. Na szczęście przy domknięciu do f/2.8 zauważalna winieta praktycznie znika i choć lekkie wyciemnienie brzegów będzie obecne nawet przy f/5.6, nie będzie ono zauważalne dla oglądających.

Profil korekcji winietowania wyłączony

Profil korekcji winietowania włączony

Jak zwykle z problemem wyciemnienia bardzo dobrze radzą sobie także systemowe profile korekcji. Adaptując profil korekcji na zdjęcia z przysłoną f/1.8 otrzymujemy w zasadzie idealnie wyrównaną ekspozycję na całym obszarze kadru. Można więc powiedzieć, że w realnej pracy problem winietowania w tym obiektywie w zasadzie nie występuje, choć oczywiście należy pamietać, że w przypadku wysokich czułości, korekta winietowania wpłynie na delikatny wzrost zaszumienia.

Winietowanie w praktyce:

28 mm, f/1.8

28 mm, f/2

28 mm, f/2.8

28 mm, f/4

45 mm f/1.8

45 mm f/2

45 mm, f/2.8

45 mm, f/4

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
18
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Kolejny unikalny zoom do bezlusterkowców Sigmy, to nowy wariant reporterskiego klasyka 24-105 mm f/4. Oferuje lepsze światło, choć kosztem kilku milimetrów na szerokim kącie. Zachowuje przy tym...
22
 Sony FE 85 mm f/1.4 GM II – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [JPEG+RAW]
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [JPEG+RAW]
Po zoomach przyszła pora na stałki. Sony odświeża swoją topową linię a zaczyna od klasycznej portretówki 85 mm f/1,4 GM. Jest mniejsza, lżejsza i szybsza. A jak wypada pod względem optyki? Mamy...
16
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)