Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)

Zeiss powraca na rynek optyki systemowej z dwiema stałkami ze znanej i cenionej serii Otus. Nowy standard i portretówka debiutują z mocowaniem dla bezlusterkowców Canon, Nikon i Sony. Podczas trwających targów CP+ w Jokohamie mieliśmy okazję przyjrzeć im się z bliska.

Autor: Maciej Zieliński

27 Luty 2025
Artykuł na: 2-3 minuty

Zeiss Otus to linia zapoczątkowana w 20213 roku modelem 55 mm f/1.4. W kolejnych latach rozszerzono ją o ogniskowe 85, 28 i 100 mm, ale wraz ze stopniowym wygaszaniem produkcji lustrzanek wstrzymano również rozwój tej linii optyki. Zeiss właściwie wycofał się z rynku foto, skupiając się na bardziej dochodowych obszarach swojej działalności. Teraz jednak wraca z dwoma klasycznymi modelami i trzema bagnetami.

Wydaje się, że projektanci nowych Otusów nawet nie starali się specjalnie ograniczać wygi czy wymiarów nowych modeli. Choć są nieco mniejsze od wersji lustrzankowych, to wciąż niemal pancerne konstrukcje oparte na niezwykle precyzyjnie spasowanych elementach metalowej obudowy. Model Otus ML 50 mm f/1.4 waży 677 g, a 85 mm f/1.4 już nieco ponad kilogram.

Oczywiście nadal są to konstrukcje manualne ale mechanika oparta na długim skoku pierścienia zapewnia bardzo dokładne i komfortowe ostrzenie. W połączeniu z wizjerem o dużej rozdzielczości okazuje się to zaskakująco proste i satysfakcjonujące. Szerokie pierścienie pracują jak nasmarowane – z idealnie wyważonym oporem i z precyzją znaną tylko z profesjonalnej optyki filmowej.

Są przy tym pięknie zaprojektowane i niezwykle starannie wykończone. Dość wąski pierścień przysłony umieszczono na zwężeniu blisko bagnetu, co zmniejsza ryzyko przypadkowego przestawienia. Pracuje z wyczuwalnym, choć niezbyt twardym klikiem. W górnej części znajdziemy rzadko już dziś spotykaną skalę odległości, ale na tym w zasadzie dodatki się kończą. Otusy to bardzo oszczędne konstrukcje wyposażone jedynie w sztywną i gładką, również stalową obudowę.

Z oceną właściwości optycznych warto wstrzymać się do pełnych testów, ale nawet targowe sample uwidaczniają już bardzo dobrą ostrość również na brzegach i bardzo dobre przenoszenie kontrastu. Nieostrości są miękkie i przyjemne dla oka, nie widać również śladów aberracji, z którą nawet Zeiss radził sobie różnie.

Zeiss Otus ML 50 mm f/1,4 i 85 mm f/1.4 – zdjęcia testowe

Wszystkie zdjęcia wykonaliśmy z obiektywem podpiętym do korpusu Sony A7RIV z domyślnymi ustawieniami dla plików JPEG. Zachęcamy również do pobrania i samodzielnej oceny plików RAW. 

>> POBIERZ PACZKĘ PLIKÓW RAW (UWAGA! 1,2 GB) <<

1/100 s, f/1.4, ISO 100, 50.0 mm

1/80 s, f/1.4, ISO 100, 50.0 mm

1/50 s, f/1.4, ISO 125, 50.0 mm

1/200 s, f/1.4, ISO 100, 50.0 mm

1/100 s, f/1.6, ISO 100, 50.0 mm

1/125 s, f/1.4, ISO 100, 50.0 mm

1/60 s, f/2, ISO 100, 50.0 mm

1/200 s, f/1.4, ISO 100, 50.0 mm

1/125 s, f/1.4, ISO 100, 50 mm

1/50 s, f/2.8, ISO 125, 50 mm

1/50 s, f/4, ISO 250, 50 mm

1/80 s, f/2, ISO 100, 50 mm

1/50 s, f/5.6, ISO 500, 50 mm

1/200 s, f/1.4, ISO 100, 85.0 mm

1/200 s, f/1.4, ISO 100, 85.0 mm

1/160 s, f/1.4, ISO 100, 85 mm

1/160 s, f/1.4, ISO 100, 85 mm

1/200 s, f/1.4, ISO 100, 85 mm

1/200 s, f/1.6, ISO 100, 85 mm

1/200 s, f/1.4, ISO 100, 85 mm

1/100 s, f/1.4, ISO 100, 85 mm

1/100 s, f/1.4, ISO 160, 85 mm

1/160 s, f/1.4, ISO 100, 85 mm

1/100 s, f/1.4, ISO 160, 85 mm

1/100 s, f/1.4, ISO 200, 85.0 mm

1/100 s, f/2.8, ISO 640, 85.0 mm

1/100 s, f/4, ISO 1250, 85.0 mm

1/100 s, f/5.6, ISO 2500, 85.0 mm
 

Skopiuj link

Autor: Maciej Zieliński

Redaktor naczelny serwisu fotopolis.pl i kwartalnika Digital Camera Polska – wielki fan fotografii natychmiastowej, dokumentalnej i podróżniczego street-photo. Lubi małe dyskretne aparaty, kolekcjonuje albumy i książki fotograficzne.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy na rynku pełnoklatkowy telezoom 400-800 mm ma być odpowiedzią na potrzeby fotografów przyrody, a zwłaszcza „ptasiarzy”. Czy jednak okaże się bardziej praktyczny od...
4
Sony FE 16 mm f/1.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16 mm f/1.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nowa szerokokątna stałka z serii G celuje w idealny balans pomiędzy modelami 14 mm f/1.8 i 20 mm f/1.8, oferując wysokiej jakości optykę w bardzo kompaktowej obudowie z przystępną...
10
Viltrox AF 135 mm f/1.8 LAB - test obiektywu
Viltrox AF 135 mm f/1.8 LAB - test obiektywu
Pierwszy obiektyw Viltroxa z profesjonalnej serii LAB obiecuje dostarczać ponadprzeciętnych rezultatów za ułamek ceny konkurentów. Sprawdziliśmy jak nowa portretówka Viltrox AF 135 mm...
28
Powiązane artykuły