Sigma 28-105 mm f/2.8 DG DN ART - niezwykła wszechstronność w przystępnej cenie

Autor: Maciej Luśtyk

5 Wrzesień 2024
Artykuł na: 4-5 minut

Sigma prezentuje pierwszy na świecie zoom 28-105 mm f/2.8, który łączy zalety standardowych reporterskich zoomów 24-70 mm z uniwersalnością konstrukcji 24-105 mm. Jako obiektyw z serii Art zapewniać ma świetną optykę, a dodatkowo może pochwalić się atrakcyjną ceną.

Ostatnie lata to zdecydowanie czas przełamywania schematów w kategorii obiektywów zoom. Widzieliśmy już m.in. egzotyczne konstrukcje pokroju Tamrona 35-150 mm f/2-2.8, jak i odważne podejścia do klasycznych konstrukcji (Canon RF 24-105 mm f/2.8L), teraz swoje trzy grosze do tematu postanowiła dorzucić Sigma.

Uniwersalny zakres, ponadprzeciętna optyka

Sigma 28-105 mm f/2.8 DG DN ART to na świecie zoom 28-105 mm ze stałym światłem f/2.8, który łączy zalety standardowych reporterskich zoomów 24-70 mm z uniwersalnością konstrukcji 24-105 mm. Choć pod względem zakresu przegrywa nieco z konstrukcją Canona, to swoje możliwości oferuje w bardziej kompaktowej formie i radykalnie niższej cenie.

Układ optyczny obiektywu Sigma 28-105 mm f/2.8 DG DN ART

Nowy zoom bazuje na układzie 18 soczewek w 13 grupach, wśród których znajdziemy 2 elementy FLD, 1 element SLD i 5 soczewek asferycznych. Do tego 12-listkowa przysłona i ostrzenie z minimalnej odległości 40 cm (niezależnie od ogniskowej), co przełoży się na imponujące powiększenie 1:3,1 przy ogniskowej 105 mm. Producent obiecuje, że wzorem serii Art, szkło oferuje ponadprzeciętne rezultaty optyczne i zachowuje wysoką rozdzielczość na całej powierzchni kadru. Jeśli jakimkolwiek wyznacznikiem możliwości producenta może być, testowana przez nas niedawno Sigma 28-45 mm f/1.8, możemy spodziewać się bardzo udanego obiektywu.

Zdjęcia przykładowe

Możliwości obiektywu możemy wstępnie ocenić na podstawie zdjęć przykładowych, udostępnionych przez producenta. Niestety nie są to pełnowymiarowe sample.

1/640 s, f/3.5, ISO 1000, ogniskowa: 105 mm

1/250 s, f/5, ISO 1600, ogniskowa: 105 mm

1/640 s, f/2.8, ISO 50, ogniskowa: 32 mm

1/400 s, f/2.8, ISO 50, ogniskowa: 89 mm

1/1000 s, f/2.8, ISO 50, ogniskowa: 105 mm

1/800 s, f/2.8, ISO 400, ogniskowa: 95 mm

1/250 s, f/2.8, ISO 200, ogniskowa: 105 mm

10 s, f/6.3, ISO 64, ogniskowa: 28 mm

Co ważne, obiektyw powinien być też szybki i wydajny, a to za sprawą zastosowania silnika liniowego HLA, który producent zaczął stosować w swoich konstrukcjach od zeszłego roku. Pracę systemu AF wspomogą dwa przyciski funkcyjne na tubusie.

Obiektyw jest także zoptymalizowany pod kątem pracy filmowej. Producent obiecuje zminimalizowany breathing, a użytkownicy otrzymają możliwość bezstopniowej regulacji przysłony oraz możliwość ręcznego ostrzenia z liniowym przełożeniem obrotu pierścienia na ruch soczewek.

Jak na swoje możliwości szkło zachowuje też względnie przystępne gabaryty - mierząc 87,8 x 157,9 mm i ważąc 995 g. To więc ponad 300 g mniej niż wspomniany na początku obiektyw Canona. Z drugiej strony Sigma jest od niego jedyne 3 cm krótsza, oferuje krótszy zakres i nie ma wewnętrznego systemu zoomowania. Pewne jest jedno - zainteresowane nią osoby muszą na poważnie wziąć pod uwagę kwestię wygody wielogodzinnej pracy z takim obiektywem.

Cena i dostępność

Ewentualne niewygody łatwiej pozwoli nam przełknąć dość agresywnie ustalona cena. Gdy o szkle pisaliśmy w ramach plotek, spodziewaliśmy się pułapu rzędu min. 7500 zł. Tymczasem szkło debiutuje w cenie 7290 zł, a jeśli zdecydujemy się je zakupić w przedsprzedaży (do 26 września), zapłacimy za nie tylko 6690 zł. To tylko 1000 zł więcej od obiektywu Sigma 24-70 mm f/2.8 II i ponad 2 razy taniej od konkurencyjnej konstrukcji Canona.

Szkło trafi do sprzedaży 26 września 2024 roku w wersjach z mocowaniami Sony E i L-mount.

Więcej informacji znajdziecie na stronie sigma-foto.pl i sigma-global.com

Specyfikacja:

Nazwa Sigma 28-105 mm f/2.8 DG DN ART
Producent
Typ zmiennoogniskowy
Mocowanie L-mount
Sony E
Ogniskowa 28-105
Maksymalna jasność 2.8
Maksymalna wartość przysłony 22
Liczba listków przysłony 12
Pierścień przysłony tak
Tryb bezstopniowy przysłony tak
Układ optyczny 18 soczewek / 13 grup (2 x FLD, 1x SLD, 5x ASP)
Wewnętrzne ogniskowanie nie
Pole widzenia 75.4 – 23.3°
Maksymalne powiększenie 1:3.1
Minimalna odległość ogniskowania 40 cm
Średnica filtra 82 mm
Mocowanie filtra żelowego nie
Autofokus tak
Mechanizm autofokusa Silnik liniowy HLA
Stabilizacja nie
Obudowa metal
tworzywo sztuczne
Skala odległości nie
Przycisk funkcyjny tak
Uszczelnienia tak
Mocowanie statywowe nie
Osłona przeciwsłoneczna tak
Wymiary 87,8 × 157,9 mm
Waga 995 g
Cena w dniu premiery 7290 zł

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Meike AF 35 mm f/2 STM - najtańsza 35-tka z AF na rynku
Meike AF 35 mm f/2 STM - najtańsza 35-tka z AF na rynku
Na rynku debiutuje kolejny chiński, supertani obiektyw z silnikiem AF. Tym razem to niewielki obiektyw 35 mm f/2 do pełnoklatkowych aparatów Sony E, Nikon Z i L-Mount.
7
7Artisans - nadchodzi cała seria tanich, jasnych stałek z AF
7Artisans - nadchodzi cała seria tanich, jasnych stałek z AF
Podczas targów IBC2024 w Amsterdamie chiński producent pokazał nową serię kompaktowych, jasnych obiektywów stałoogniskowych z systemem AF, które już niebawem trafią na rynek. Szkła...
2
TTartisan AF 14 mm f/3.5 - nachodzi tani, szerokokątny pancake dla vlogerów
TTartisan AF 14 mm f/3.5 - nachodzi tani, szerokokątny pancake dla vlogerów
TTartisan zapowiada premierę super kompaktowego obiektywu szerokokątnego do aparatów APS-C. Oferują ekwiwalent ogniskowej 21 mm, nowe szkło będzie świetną propozycją dla vlogerów i...
5
Powiązane artykuły