Rozdzielczość

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
9
Optyka:
9
Budowa:
8
Nasza ocena:

87%

Pierwszy pełnoklatkowy zoom ze światłem f/1.8 obiecuje wzorową optykę, szybki autofokus i bardzo dobrą kulturę pracy. Do tego jest całkiem przystępnie wyceniony. Czy jednak niewielki zakres i duże gabaryty nie przekreślają użyteczności tej konstrukcji? Sprawdzamy to w naszym teście.

Autor: Maciej Luśtyk

30 Sierpień 2024
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu MTF50 umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki w przypadku standardowych matryc pełnoklatkowych uznajemy te powyżej 20-25 pl/mm. Zdjęcia wykonywaliśmy w formacie RAW z uwzględnieniem wszystkich przysłon.

W momencie premiery producent podkreślał wyrafinowanie układu optycznego, na który składa się 18 soczewek w 15 grupach, w tym z 3 elementów asferycznych i 5 soczewek ED. Z radością stwierdzamy, że nie były to tylko przechwałki. Co chyba najbardziej znamienne, jest to obiektyw, który oferuje niemal identyczne wyniki w całym zakresie ogniskowych. Oczywiście w dużej mierze to efekt ograniczonego zakresu, ale jednocześnie miło jest zobaczyć szkło, które jest tak samo dobre, niezależnie od wybranej ogniskowej.

Na szerokim kącie rozbieżność między środkiem a brzegami kadru jest nieco większa, ale jednocześnie obiektyw i tak startuje z wysokiego pułapu 48 pl/mm dla środka i 29 pl/mm dla brzegów kadru przy przysłonie f/1.8. Sweet spot obiektywu przypada już z kolei na zakres przysłonę f/2.8-f/4, gdzie zaoferuje nam 50 pl/mm w środku i 34-36 pl/mm na brzegach, ale naprawdę dobrych wyników możemy oczekiwać jeszcze do przysłony f/8. W praktyce w pełni użyteczne okażą się także zakres f/11-f/16 - rozdzielczość w środku kadru co prawda nieco spada, ale zarazem wyrównuje się z rozdzielczością brzegową, która nadal utrzymuje przyzwoity pułap ok 28-33 pl/mm.

W przypadku ogniskowej 45 mm startujemy z nieco bardziej wyrównanym wykresem i choć środek kadru jest delikatnie mniej ostry (ok. 45 pl/mm) jest to różnica, którą zauważymy wyłącznie na wykresie. Rozbieżności na poziomie 5 pl/mm pozostaną raczej niezauważalne gołym okiem. W przypadku dłuższych ogniskowych najlepsze wyniki otrzymamy w zakresie przysłon f/4-f/5.6 (odpowiednio 48-47 pl/mm dla centrum i 35-38 pl/mm dla brzegów kadru), ale wykres jest tak wyrównany, że w zasadzie trudno mówić to o tzw. sweet spot, bo dla oglądającego obraz będzie prezentował się identycznie dobrze w zakresie przysłon f/1.8-f/8. Chcielibyśmy, by tak prezentował się każdy obiektyw.

Należy też wspomnieć, że choć wyniki te odbiegają od rekordowych MTFów niektórych stałek, są to pomiary stworzone dla 24-megapikselowej matryc modelu Sony A7 III. W przypadku podłączenia nowej Sigmy do body typy A7R IV czy A7R V wyniki te powędrowałyby zapewne ok. 10 punktów w górę, oferując nam jedne z najlepszych osiągów wśród obiektywów zmiennogniskowych.

Rozdzielczość w praktyce:

1/160 s, f/1.8, ISO 100, ogniskowa: 28 mm

1/60 s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 28 mm

1/60 s, f/4, ISO 200, ogniskowa: 28 mm

1/60 s, f/5.6, ISO 400, ogniskowa: 28 mm

1/60 s, f/8, ISO 800, ogniskowa: 28 mm

1/60 s, f/11, ISO 1600, ogniskowa: 28 mm

1/60 s, f/16, ISO 3200, ogniskowa: 28 mm

1/160 s, f/1.8, ISO 100, ogniskowa: 45 mm

1/60 s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 45 mm

1/60 s, f/4, ISO 200, ogniskowa: 45 mm

1/60 s, f/5.6, ISO 400, ogniskowa: 45 mm

1/60 s, f/8, ISO 800, ogniskowa: 45 mm

1/60 s, f/11, ISO 1600, ogniskowa: 45 mm

1/60 s, f/16, ISO 3200, ogniskowa: 45 mm

Nieco więcej na temat rozdzielczości obiektywu powiedzą nam wykresy BxU, wskazujące jak ostre dla ludzkiego oka są poszczególne fragmenty kadru. Wykresy przygotowujemy zarówno dla matrycy, jak i odbitki 20 x 30 cm. W tym pierwszym wypadku odpowiada to oglądaniu zdjęcia w 100-procentowym powiększeniu, w drugim - oglądaniu go w rozmiarach ekranowych, czyli tak jak będzie na nie patrzeć większość odbiorców.

Wartości dla matrycy:

  • 0-6 - obraz ostry
  • 6-8 - delikatne rozmycie
  • 8-14 - rozmycie widoczne
  • powyżej 15 - rozmycie nie do przyjęcia

Schemat ostrości dla ogniskowych 28 i 45 mm:

Wykresy BxU potwierdzają z jak niesamowicie wyrównanym i dobrze wycentrowanym obiektywem mamy do czynienia. Dla oglądającego ostrość będzie prezentować się w zasadzie identycznie, niezależnie od używanej przysłony czy ogniskowej i co ważne będzie prezentować się wzorowo nawet podczas oglądania w 100-procentowym powiększeniu. A to jest raczej ewenementem.

Jeżeli ktoś miałby jednak obawy, warto spojrzeć na poniższe wykresy dla odbitki, które pokazują jak obraz będzie prezentował się dla oglądanego go w „standardowych” rozmiarach. Jak widzimy,  pod względem ostrości zdjęcia będą prezentować się bezbłędnie, niezależnie od użytych ustawień.

Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:

  • 0-15 - obraz ostry
  • 15-30 - delikatne rozmycie
  • 30-40 - rozmycie widoczne
  • 40-50 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Schemat ostrości dla ogniskowych 28 i 45 mm:

 

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
18
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Kolejny unikalny zoom do bezlusterkowców Sigmy, to nowy wariant reporterskiego klasyka 24-105 mm f/4. Oferuje lepsze światło, choć kosztem kilku milimetrów na szerokim kącie. Zachowuje przy tym...
22
 Sony FE 85 mm f/1.4 GM II – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [JPEG+RAW]
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [JPEG+RAW]
Po zoomach przyszła pora na stałki. Sony odświeża swoją topową linię a zaczyna od klasycznej portretówki 85 mm f/1,4 GM. Jest mniejsza, lżejsza i szybsza. A jak wypada pod względem optyki? Mamy...
16
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)