Sony A7R III - Filmowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
10
Ergonomia:
8
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
9
Funkcjonalność:
9
Marka:
Sony
Nasza ocena:

92%

Stabilizowana, 42-milionowa matryca, tryb seryjny 10 kl./s, filmy 4K i tryb Pixel Shift, a wszystko zamknięte w solidnym kompaktowym body. Sony A7R III to jeden głównych pretendentów do miana najbardziej uniwersalnego aparatu na rynku. Sprawdzamy czy zasługuje na ten tytuł.

Autor: Maciej Luśtyk

14 Marzec 2018
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

Trzeba przyznać, że otrzymujemy bardzo rozbudowany tryb filmowy, który pozwoli na nagrywanie filmów w maksymalnej jakości 4K (3840 x 2160 pikseli) z prędkością 30 kl./s i przepływnością równą 100 Mb/s, w kodeku XAVC S, lub z klatkażami sięgającymi nawet 120 kl./s w przypadku jakości Full HD.

Filmy możemy nagrywać w dwóch trybach: pełnoklatkowym, w którym wykorzystywana jest cała powierzchnia sensora, ale mamy wówczas do czynienia z pomijaniem linii pikseli podczas próbkowania matrycy (pixel binning), lub Super 35, w którym pole widzenia zawężane jest do tego formatu (odpowiednik APS-C), a wyjściowy materiał jest skalowany do 4K z rozdzielczości 5K. Oznacza to, że w tym drugim wypadku powinniśmy otrzymać widocznie bardziej szczegółowy obraz, mniejszy efekt rolling shutter i brak ewentualnych problemów z aliasingiem.

W rzeczywistości jednak, w przypadku rejestracji filmów w rozdzielczości 4K, różnica w jakości między trybem pełnoklatkowym, a Super 35 jest mało zauważalna, także swobodnie możemy korzystać zamiennie z jednego i drugiego trybu i montować otrzymane materiały ze sobą w postprodukcji. Co ciekawe, tryb Super 35 ustawiony jest jako standardowy, co zapewne docenią filmowcy, ale dla wielu ważniejsze może okazać się jednak szersze pole widzenia. Warto więc pamiętać, że standardowo aparat nie korzysta z pełnoklatkowego odczytu i musimy zmienić to ręcznie z poziomu menu.

 

 

Większą różnicę w jakości dostrzegamy w przypadku jakości Full HD. O ile materiał nagrany w trybie pełnoklatkowym wciąż jest wyraźny i szczegółowy, w trybie Super 35 dostrzeżemy wyraźne rozmydlenie obrazu, co sprawia, że będzie raczej rzadko wykorzystywany.

 

 

 

Aparat pozwala także na rejestrację filmów w zwolnionym tempie, w jakości Full HD. W tym celu aparat zarejestruje materiał z szybkością 120 kl./s a następnie spowolni go (maksymalnie 5-krotnie), do wybranego przez nas klatkażu (24 kl./s, 25 kl./s, 30 kl./s, 60 kl./s). Mimo wszystko, jeśli zależy nam na  jakości, lepsze rezultaty otrzymamy rejestrując obraz z prędkością 120 kl./s w standardowym trybie filmowania, a następnie spowalniając go w postprodukcji. Z prostego powodu - w trybie Slow and Quick (tryb zwolnionego tempa) przepływność obniżana jest do 60 Mb/s (100 Mb/s w trybie standardowym).

Jak zwykle otrzymujemy pełen zestaw dodatków wspomagających tryb filmowy, takich jak zebra, focus peaking czy złącze mikrofonowe i słuchawkowe. Możemy też rejestrować obraz przy użyciu “płaskich” profili obrazu S-Log 2 i S-Log 3, które pozwolą zarejestrować obraz o większej rozpiętości tonalnej i obniżonym kontraście, co znacznie zwiększy elastyczność pracy na etapie postprodukcji i gradacji kolorystycznej. Otrzymujemy też tryb Hybrid Log Gamma, w którym aparat rejestruje materiał w profilu Log, ale od razu renderuje go do zwykłego obrazu o rozszerzonej dynamice, co pozwolić ma na łatwe tworzenie materiałów HDR, bez dużych nakładów pracy w  postprodukcji.

 

 

Na pochwałę zasługuje także system AF w trybie filmowym, który został względem poprzednika znacznie usprawniony. Z jego pomocą możemy teraz ostrzyć wyłącznie w trybie ciągłym, ale za to w menu możemy regulować płynność i szybkość wykonywanych przeostrzeń. Tutaj też zrobimy nareszcie użytek z dotykowych funkcji ekranu - dotykając danego obszaru w kadrze, autofokus przestawi nań ostrość i będzie starał się ją w tym miejscu utrzymywać. Co ważne nie jesteśmy tu ograniczeni wyłącznie do jednego trybu pomiaru. Podobnie jak w trybie robienia zdjęć możemy tu także skorzystać z pomiaru strefowego czy wielopunktowego, gdzie aparat będzie ustawiał ostrość na obiektach automatycznie.

 

Nadal zdarza się, że podczas filmowania autofokus “poszukuje” ostrości, jednak i tak obserwujemy bardzo dużą poprawę względem poprzednika, a cały system działa na tyle rzetelnie, że bez problemu będzie można go używać podczas nagrywania wywiadów czy mniej wymagających sekwencji. Dodatkowo skorzystać można z trybu śledzenia który naprawdę dobrze radzi sobie z obiektami przemieszczającymi się w kadrze. Podobnie sprawa ma się w przypadku trybu wykrywania twarzy - aparat szybko reaguje na ruchy osób w kadrze.

 

Ogólnie rzecz biorąc, tryb filmowy modelu Sony A7R III, będąc jednym z najbardziej rozwiniętych na rynku aparatów, sprosta oczekiwaniom większości osób, nawet tych zajmujących się filmowaniem zawodowo.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (13)