Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Ergonomia:
7.5
Cena / Jakość:
7.5
Funkcjonalność:
7
Budowa:
7.5
Marka:
Sony
Nasza ocena:

75%

Dla tych, którzy w sprzęcie cenią przede wszystkim poręczność, Sony wprowadziło na rynek jasny szerokokątny zoom FE 16-25 mm f/2.8 G. Oto, jak spisuje się w praktyce.

Autor: Krzysztof Mularczyk

2 Sierpień 2024
Artykuł na: 17-22 minuty
Spis treści

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu MTF50 umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki w przypadku matryc wysokich rozdzielczości uznajemy te powyżej 33-35 pl/mm. Zdjęcia wykonywaliśmy w formacie RAW z uwzględnieniem wszystkich przysłon.

Podobnie jak model FE 24-50 mm, konstrukcja optyczna Sony FE 16-25 mm f/2.8 G opiera się na 16 soczewkach ustawionych w 13 grupach. Co ciekawe w tak małym korpusie zmieszczono o jeden element więcej niż w FE 16-35 mm - modelu większym i o szerszym zakresie ogniskowych. Nowy zoom ma za to mniej elementów specjalnych: trzy ze szkła ED i cztery asferyczne (w tym jeden ED). Jak przekłada się to na realne możliwości?

[1] Soczewka asferyczna [2] Soczewka asferyczna ED [3] Szkło ED

Zacznijmy od ogniskowej 16 mm. Rozdzielczość w centrum przy w pełni otwartej przysłonie jest bardzo dobra, ale po przymknięciu do f/4 zdecydowanie się polepsza. Zresztą, w tych okolicach obiektyw oferuje maksimum swoich możliwości, bo przy f/8 widać już ponowny spadek, choć nieduży. Szczegółowość na wysokim poziomie utrzymuje jeszcze przy f/11, mocniej spada jedynie przy f/16, a przy f/22 jest już bardzo słabo. Dobra ostrość w tym zakresie zoomu utrzymuje się także na brzegu kadru. Przy f/2.8 jest dosyć miękko, ale w zakresie f/4-f/11 szczegółowość trzyma się bardzo dobrego poziomu.

Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to obiektyw zoptymalizowany pod kątem pracy na najszerszych ogniskowych. W przypadku szerokiego kąta obiektyw oferuje dość wyrównaną rozdzielczość w zakresie przysłon f/2.8-f/8, a jego sweet spot przypada na przysłonę f/4, gdzie zaoferuje nam ponad 60 pl/mm w centrum kadru i 40 pl/mm na brzegach. W przypadku ogniskowych zbliżonych do 25 mm ostrość miedzy środkiem, a brzegami nieco się wyrównuje, ale obiektyw traci też na ostrości przy szeroko otwartej przysłonie gdzie zarówno centrum i brzegi oferują rozdzielczość na poziomie 35 pl/mm. W tym wypadku, aby osiągnąć maksimum, musimy przymknąć obiektyw do f/5.6.

Rozdzielczość w praktyce

16 mm (RAW)

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8

f/11

f/16

 

f/22

25 mm (RAW)

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8

f/11

f/16

f/22

Nieco więcej na temat rozdzielczości obiektywu powiedzą nam wykresy BxU, wskazujące jak ostre dla ludzkiego oka są poszczególne fragmenty kadru. Wykresy przygotowujemy zarówno dla matrycy, jak i odbitki 20 x 30 cm. W tym pierwszym wypadku odpowiada to oglądaniu zdjęcia w 100-procentowym powiększeniu, w drugim - oglądaniu go w rozmiarach ekranowych, czyli tak jak będzie na nie patrzeć większość odbiorców.

Wartości dla matrycy:

  • 0-6 - obraz ostry
  • 6-8 - delikatne rozmycie
  • 8-14 - rozmycie widoczne
  • powyżej 15 - rozmycie nie do przyjęcia

Schemat ostrości dla ogniskowych 16 i 25 mm:

Jak widzimy obiektyw nie jest idealnie wycentrowany i przy pracy z szeroko otwartą przysłoną na szerokim kącie możemy zauważyć pewne rozbieżności między ostrością brzegową w różnych rogach kadru. Podobnie ostrość nie będzie satysfakcjonująca przy bardzo mocno domkniętej przysłonie. Warto jednak mieć na uwadze, że będą to rzeczy, które będziemy w stanie wyłapać jedynie w przypadku oglądania zdjęć w 100-procentowym powiększeniu na komputerze. Poniższe wykresy dla odbitki pokazują, że nawet w najgorszej sytuacji obraz pozostanie ostry dla oglądającego go w rozmiarach ekranowych.

Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:

  • 0-15 - obraz ostry
  • 15-30 - delikatne rozmycie
  • 30-40 - rozmycie widoczne
  • 40-50 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Schemat ostrości dla ogniskowych 16 i 25 mm:

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
19
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Kolejny unikalny zoom do bezlusterkowców Sigmy, to nowy wariant reporterskiego klasyka 24-105 mm f/4. Oferuje lepsze światło, choć kosztem kilku milimetrów na szerokim kącie. Zachowuje przy tym...
23
Sigma 28-45 mm f/1.8 DG DN ART - test obiektywu
Sigma 28-45 mm f/1.8 DG DN ART - test obiektywu
Pierwszy pełnoklatkowy zoom ze światłem f/1.8 obiecuje wzorową optykę, szybki autofokus i bardzo dobrą kulturę pracy. Do tego jest całkiem przystępnie wyceniony. Czy jednak niewielki...
16
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)