Jakość zdjęć (Laboratorium DxO)

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
10
Ergonomia:
7
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
4
Funkcjonalność:
7
Marka:
Fujifilm
Nasza ocena:

87%

Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?

Autor: Maciej Luśtyk

2 Kwiecień 2019
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

Jakość zdjęć (Laboratorium DxO)

Fujifilm GFX 50R został wyposażony w 50-milionową matrycę formatu 43,8 x 32,9 mm, która pozwala nam na pracę w zakresie czułości ISO 100-12 800 (rozszerzane do ISO 50 – 102 400), a wyjściowa rozdzielczość 8272 x 6200 px powinna pozwolić nam na wykonanie wydruku wysokiej jakości (300 dpi) nawet w formacie 68 x 52 cm.

Trzeba jednak nadmienić, że nie jest to pełnoprawna średnioformatowa cyfrowa matryca, której standardowe wymiary to 53,9 x 40,4 mm. Otrzymujemy tu więc podobny stosunek rozmiarów jak między matrycami APS-H, a pełnoklatkowymi (współczynnik 1,3x).

Szczegółowość obrazu (odszumianie standardowe, odszumianie wylaczone, RAW)

Wycinek kadru

Sensor powinien dostarczać obraz o większej szczegółowości i tonalności niż aparaty pełnoklatkowe. Pod tym względem sprawuje się naprawdę dobrze. Aż do ISO 1600 szczegółowość zdjęć utrzymuje się na niemal równym poziomie. Większy spadek szczegółowości w maksymalnym powiększeniu zauważymy przy czułości ISO 3200-6400, a z każdą kolejną czułością będzie on się pogłębiał przy jednoczesnym wzroście zaszumienia. Jednak nawet przy górnej granicy ISO i tak jest on ponadprzeciętnie bogaty w detale. W tym wypadku musimy się już jednak liczyć z utratą informacji o kolorach. Akceptowalna jakość obrazu kończy się na granicy ISO 6400, a rozszerzone czułości należy potraktować już jedynie jako ciekawostkę.

Szumy (odszumianie standardowe, odszumianie wylaczone, RAW)

Wycinek kadru

Aparat bardzo dobrze sprawdza się także pod względem szumów, a to ze względu na stosunkowo duży odstęp (5,29 mikronów) między poszczególnymi pikselami na matrycy. Bardzo delikatne zaszumienie zauważamy dopiero w okolicach wartości ISO 1600, jednak nawet przy ISO 3200 obraz prezentuje się nad wyraz atrakcyjnie, choć szumy zaczną już wpływać na odbiór drobniejszych detali. Mimo wszystko aż do czułości ISO 12 800 zaszumienie będziemy w stanie zauważyć jedynie oglądając zdjęcie w pełnym powiększeniu. Na rozszerzonych czułościach zakłócenia stają się już znacznie bardziej widoczne.

Cyfrowe ziarno jest jednak przyjemne dla oka, choć wydaje się rozmiarowo większe od tego, które oglądaliśmy na zdjęciach z Hasselblada. Wygląda też na to, że w przypadku matrycy GFX-a nawet podczas fotografowania w formacie RAW będziemy mieli do czynienia z delikatnym odszumianiem obrazu, co skutkuje „rozmydleniem” obrazu na wyższych czułościach. Jak już jednak wspomnieliśmy, będą to kwestie ledwie zauważalne podczas oglądania zdjęć w rozmiarze ekranowym.

Zakres dynamiczny

 

Pod względem rozpiętości tonalnej, aparat plasuje się w ścisłej rynkowej czołówce, wyprzedzając najlepsze pełnoklatkowe konstrukcje pokroju Sony A7R III czy Nikon D850. Przy bazowej czułości ISO 100 możemy liczyć na dynamikę rzędu 14,8 EV, a poniżej akceptowalnej granicy 10 EV spada dopiero przy czułości ISO 6400. Pozytywnie wpłynie to na “elastyczność” plików RAW zapisywanych przy nieco wyższych czułościach.

Balans bieli

Aparat niestety dość przeciętnie wypada w testach automatycznego balansu bieli. Odchylenia od normy zauważymy w przypadku każdego rodzaju oświetlenia, przy czym najgorsze wyniki, sięgające prawie 20 jednostek na skali Lab zanotujemy w przypadku światła żarowego. Warto tu wspomnieć, że konkurencyjny Hasselblad X1D w tym zakresie oferował jedne z najlepszych wyników jakie udało nam się uzyskać.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
27
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
35
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
44
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (21)
zamknij
Partner:
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2024
nie teraz
nie pokazuj tego więcej
Głosuj