Sigma 28-45 mm f/1.8 DG DN ART - test obiektywu

Pierwszy pełnoklatkowy zoom ze światłem f/1.8 obiecuje wzorową optykę, szybki autofokus i bardzo dobrą kulturę pracy. Do tego jest całkiem przystępnie wyceniony. Czy jednak niewielki zakres i duże gabaryty nie przekreślają użyteczności tej konstrukcji? Sprawdzamy to w naszym teście.

Autor: Maciej Luśtyk

30 Sierpień 2024
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Rok 2024 to rok, w którym Sigma stara się na dobre udowodnić, że nie jest tylko producentem niedrogich zamienników, a liderem rynku optyki. W ostatnich miesiącach zobaczyliśmy już m.in. rekordowe obiektywy Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports, Sigma 15 mm f/1.4 DG DN Art, Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART czy też najnowszą odsłonę reporterskiego zoomu Sigma 24-70 mm f/2.8 DG DN II ART, a teraz producent przypieczętowuje to pierwszym w historii pełnoklatkowym zoomem ze światłem f/1.8.

Sigmę 28-45 mm f/1.8 DG DN ART łatwo zaszufladkować jako typowe prężenie muskułów i robienie „sztuki dla sztuki”. Szkło jest naprawdę pokaźne i oferuje przy tym dość ograniczony zakres ogniskowych, co w oczach wielu użytkowników przekreśla ten obiektyw już na starcie. W końcu te same możliwości przy większej wygodzie pracy mogą zaoferować nam dwie kompaktowe stałki.

Jednocześnie nowa Sigma wydaje się być wręcz wymarzonym obiektywem dla niektórych fotografów ślubnych, eventowych, portretowych czy filmujących, który w jednej konstrukcji zamyka najczęściej używane przez nich ogniskowe i okrasza to jasną optyką oraz bardzo dobrą wydajnością.

Nowy zoom to więc konstrukcja jak najbardziej warta uwagi, która z jednej strony otwiera nowy segment rynku a z drugiej ma szansę odmienić pracę wielu twórców. Należy jedynie zadać sobie pytanie o to czy kompromisy, na które musieli pójść inżynierzy podczas jego tworzenia nie przekreślają zalet obiektywu, a także czy bardziej praktyczny wyborem w zakresie jasnego uniwersalnego standard zoomu nie okaże się nieco ciemniejszy model Sony FE 24-50 mm f/2.8 G. W końcu różnicę w jasności łatwo dziś nadrobić czułością, a siłę rozmycia - nowymi możliwościami programów do postprodukcji.

Tym i innym aspektom pracy z obiektywem przyglądamy się bliżej na kolejnych stronach testu.

Specyfikacja:

Nazwa Sigma 28-45 mm f/1.8 DG DN ART
Producent Sigma
Typ zmiennoogniskowy
Mocowanie L-mount
Sony E
Ogniskowa 28-45
Maksymalna jasność 1.8
Maksymalna wartość przysłony 16
Liczba listków przysłony 11
Pierścień przysłony tak
Tryb bezstopniowy przysłony tak
Układ optyczny 18 elementów / 15 grup (3 x ASP, 5 x SLD)
Wewnętrzne ogniskowanie tak
Pole widzenia 75,4-51,3°
Maksymalne powiększenie 1:4
Minimalna odległość ogniskowania 30 cm
Średnica filtra 82 mm
Autofokus tak
Manualne doostrzanie tak
Mechanizm autofokusa Silnik liniowy HLA
Stabilizacja nie
Obudowa metal
tworzywo sztuczne
Skala odległości nie
Przycisk funkcyjny tak
Uszczelnienia tak
Mocowanie statywowe nie
Osłona przeciwsłoneczna tak
Wymiary 87,8 × 151,4 mm
Waga 950 g
Akcesoria dwa dekielki
pokrowiec ochronny
osłona przeciwsłoneczna
Cena w dniu premiery 6590 zł

Spis treści

Poprzednia

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Kolejny unikalny zoom do bezlusterkowców Sigmy, to nowy wariant reporterskiego klasyka 24-105 mm f/4. Oferuje lepsze światło, choć kosztem kilku milimetrów na szerokim kącie. Zachowuje przy tym...
22
 Sony FE 85 mm f/1.4 GM II – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [JPEG+RAW]
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [JPEG+RAW]
Po zoomach przyszła pora na stałki. Sony odświeża swoją topową linię a zaczyna od klasycznej portretówki 85 mm f/1,4 GM. Jest mniejsza, lżejsza i szybsza. A jak wypada pod względem optyki? Mamy...
16
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - test obiektywu
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - test obiektywu
Najnowszy RF 35 mm f/1.4 VCM to wreszcie pierwsza profesjonalna reporterska stałka w systemie. Przy okazji jest też kolejnym obiektywem, który zoptymalizowany został również pod...
17
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)