Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - jasny, mały i o połowę tańszy od G Mastera

Autor: Maciej Zieliński

21 Luty 2024
Artykuł na: 2-3 minuty

Sony uzupełnia środkową półkę swojej szklarni o krótki, ale szybki i kompaktowy standardowy zoom f/2,8. To ciekawa propozycja nie tylko dla fotografów ale również filmowców.

Nowy zoom to pełnoklatkowa konstrukcja z linii G, co zapowiada lepsze osiągi niż w przypadku modeli amatorskich, ale też pewne oszczędności względem topowych G-Masterów. To kompaktowy standard, który świetnie sprawdzi się np. z niewielkimi korpusami A7C, tak w fotografii jak i podczas filmowania. Obiektyw wydaje się również dobrą alternatywą dla tych, którzy dużą jasność f/2.8 stawiają ponad większy zakres ogniskowych modelu FE 24-70 mm f/4 z tej samej linii G.

Obiektyw waży 440 g, ma 92,3 mm długości a średnica filtra to 67 mm. Konstrukcja została zabezpieczona przed kurzem i wilgocią a przednią soczewkę dodatkowo pokryto powłoką fluorową, co ułatwia utrzymanie jej w czystości. Od modeli amatorskich odróżnia go również rozbudowana ergonomia, w tym przycisk blokady ostrości i pierścień przysłony z przełącznikiem płynnej pracy.

W układzie optycznym zastosowano cztery soczewki asferyczne i dwie soczewki ze szkła ED (o bardzo małej dyspersji), minimalizujące aberrację chromatyczną. Tor optyczny dopełnia kołowa przysłona złożona z aż 11 listków, co powinno przełożyć się na miękkie i przyjemne dla oka rozmycie tła. Wykonywanie ciasnych portretów i fotografii zbliżeniowej ułatwi natomiast krótka minimalna odległość ogniskowania, która przy najszerszym kącie wynosi 0,19 m.

Geometria obrazu korygowana jest natomiast przede wszystkim systemowo. Optymalizacja optyczna dystorsji dla tego modelu wymuszana jest w JPEG z poziomu aparatu i nie mamy możliwości jej wyłączenia.

Mocną stroną obiektywu będzie prawdopodobnie system AF, napędzany dwoma silnikami liniowymi. Z korpusem A9 III ma być w stanie obsługiwać zdjęcia seryjne z szybkością nawet do 120 kl./s z zachowaniem ciągłego śledzenia. Tracking AF ma działać niezawodnie również podczas filmowania z wysokim klatkażem: 4K 120p i FHD 240p.

Zoom jest ponadto zgodny z wbudowanym w korpus systemem stabilizacji obrazu Active Mode i funkcją kompensacji zmian kąta widzenia podczas regulacji ostrości (czyli tzw. efektu oddychania).

Sony FE 24–50 mm f/2.8 G - cena i dostępność

Obiektyw trafi do sprzedaży na przełomie kwietnia i maja 2024 w sugerowanej cenie ok. 6 tys. zł. Będzie więc o niemal połowę tańszy od flagowego standard zooma producenta Sony 24-70 mm f/2.8 GM II.

Skopiuj link

Autor: Maciej Zieliński

Redaktor naczelny serwisu fotopolis.pl i kwartalnika Digital Camera Polska – wielki fan fotografii natychmiastowej, dokumentalnej i podróżniczego street-photo. Lubi małe dyskretne aparaty, kolekcjonuje albumy i książki fotograficzne.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
TTArtisan 35 mm T2.1 Cine - pierwszy obiektyw kinowy w ofercie. I od razu z unikalną funkcją
TTArtisan 35 mm T2.1 Cine - pierwszy obiektyw kinowy w ofercie. I od razu z unikalną funkcją
Chińczycy z TTAtisan prezentują swój pierwszy pełnoklatkowy obiektyw filmowy. Jest kompaktowy, ma oferować wysoką jakość optyczną, a do tego może pochwalić się unikalną możliwością...
3
Viltrox AF 35 mm f/1.2 LAB FE - profesjonalne parametry w niskiej cenie
Viltrox AF 35 mm f/1.2 LAB FE - profesjonalne parametry w niskiej cenie
Viltrox rozszerza ofertę obiektywów o kolejny model z flagowej linii LAB. Pełnoklatkowy AF 35 mm f/1.2 LAB do aparatów Sony Alfa to bardzo jasny standard w zaskakująco konkurencyjnej cenie.
9
Czy Nikon pracuje nad teleobiektywem Z 200-700 mm f/6.3-8?
Czy Nikon pracuje nad teleobiektywem Z 200-700 mm f/6.3-8?
Firma Nikon zgłosiła patenty trzech obiektywów, w tym modelu 200-700 mm f/6.3-8. Czy jest szansa, że portfolio systemu Z wzbogaci się niedługo o nowy zoom dla miłośników przyrody i fotografii...
1
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)