Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - jasny, mały i o połowę tańszy od G Mastera

Autor: Maciej Zieliński

21 Luty 2024
Artykuł na: 2-3 minuty

Sony uzupełnia środkową półkę swojej szklarni o krótki, ale szybki i kompaktowy standardowy zoom f/2,8. To ciekawa propozycja nie tylko dla fotografów ale również filmowców.

Nowy zoom to pełnoklatkowa konstrukcja z linii G, co zapowiada lepsze osiągi niż w przypadku modeli amatorskich, ale też pewne oszczędności względem topowych G-Masterów. To kompaktowy standard, który świetnie sprawdzi się np. z niewielkimi korpusami A7C, tak w fotografii jak i podczas filmowania. Obiektyw wydaje się również dobrą alternatywą dla tych, którzy dużą jasność f/2.8 stawiają ponad większy zakres ogniskowych modelu FE 24-70 mm f/4 z tej samej linii G.

Obiektyw waży 440 g, ma 92,3 mm długości a średnica filtra to 67 mm. Konstrukcja została zabezpieczona przed kurzem i wilgocią a przednią soczewkę dodatkowo pokryto powłoką fluorową, co ułatwia utrzymanie jej w czystości. Od modeli amatorskich odróżnia go również rozbudowana ergonomia, w tym przycisk blokady ostrości i pierścień przysłony z przełącznikiem płynnej pracy.

W układzie optycznym zastosowano cztery soczewki asferyczne i dwie soczewki ze szkła ED (o bardzo małej dyspersji), minimalizujące aberrację chromatyczną. Tor optyczny dopełnia kołowa przysłona złożona z aż 11 listków, co powinno przełożyć się na miękkie i przyjemne dla oka rozmycie tła. Wykonywanie ciasnych portretów i fotografii zbliżeniowej ułatwi natomiast krótka minimalna odległość ogniskowania, która przy najszerszym kącie wynosi 0,19 m.

Geometria obrazu korygowana jest natomiast przede wszystkim systemowo. Optymalizacja optyczna dystorsji dla tego modelu wymuszana jest w JPEG z poziomu aparatu i nie mamy możliwości jej wyłączenia.

Mocną stroną obiektywu będzie prawdopodobnie system AF, napędzany dwoma silnikami liniowymi. Z korpusem A9 III ma być w stanie obsługiwać zdjęcia seryjne z szybkością nawet do 120 kl./s z zachowaniem ciągłego śledzenia. Tracking AF ma działać niezawodnie również podczas filmowania z wysokim klatkażem: 4K 120p i FHD 240p.

Zoom jest ponadto zgodny z wbudowanym w korpus systemem stabilizacji obrazu Active Mode i funkcją kompensacji zmian kąta widzenia podczas regulacji ostrości (czyli tzw. efektu oddychania).

Sony FE 24–50 mm f/2.8 G - cena i dostępność

Obiektyw trafi do sprzedaży na przełomie kwietnia i maja 2024 w sugerowanej cenie ok. 6 tys. zł. Będzie więc o niemal połowę tańszy od flagowego standard zooma producenta Sony 24-70 mm f/2.8 GM II.

Skopiuj link

Autor: Maciej Zieliński

Redaktor naczelny serwisu fotopolis.pl i kwartalnika Digital Camera Polska – wielki fan fotografii natychmiastowej, dokumentalnej i podróżniczego street-photo. Lubi małe dyskretne aparaty, kolekcjonuje albumy i książki fotograficzne.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 28-70 mm f/2 GM - nowy król standardowych zoomów
Sony FE 28-70 mm f/2 GM - nowy król standardowych zoomów
Sony prezentuje superjasny obiektyw 28-70 mm, będący bezpośrednią odpowiedzią na innowacyjny model Canona. Szkło jest przy tym dużo lżejsze i mniejsze, a do tego oferuje rozbudowaną...
20
Sigma wprowadza 4 stałki APS-C do systemu Canon RF
Sigma wprowadza 4 stałki APS-C do systemu Canon RF
Zgodnie z wiosennymi zapowiedziami do sprzedaży trafiają obiektywy stałoogniskowe Sigma z mocowaniem Canon RF. To dobrze znane i lubiane modele 16 mm f/1.4, 23 mm f/1.4, 30 mm f/1.4 i...
5
Meike AF 85 mm f/1.8 Pro - kolejna „profesjonalna” budżetowa stałka ląduje na rynku
Meike AF 85 mm f/1.8 Pro - kolejna „profesjonalna” budżetowa stałka ląduje na rynku
Meike prezentuje swój drugi obiektyw z serii Pro, który łączyć ma wysoką jakość optyczną i rozbudowaną ergonomie z niską ceną. Szkło wyceniono na mniej niż 1500 zł.
4
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)