Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Sony kolejny raz udowadnia, że seria RX100 to najdoskonalsze jednocalowe kompakty na rynku. Siódma generacja wprowadza rozwiązania zaczerpnięte z reporterskiego korpusu Sony A9 oraz funkcje skierowane do twórców wideo.
Aparaty z serii RX100 od lat cieszą się uznaniem użytkowników i choć z każda generacją ich cena szybuje w górę, ma to proste uzasadnienie - na rynku nie znajdziemy lepszego, bardziej uniwersalnego kompaktu opartego o 1-calową matrycę. Wraz z siódmą generacją aparatu, producent na nowo definiuje pojęcie owej uniwersalności, wgryzając się już nie tylko w rynek superzoomów, ale także w segment bardziej zaawansowanych aparatów do filmowania.
Sony RX100 VII z zewnątrz praktycznie nie różni się od swoich poprzedników - otrzymujemy dokładnie taką samą ergonomię, ten sam wizjer elektroniczny i odchylany, dotykowy ekran LCD. a także ten sam co w przypadku poprzednika obiektyw zoom o ekwiwalencie 24-200 mm (światło f/2.8-4.5). Niektórym może nie podobać się, że po modelu RX100 V producent zdecydował się na zwiększenie zakresu kosztem jasności szkła, ale dzięki temu na pewno okaże się bardziej przydatny dla głównej grupy docelowej, którą obok zwykłych entuzjastów fotografii są według producenta vlogerzy.
Ukłonem w ich stronę jest także pojawiający się po raz pierwszy (nareszcie!) port mikrofonu, a także układ AF zaczerpnięty z najnowszych bezlustekrowców. Oprócz 357-punktów detekcji fazy pokrywających 67% kadru i najszybszego w tej klasie pomiaru AF (producent obiecuje, że ostrość ustawiana będzie w czasie 0,02 s) otrzymujemy funkcje Real Time Tracking i Movie Eye AF, które pozwolą wykorzystać pełnie możliwości systemu śledzenia także w przypadku filmowania.
Rozwiązaniem, które pokazuje, że Sony idzie z duchem czasu jest także zadbanie o to, by filmy nagrywane w pionie wyświetlały się w tej orientacji także w aplikacjach mobilnych do edycji wideo. Twórcy realizujący materiały na potrzeby platform typu Instagram powinni być zachwyceni. Na dokładkę otrzymujemy system 4K Active Steadyshot, który w przypadku rejestracji wideo zapewnić ma nam do 8 razy skuteczniejszą stabilizację niż poprzednia generacja aparatu.
Spore zmiany zaszły też w kwestii samego układu obrazowania. Kolejny raz otrzymujemy matrycę 1-calową matrycę o rozdzielczości 20 Mp, tym razem jednak jest to matryca Stacked CMOS, stworzona w oparciu o taką samą architekturę jak sensor we flagowym, pełnoklatkowym modelu A9. Dzięki wsparciu tego samego szybkiego procesora BIONZ X z układem LSI oraz własnym systemem pamięci aparat dokonuje kalkulacji AF z prędkością 60 kl./s i pozwala na fotografowanie serią przy pełnym wsparciu systemu śledzenia z prędkością 20 kl./s bez wyciemniana obrazu w wizjerze. Gdyby tego było mało, po przełączeniu systemu AF na tryb pojedynczy prędkość serii wzrośnie do 90 kl./s - karty SD o pojemności 128 GB stają się coraz bardziej sensownym zakupem.
Nowy układ przełożyć ma się także na lepsza jakość materiałów wideo. Otrzymujemy m.in. usprawniony tryb rejestracji 4K HDR (HLG). Sam obraz jest z kolei z próbkowany z całej powierzchni sensora, bez pomijania poszczególnych linii pikseli i dopiero potem skalowany do rozdzielczości 4K.
{$in-article-newsletter}
To wszystko w jak zawsze kompaktowej i lekkiej obudowie, którą bez problemu zmieścimy w kieszeni. Szkoda jedynie, że kolejny raz otrzymujemy korpus bez uszczelnień chroniących konstrukcję przed kurzem i zachlapaniami. Przy takiej cenie, nie wydaje się to wygórowanymi oczekiwaniami.
Aparat pojawi się na rynku europejskim w sierpniu w cenie 1300 euro, czyli około 5700 zł. Wygląda na to, że Sony nareszcie przystopowało z polityką windowania ceny wraz z każdą kolejną generacja aparatu.
Nazwa | Sony RX100 VII |
Producent | Sony |
Typ aparatu | aparat kompaktowy |
Matryca | APS-C X-Trans CMOS V HR (23,6 x 15,6 mm) |
Efektywna rozdzielczość | 20 Mp |
Matryca | 1“ |
Czułość | ISO 125 ISO 80 (rozszerzona) ISO 200 ISO 400 ISO 800 ISO 1600 ISO 3200 ISO 6400 ISO 12800 |
Procesor | BIONZ X |
Rozdzielczość maksymalna | 5472 x 3648 |
Formaty obrazu | 3:2 4:3 16:9 1:1 |
Formaty zapisu | RAW JPEG RAW + JPEG |
Kompresja | standard fine extra fine |
Obiektyw | 24–200 mm (ekwiwalent) |
Przysłona | f/2.8-4.5 |
Lampa błyskowa | wbudowana |
Stabilizacja | optyczna 4 EV |
Tryby ekspozycji | P, A, S, M |
Karta pamięci | SD/SDHC/SDXC UHS-II |
Kompensacja ekspozycji | +/- 3 EV, w skoku co 1/3 EV |
Migawka | 1/2000 - 30 s migawka elektroniczna 1/32000 - 30 s |
Blokada ekspozycji | półpozycja spustu migawki |
Bracketing ekspozycji | 3, 5 klatek +/- 1/3 EV, 2/3 EV, 1 EV, 2 EV |
Zdjęcia seryjne | 90 kl./s (AF-S) / 20 kl./s z pełnym wsparciem AF |
Pomiar światła | matrycowy centralnie-ważony punktowy uśredniony ważony względem jasnych partii obrazu |
Samowyzwalacz | Tak |
Pomiar ostrości | Detekcja konstrastu / detekcja fazy (357 punktów AF, krycie 68% kadru) |
Tryb pracy AF | pojedynczy AF ciągły AF ustawienie ręczne (MF) śledzący AF wykrywanie twarzy AF dotykowy wykrywanie oka |
Blokada ostrości | półpozycja spustu migawki |
Wizjer | wizjer elektroniczny 2 360 000 punktów powiększenie 0,59x |
Ekran LCD | 3-calowy odchylany dotykowy 921 000 punktów |
Rejestracja filmów | XAVC S 4K, 30/25/24 kl./s, 100 Mb/s XAVC S Full HD, 120 kl./s, 100 Mb/s |
Złącza | microHDMI gniazdo mikrofonu micro USB 2.0 Wi-Fi |
Pilot | możliwość sterowania przez Wi-Fi |
GPS | Nie |
Zasilanie | akumulator litowo-jonowy NP-BX1 |
Wydajność zasilania | 260 zdjęć (wg CIPA) |
Obudowa | aluminium |
Wymiary | 102 x 58 x 43 mm |
Waga | 302 g |
Stopka akcesoriów | nie |
Gwint statywu | Tak |