Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
9
Optyka:
9
Budowa:
8
Nasza ocena:

87%

Pierwszy pełnoklatkowy zoom ze światłem f/1.8 obiecuje wzorową optykę, szybki autofokus i bardzo dobrą kulturę pracy. Do tego jest całkiem przystępnie wyceniony. Czy jednak niewielki zakres i duże gabaryty nie przekreślają użyteczności tej konstrukcji? Sprawdzamy to w naszym teście.

Autor: Maciej Luśtyk

30 Sierpień 2024
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie poprzecznej aberracji chromatycznej w kadrze i jej wartości dla przysłon f/1.8, f/5.6 i f/16.

Podczas premiery producent chwalił się, że podczas projektowania modelu Sigma 28-45 mm f/1.8 DG DN ART przyłożono szczególną uwagę do korekcji aberracji chromatycznej wzdłużnej, którą zauważamy głównie w nieostrościach, na krótszych odległościach ostrzenia. I trzeba przyznać, że pod tym względem obiektyw naprawdę radzi sobie bardzo dobrze. O ile w naprawdę ekstremalnych warunkach jakąś tam aberrację dojrzymy, jest ona marginalna i raczej nie będzie widoczna w rozmiarach ekranowych.

Schemat aberracji dla ogniskowej 28 mm:

Schemat aberracji dla ogniskowej 45 mm:

Jeżeli chodzi o standardowa aberrację poprzeczną obiektyw również radzi sobie bardzo dobrze. Ewentualne rozwarstwienie kolorów będziemy w stanie ujrzeć jedynie w rogach kadru, ale i tutaj będzie to raczej ograniczone do bardzo specyficznych warunków i nie stanie się problemem podczas obróbki ani nie będzie widoczne dla oglądających.

Aberracja w praktyce:

28 mm, f/1.8

28 mm, f/5.6

28 mm, f/16

45 mm, f/1.8

45 mm, f/5.6

45 mm, f/16
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.
5
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss powraca na rynek optyki systemowej z dwiema stałkami ze znanej i cenionej serii Otus. Nowy standard i portretówka debiutują z mocowaniem dla bezlusterkowców Canon, Nikon i Sony. Podczas...
19
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy na rynku pełnoklatkowy telezoom 400-800 mm ma być odpowiedzią na potrzeby fotografów przyrody, a zwłaszcza „ptasiarzy”. Czy jednak okaże się bardziej praktyczny od...
5
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (5)