Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Ergonomia:
7.5
Cena / Jakość:
7.5
Funkcjonalność:
7
Budowa:
7.5
Marka:
Sony
Nasza ocena:

75%

Dla tych, którzy w sprzęcie cenią przede wszystkim poręczność, Sony wprowadziło na rynek jasny szerokokątny zoom FE 16-25 mm f/2.8 G. Oto, jak spisuje się w praktyce.

Autor: Krzysztof Mularczyk

2 Sierpień 2024
Artykuł na: 17-22 minuty
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie poprzecznej aberracji chromatycznej w kadrze i jej wartości dla przysłon f/2.8, f/8 i f/22.

Testy studyjne wskazuję, że obiektyw Sony FE 16-25 mm f/2.8 G odznacza się dość znaczną maksymalną aberracją chromatyczną na poziomie 2,5 px, ale w praktyce prawie nigdy jej nie zobaczymy, gdyż jej bardziej zauważalne występowanie ogranicza się w zasadzie wyłącznie do samych brzegów kadru. W dodatku tylko po jednej stronie (a przynajmniej tak prezentował się egzemplarz, który otrzymaliśmy do testów), a także głównie w przypadku szerszego krańca ogniskowych. W praktyce aberrację będziemy prawdopodobni w stanie dostrzec tylko podczas oglądania zdjęć w maksymalnym powiększeniu i nie powinna stanowić ona żadnego problemu.

Schemat aberracji dla ogniskowej 16 mm:

Schemat aberracji dla ogniskowej 25 mm:

Aberracja chromatyczna w praktyce

Aberracji chromatycznej próżno szukać na zdjęciach JPEG z aparatu. Pojawia się na bardzo kontrastowych krawędziach po wywołaniu RAW-ów w Lightroomie, ale zarówno na ogniskowej 16 mm, jak i na drugim końcu zoomu, jest naprawdę minimalna. Trudno jednak mieć 100% pewności, że to efekt fizycznej korekty, a nie programowej na etapie zapisu RAW-a.

16 mm (RAW)

f/2.8

f/4

f/5.6

25 mm (RAW)

f/2.8

f/4

f/5.6
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
31
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)