Sony A7R III - Jakość zdjęć w praktyce

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
10
Ergonomia:
8
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
9
Funkcjonalność:
9
Marka:
Sony
Nasza ocena:

92%

Stabilizowana, 42-milionowa matryca, tryb seryjny 10 kl./s, filmy 4K i tryb Pixel Shift, a wszystko zamknięte w solidnym kompaktowym body. Sony A7R III to jeden głównych pretendentów do miana najbardziej uniwersalnego aparatu na rynku. Sprawdzamy czy zasługuje na ten tytuł.

Autor: Maciej Luśtyk

14 Marzec 2018
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

Podobnie jak w przypadku poprzednika, mamy tu do czynienia z fantastyczną wręcz szczegółowością zdjęć, która dorównuje tej dostarczanej przez aparaty średnioformatowe. W dobrym świetle otrzymamy poprawnie naświetlone, kontrastowe i odpowiednio nasycone zdjęcia o przyjemnej, “aksamitnej” charakterystyce.

ISO 100

ISO 100

ISO 100

ISO 400

ISO 640

ISO 1000

Cieszy na też, że producent uporał się z charakterystycznymi dla wcześniejszych aparatów Sony cyfrowych “artefaktów” w plikach JPG - kolorowych szumów i czarnych kropkek ujawniających się głównie w nieostrościach - nawet na stosunkowo niskich czułościach ISO. Te nadal są zauważalne, mimo to raczej nigdy nie będą widoczne w przypadku wydruków czy oglądania zdjęc w rozmiarach ekranowych.

ISO 400 (wycinek kadru)

ISO 800 (wycinek kadru)

Wygląda też na to, że nieco poprawiony został sposób reprodukcji tonów skóry. Dominują tony żółte i brązy, ale całość jest bardzo przyjemnie zbalansowana. Co najważniejsze, nie obserwujemy tendencji do przesadnego podbijania czerwieni i różów (a warto zauważyć, że poniższe zdjęcia były wykonywane przy minusowych temperaturach, gdzie cera się rumieni), które dominując potrafią popsuć odbiór zdjęcia. Z radością przyjmujemy tez fakt, że aparat nie przejawia już charakterystycznego dla wcześniejszych konstrukcji Sony problemu z wyszarzaniem półtonów skóry.

Z racji wysokiej rozdzielczości sensora sporadycznie na zdjęciach możemy zauważyć efekty mory, jednak problem ten nie będzie nam zanadto uprzykrzał pracy - dostrzeżemy go jedynie w w dużym powiększeniu i w przypadku bardzo drobnych deseni.

Sporadyczne problemy z morą pojawiąją się jedynie w przypadku bardzo drobnych faktur i oglądania zdjęc w maksymalnym powiększeniu

Jak na tak dużą rozdzielczość matrycy, aparat dobrze radzi sobie z pracą na wysokich czułościach, co zapewne jest rezultatem zastosowania wspomnianej w poprzednim rozdziale “dwuobwodowej” architektury sensora. Pod względem szczegółowości i zaszumienia, zdjęcia pozostają używalne aż do wartości rzędu ISO 12800 (ISO 6400 w przypadku pracy w słabym świetle), ale co najważniejsze, nie obserwujemy przy tym widocznej utraty informacji o kolorach.

ISO 2500

ISO 3200

ISO 5000

ISO 6400

ISO 12800

Pochwalić należy także automatyczny balans bieli, który w większości sytuacji dostarczy nam zdjęć z dobrze wyważoną temperaturą barwową. Jedynym problemem wydaje się bardzo duża czułość pomiaru (o czym wspominaliśmy podczas omawiania wizjera), która sprawia, że nawet lekkie przekadrowanie potrafi sprawić, że zdjęcia wykonywane po sobie będą miały delikatnie niespójną kolorystykę.

Automatyczny balans bieli

Balans bieli z priorytetem bieli

Nieźle sprawdza się także automatyczny balans bieli z priorytetem bieli, który pozwoli zachować naturalną kolorystykę w trudnych warunkach oświetleniowych, na przykład podczas zdjęć wykonywanych nocą. Różnica widoczna jest gołym okiem, a dobrze wyważony plik źródłowy pozwoli znacznie usprawnić pracę na etapie postprodukcji tego typu ujęć, niestety nadal nie otrzymujemy takiej precyzji, jak w przypadku lustrzanek Canona.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (13)