Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Ergonomia:
7.5
Cena / Jakość:
7.5
Funkcjonalność:
7
Budowa:
7.5
Marka:
Sony
Nasza ocena:

75%

Dla tych, którzy w sprzęcie cenią przede wszystkim poręczność, Sony wprowadziło na rynek jasny szerokokątny zoom FE 16-25 mm f/2.8 G. Oto, jak spisuje się w praktyce.

Autor: Krzysztof Mularczyk

2 Sierpień 2024
Artykuł na: 17-22 minuty
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie poprzecznej aberracji chromatycznej w kadrze i jej wartości dla przysłon f/2.8, f/8 i f/22.

Testy studyjne wskazuję, że obiektyw Sony FE 16-25 mm f/2.8 G odznacza się dość znaczną maksymalną aberracją chromatyczną na poziomie 2,5 px, ale w praktyce prawie nigdy jej nie zobaczymy, gdyż jej bardziej zauważalne występowanie ogranicza się w zasadzie wyłącznie do samych brzegów kadru. W dodatku tylko po jednej stronie (a przynajmniej tak prezentował się egzemplarz, który otrzymaliśmy do testów), a także głównie w przypadku szerszego krańca ogniskowych. W praktyce aberrację będziemy prawdopodobni w stanie dostrzec tylko podczas oglądania zdjęć w maksymalnym powiększeniu i nie powinna stanowić ona żadnego problemu.

Schemat aberracji dla ogniskowej 16 mm:

Schemat aberracji dla ogniskowej 25 mm:

Aberracja chromatyczna w praktyce

Aberracji chromatycznej próżno szukać na zdjęciach JPEG z aparatu. Pojawia się na bardzo kontrastowych krawędziach po wywołaniu RAW-ów w Lightroomie, ale zarówno na ogniskowej 16 mm, jak i na drugim końcu zoomu, jest naprawdę minimalna. Trudno jednak mieć 100% pewności, że to efekt fizycznej korekty, a nie programowej na etapie zapisu RAW-a.

16 mm (RAW)

f/2.8

f/4

f/5.6

25 mm (RAW)

f/2.8

f/4

f/5.6
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Viltrox AF 135 mm f/1.8 LAB - test obiektywu
Viltrox AF 135 mm f/1.8 LAB - test obiektywu
Pierwszy obiektyw Viltroxa z profesjonalnej serii LAB obiecuje dostarczać ponadprzeciętnych rezultatów za ułamek ceny konkurentów. Sprawdziliśmy jak nowa portretówka Viltrox AF 135 mm...
28
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - test obiektywu
To najtańsza dziś systemowa pięćdziesiątka o jasności f/1.4. Jest przy tym lekka, kompaktowa, a nawet uszczelniona. W tej konstrukcji Nikon musiał jednak pójść na kompromis. Jak duży?...
21
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II - zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II - zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II to odpowiednik klasycznej “pięćdziesiątki”. Ta paczka przykładowych sampli pozwoli Wam ocenić jakość zdjęć z nowego obiektywu.
15
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)