Sony A7R III - Podsumowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
10
Ergonomia:
8
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
9
Funkcjonalność:
9
Marka:
Sony
Nasza ocena:

92%

Stabilizowana, 42-milionowa matryca, tryb seryjny 10 kl./s, filmy 4K i tryb Pixel Shift, a wszystko zamknięte w solidnym kompaktowym body. Sony A7R III to jeden głównych pretendentów do miana najbardziej uniwersalnego aparatu na rynku. Sprawdzamy czy zasługuje na ten tytuł.

Autor: Maciej Luśtyk

14 Marzec 2018
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

Pod względem jakości dostarczanego obrazu, najnowszy Sony A7R III to obok Nikona D850 obecnie najlepszy pełnoklatkowy aparat na rynku. Co jednak najważniejsze, podobnie jak w przypadku wspomnianej lustrzanki, konstrukcja ta łączy fenomenalne możliwości sensora z dużą wydajnością, która sprawia, że nie będzie to jedynie aparat do studia czy krajobrazu, ale także praktyczne narzędzie pracy w przypadku bardziej dynamicznych dziedzin fotografii.

Tryb seryjny i działanie systemu AF robią bardzo dobre wrażenie, a pod względem rezultatów niedalekie są temu, co do zaoferowania mają profesjonalne lustrzanki. Cieszy przy tym znacznie wydajniejszy akumulator, wyjątkowo rozbudowane opcje personalizacji i poprawiona ergonomia (m.in. dedykowany joystick do obsługi autofokusa).

Zobacz wszystkie zdjęcia (6)

Niestety może się okazać, że nadal nie jest to aparat na tyle wygodny w obsłudze, by sprostać oczekiwaniom fotografów reportażowych czy sportowych, którzy przyzwyczajeni są do puszek z ergonomią nastawioną na szybkość pod każdym względem, również obsługi. Zmorą aparatu wciąż pozostaje zagmatwany system menu, który utrudnia szybkie odnalezienie i kontrolowane danych funkcji, a brak dźwigni trybów, pomocniczego ekranu LCD czy przełącznika AF sprawia, że aparat nie będzie tak poręczny jak konkurencyjny D850.

A7R Mark III nadal też odstaje od lustrzanek pod względem czasu startu i szybkości reakcji na kontrolę parametrów, a kolejny raz potraktowane po macoszemu funkcje dotykowe ekranu każą się zastanawiać czy producent nie chce czy po prostu nie potrafi zaimplementować wygodnego rozwiązania tego typu w swoim aparacie.

Mimo wszystko A7R III staje się obecnie jednym z najbardziej uniwersalnych aparatów na rynku, który pokryje potrzeby doskonałej większości fotografów, także tych zajmujących się filmowaniem.

Z lustrzankami bez wątpienia wygrywa bardziej kompaktową budową, wizjerem elektronicznym, który pozwala efektywnie kontrolować ustawienia, wygodą pracy w Live View i możliwościami jakie daje cicha elektroniczna migawka. Powoli upada również argument skromnej szklarni - Sony pod względem optyki jest producentem wyjątkowo płodnym, a kolejne szkła z serii G Master to zdecydowanie instrumenty najwyższej jakości. W system w końcu uwierzyli też producenci niezależni, na rynku pojawiło się ostatnio sporo ciekawych szkieł z mocowaniem FE i zapowiadane są kolejne. 

Do tego, jak na swoje możliwości został wyjątkowo atrakcyjnie wyceniony (14999 zł). Osoby, które się na niego zdecydują na pewno nie przeżyją rozczarowania.

Plusy i minusy:

+ szczegółowość obrazu

+ poprawiona kolorystyka zdjęć

+ zakres dynamiczny

+ żywotność migawki oszacowana na 500 tys. cykli

+ 10 kl./s przy pełnym wsparciu AF

+ dedykowany joystick AF

+ 2 wejścia na karty SD

+ szybki i bardzo skuteczny autofokus

+ skuteczny system wykrywania oka

+ 5-osiowa stabilizacja matrycy

+ 5 trybów pomiary światła

+ wyjątkowo wygodny tryb Auto ISO

+ wskaźnik zapełnienia bufora

+ rzetelne odwzorowanie ekspozycji i kolorystyki na ekranie LCD

+ bardzo rozbudowane możliwości personalizacji

+ doskonały wizjer elekroniczny

+ żywotność akumulatora

+ polepszona ergonomia

+ pojemność bufora

+ rozbudowany tryb filmowy

+ sprawny autofokus w trybie filmowym

+ atrakcyjna cena

+ złącze PC Sync

 

- kultura i szybkość pracy ustępuje konkurencyjnym lustrzankom

- brak pomocniczego ekranu LCD

- dyskusyjny system uszczelnień korpusu

- brak osobnego pokrętła trybów pracy

- standard UHS-II obsługiwany tylko przez jeden slot

- umiejscowienie zwolnienia blokady mocowania obiektywu

- stale zagmatwane i nieporęczne menu

- układ informacji na ekranie LCD

- mało użyteczny tryb Pixel Shift

- zbyt czuły automatyczny pomiar balansu bieli

- funkcje dotykowe ekranu

- funkcje bezprzewodowe mniej wygodne niż u konkurencji

- migawka elektroniczna ograniczona do 1/8000 s

- brak wsparcia dla PlayMemories Camera Apps i możliwości tworzenia timelapsów czy panoram

- brak pokrętła trybów

- długi czas opróżniania bufora

 

Oceny szczegółowe
Jakość obrazu:
10
Ergonomia:
8
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
9
Funkcjonalność:
9
Ocena ogólna

92%

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (13)