Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - Podsumowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Ergonomia:
7.5
Cena / Jakość:
7.5
Funkcjonalność:
7
Budowa:
7.5
Marka:
Sony
Nasza ocena:

75%

Dla tych, którzy w sprzęcie cenią przede wszystkim poręczność, Sony wprowadziło na rynek jasny szerokokątny zoom FE 16-25 mm f/2.8 G. Oto, jak spisuje się w praktyce.

Autor: Krzysztof Mularczyk

2 Sierpień 2024
Artykuł na: 17-22 minuty
Spis treści

Podsumowanie

Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to bardzo lekki i poręczny szerokokątny zoom, który oferuje świetną jakość obrazu dla każdej ogniskowej i praktycznie w całym zakresie przysłon (lepiej unikać zakresu f/16-22). Ma też niezawodny system autofokusa, tryb bezstopniowej regulacji przysłony i uszczelnienia.

W stosunku do topowego FE 16-35 mm f/2.8 GM prawie dwukrotnie tańszy FE 16-25 mm f/2.8 G wygląda bardzo korzystnie cenowo. Krótszy o 10 mm zakres ogniskowej nie jest jednak dla każdego. W reporterskich zastosowaniach czy codziennym fotografowaniu z pewnością będzie brakować ogniskowej 35 mm, która pozwala na bardziej standardowe odwzorowanie perspektywy aniżeli mocno szerokokątne 25 mm.

Wydaje się zatem, że rozsądniejszymi propozycjami do korpusów Sony E mogą być Sigma C 16-28 mm f/2.8 DG DN lub i Tamron 17-28 mm f/2.8 Di III RXD. Są minimalnie cięższe, o 1 cm dłuższe, ale za to zdecydowanie tańsze.

Nowy FE 16-25 mm f/2.8 G stanowi jednak zgrany duet z “bliźniaczym” modelem FE 24-50 mm f/2.8 G. Te dwa kompaktowe modele powinny wystarczyć do szybkich realizacji wideo z użyciem lekkich gimbali, oferując spójny obraz i sumaryczny zakres 16-50 mm ze stałym światło f/2.8.

Warto jeszcze podkreślić, że parametry pełnoklatkowego FE 16-25 mm f/2.8 G dobrze przekładają się na matryce APS-C. W zestawie z niepełnoklatkowymi korpusami testowany tu obiektyw staje się standardowym zoomem o zakresie 24-37 mm. Może zatem zainteresować także posiadaczy korpusów Sony z serii A6xxx lub ZV oraz filmujących kamerami Super35 z mocowaniem Sony E.

Plus image
plusy:
  • mały i lekki
  • dobrze wykonany, uszczelniony korpus
  • pierścień przysłony pracujący w dwóch trybach
  • wygodny pierścień ostrzenia i zoomowania
  • przycisk funkcyjny
  • szybki autofokus
  • wysoka rozdzielczość w centrum i na brzegach poza f/16-22
  • niemal zerowa aberracja chromatyczna
  • niewielkie winietowanie na f/2.8
  • kołowy bokeh po przymknięciu przysłony
Minus image
minusy:
  • wyraźna dystorsja, szczególnie na 16 mm
  • bardzo niska rozdzielczość w zakresie f/16-22
  • odblaski przy fotografowaniu pod słońce
Oceny szczegółowe
Jakość obrazu:
8
Ergonomia:
7.5
Cena / Jakość:
7.5
Funkcjonalność:
7
Budowa:
7.5
Ocena ogólna

75%

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
31
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)