Sony A7R III - Filmowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
10
Ergonomia:
8
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
9
Funkcjonalność:
9
Marka:
Sony
Nasza ocena:

92%

Stabilizowana, 42-milionowa matryca, tryb seryjny 10 kl./s, filmy 4K i tryb Pixel Shift, a wszystko zamknięte w solidnym kompaktowym body. Sony A7R III to jeden głównych pretendentów do miana najbardziej uniwersalnego aparatu na rynku. Sprawdzamy czy zasługuje na ten tytuł.

Autor: Maciej Luśtyk

14 Marzec 2018
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

Trzeba przyznać, że otrzymujemy bardzo rozbudowany tryb filmowy, który pozwoli na nagrywanie filmów w maksymalnej jakości 4K (3840 x 2160 pikseli) z prędkością 30 kl./s i przepływnością równą 100 Mb/s, w kodeku XAVC S, lub z klatkażami sięgającymi nawet 120 kl./s w przypadku jakości Full HD.

Filmy możemy nagrywać w dwóch trybach: pełnoklatkowym, w którym wykorzystywana jest cała powierzchnia sensora, ale mamy wówczas do czynienia z pomijaniem linii pikseli podczas próbkowania matrycy (pixel binning), lub Super 35, w którym pole widzenia zawężane jest do tego formatu (odpowiednik APS-C), a wyjściowy materiał jest skalowany do 4K z rozdzielczości 5K. Oznacza to, że w tym drugim wypadku powinniśmy otrzymać widocznie bardziej szczegółowy obraz, mniejszy efekt rolling shutter i brak ewentualnych problemów z aliasingiem.

W rzeczywistości jednak, w przypadku rejestracji filmów w rozdzielczości 4K, różnica w jakości między trybem pełnoklatkowym, a Super 35 jest mało zauważalna, także swobodnie możemy korzystać zamiennie z jednego i drugiego trybu i montować otrzymane materiały ze sobą w postprodukcji. Co ciekawe, tryb Super 35 ustawiony jest jako standardowy, co zapewne docenią filmowcy, ale dla wielu ważniejsze może okazać się jednak szersze pole widzenia. Warto więc pamiętać, że standardowo aparat nie korzysta z pełnoklatkowego odczytu i musimy zmienić to ręcznie z poziomu menu.

 

 

Większą różnicę w jakości dostrzegamy w przypadku jakości Full HD. O ile materiał nagrany w trybie pełnoklatkowym wciąż jest wyraźny i szczegółowy, w trybie Super 35 dostrzeżemy wyraźne rozmydlenie obrazu, co sprawia, że będzie raczej rzadko wykorzystywany.

 

 

 

Aparat pozwala także na rejestrację filmów w zwolnionym tempie, w jakości Full HD. W tym celu aparat zarejestruje materiał z szybkością 120 kl./s a następnie spowolni go (maksymalnie 5-krotnie), do wybranego przez nas klatkażu (24 kl./s, 25 kl./s, 30 kl./s, 60 kl./s). Mimo wszystko, jeśli zależy nam na  jakości, lepsze rezultaty otrzymamy rejestrując obraz z prędkością 120 kl./s w standardowym trybie filmowania, a następnie spowalniając go w postprodukcji. Z prostego powodu - w trybie Slow and Quick (tryb zwolnionego tempa) przepływność obniżana jest do 60 Mb/s (100 Mb/s w trybie standardowym).

Jak zwykle otrzymujemy pełen zestaw dodatków wspomagających tryb filmowy, takich jak zebra, focus peaking czy złącze mikrofonowe i słuchawkowe. Możemy też rejestrować obraz przy użyciu “płaskich” profili obrazu S-Log 2 i S-Log 3, które pozwolą zarejestrować obraz o większej rozpiętości tonalnej i obniżonym kontraście, co znacznie zwiększy elastyczność pracy na etapie postprodukcji i gradacji kolorystycznej. Otrzymujemy też tryb Hybrid Log Gamma, w którym aparat rejestruje materiał w profilu Log, ale od razu renderuje go do zwykłego obrazu o rozszerzonej dynamice, co pozwolić ma na łatwe tworzenie materiałów HDR, bez dużych nakładów pracy w  postprodukcji.

 

 

Na pochwałę zasługuje także system AF w trybie filmowym, który został względem poprzednika znacznie usprawniony. Z jego pomocą możemy teraz ostrzyć wyłącznie w trybie ciągłym, ale za to w menu możemy regulować płynność i szybkość wykonywanych przeostrzeń. Tutaj też zrobimy nareszcie użytek z dotykowych funkcji ekranu - dotykając danego obszaru w kadrze, autofokus przestawi nań ostrość i będzie starał się ją w tym miejscu utrzymywać. Co ważne nie jesteśmy tu ograniczeni wyłącznie do jednego trybu pomiaru. Podobnie jak w trybie robienia zdjęć możemy tu także skorzystać z pomiaru strefowego czy wielopunktowego, gdzie aparat będzie ustawiał ostrość na obiektach automatycznie.

 

Nadal zdarza się, że podczas filmowania autofokus “poszukuje” ostrości, jednak i tak obserwujemy bardzo dużą poprawę względem poprzednika, a cały system działa na tyle rzetelnie, że bez problemu będzie można go używać podczas nagrywania wywiadów czy mniej wymagających sekwencji. Dodatkowo skorzystać można z trybu śledzenia który naprawdę dobrze radzi sobie z obiektami przemieszczającymi się w kadrze. Podobnie sprawa ma się w przypadku trybu wykrywania twarzy - aparat szybko reaguje na ruchy osób w kadrze.

 

Ogólnie rzecz biorąc, tryb filmowy modelu Sony A7R III, będąc jednym z najbardziej rozwiniętych na rynku aparatów, sprosta oczekiwaniom większości osób, nawet tych zajmujących się filmowaniem zawodowo.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nowa uniwersalna pełna klatka Leiki ma być godnym rywalem dla wydajnych zawodowych korpusów konkurencji. Na pierwszy rzut oka ma wszystko, żeby tego dokonać, czy jednak nie jest to...
18
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 to aparat, na który wielu fotografów czekało od dekady. Kompaktowe body premium z jasnym standardowym obiektywem jawi się jako prawdziwy Graal podróżników i fotografów ulicznych. Czy...
57
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
28
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (13)