Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - jasny, mały i o połowę tańszy od G Mastera

Autor: Maciej Zieliński

21 Luty 2024
Artykuł na: 2-3 minuty

Sony uzupełnia środkową półkę swojej szklarni o krótki, ale szybki i kompaktowy standardowy zoom f/2,8. To ciekawa propozycja nie tylko dla fotografów ale również filmowców.

Nowy zoom to pełnoklatkowa konstrukcja z linii G, co zapowiada lepsze osiągi niż w przypadku modeli amatorskich, ale też pewne oszczędności względem topowych G-Masterów. To kompaktowy standard, który świetnie sprawdzi się np. z niewielkimi korpusami A7C, tak w fotografii jak i podczas filmowania. Obiektyw wydaje się również dobrą alternatywą dla tych, którzy dużą jasność f/2.8 stawiają ponad większy zakres ogniskowych modelu FE 24-70 mm f/4 z tej samej linii G.

Obiektyw waży 440 g, ma 92,3 mm długości a średnica filtra to 67 mm. Konstrukcja została zabezpieczona przed kurzem i wilgocią a przednią soczewkę dodatkowo pokryto powłoką fluorową, co ułatwia utrzymanie jej w czystości. Od modeli amatorskich odróżnia go również rozbudowana ergonomia, w tym przycisk blokady ostrości i pierścień przysłony z przełącznikiem płynnej pracy.

W układzie optycznym zastosowano cztery soczewki asferyczne i dwie soczewki ze szkła ED (o bardzo małej dyspersji), minimalizujące aberrację chromatyczną. Tor optyczny dopełnia kołowa przysłona złożona z aż 11 listków, co powinno przełożyć się na miękkie i przyjemne dla oka rozmycie tła. Wykonywanie ciasnych portretów i fotografii zbliżeniowej ułatwi natomiast krótka minimalna odległość ogniskowania, która przy najszerszym kącie wynosi 0,19 m.

Geometria obrazu korygowana jest natomiast przede wszystkim systemowo. Optymalizacja optyczna dystorsji dla tego modelu wymuszana jest w JPEG z poziomu aparatu i nie mamy możliwości jej wyłączenia.

Mocną stroną obiektywu będzie prawdopodobnie system AF, napędzany dwoma silnikami liniowymi. Z korpusem A9 III ma być w stanie obsługiwać zdjęcia seryjne z szybkością nawet do 120 kl./s z zachowaniem ciągłego śledzenia. Tracking AF ma działać niezawodnie również podczas filmowania z wysokim klatkażem: 4K 120p i FHD 240p.

Zoom jest ponadto zgodny z wbudowanym w korpus systemem stabilizacji obrazu Active Mode i funkcją kompensacji zmian kąta widzenia podczas regulacji ostrości (czyli tzw. efektu oddychania).

Sony FE 24–50 mm f/2.8 G - cena i dostępność

Obiektyw trafi do sprzedaży na przełomie kwietnia i maja 2024 w sugerowanej cenie ok. 6 tys. zł. Będzie więc o niemal połowę tańszy od flagowego standard zooma producenta Sony 24-70 mm f/2.8 GM II.

Skopiuj link

Autor: Maciej Zieliński

Redaktor naczelny serwisu fotopolis.pl i kwartalnika Digital Camera Polska – wielki fan fotografii natychmiastowej, dokumentalnej i podróżniczego street-photo. Lubi małe dyskretne aparaty, kolekcjonuje albumy i książki fotograficzne.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Voigtlander Nokton 28 mm f/1.5 - nadchodzi superjasny szeroki kąt do Nikon Z i Sony E
Voigtlander Nokton 28 mm f/1.5 - nadchodzi superjasny szeroki kąt do Nikon Z i Sony E
Już niebawem na rynku pojawi się obiektyw Voigtlander Nokton 28 mm f/1.5 w wersji do aparatów bezlusterkowych. Gratka dla fanów jasnych obiektywów szerokokątnych.
8
TTArtisan 23 mm f/1.8 - niedroga 35-tka do aparatów APS-C. W sam raz na pierwszy obiektyw
TTArtisan 23 mm f/1.8 - niedroga 35-tka do aparatów APS-C. W sam raz na pierwszy obiektyw
TTArtisan prezentuje kolejną stałkę z systemem AF. Tym razem to budżetowy ekwiwalent obiektywu 35 mm do systemów APS-C. Jest lekki, obiecuje niezłą optykę i kosztuje tylko 699 zł.
6
7Artisans FF 18 mm f/5.6 - supertani, supermały i szeroki, ale z pewnymi ograniczeniami
7Artisans FF 18 mm f/5.6 - supertani, supermały i szeroki, ale z pewnymi ograniczeniami
Chiński producent prezentuje wyjątkowo tani i kompaktowy pełnoklatkowy obiektyw superszerokokątny typu pancake. Może być ciekawą opcja na niezobowiązujące wypady z aparatem czy...
7
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)