Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
7. Jakość zdjęć
Szum
Do czułości ISO 800 nie można mieć jakichkolwiek zastrzeżeń. Obraz jest klarowny, nie występują, żadne artefakty, które związane by były ze zjawiskiem szumu. Na ISO 1600 pojawiają się delikatne przebarwienia, które nie przeszkadzają w żaden sposób, są zauważalne tylko w ciemnych partiach obrazu. Czułości ISO 3200 i ISO 6400 szumią bardziej, ale nadal jest to poziom akceptowalny. Zwłaszcza, że struktura szumu jest regularna i przyjemna dla oka. Co do czułość ISO 12800 to jest to ostatnia użyteczna wartość. Obraz jest już silnie zaszumiony co przekłada się na rozmycie brzegów. Ostatniej zdefiniowanej wartości ISO 25 600, nie możemy traktować jako używalnej. Obraz jest mało czytelny ciemne partie obrazu zostają zastąpione zastąpione kolorowymi plamkami szumu.
Reprodukcja szczegółów
Do tej pory w 36-megapikselową matrycę był wyposażony tylko Nikon D800. Pod tym względem, to właśnie ten korpus będzie bezpośrednim konkurentem propozycji Sony. Trzeba przyznać, że A7R podobnie jak Nikon wypada po prostu rewelacyjnie. Na natywnej czułości ISO 100 obraz jest świetny. W porównaniu lustrzanek pełnoklatkowych jak Canon EOS 5D Mark III, Sony A99, czy Nikon D800E prezentuje się zdecydowanie lepiej lub na co najmniej tym samym poziomie.Wybitna jakość obrazu utrzymuje się do czułości ISO 800. Właściwie dopiero ISO 3200 wprowadza wyraźne zmiany w obrazie. Można zaobserwować tworzenie się faktury "cyfrowego ziarna", które jest dość przyjemne dla oka. ISO 6400 jest zaszumione, ale nadal możemy traktować je jako wartość używalną. Dopiero ISO 12800 powinno być stosowane tylko w ostateczności. Ostatnia dostępna wartość ISO 25600, powinna być używana tylko w ostateczności.
Reprodukcja kolorów
Sony A7R nie ma najmniejszych problemów z poprawną reprodukcją kolorów. Składowe RGB podstawowych kolorów są dobrze zbalansowane i dają przyjemną dla oka kolorystykę zdjęć. Naturalnie prezentuje się także kolorystyka skóry. Nie możemy narzekać na reprodukcję kolorów w trudnych warunkach oświetleniowych. W przypadku światła żarowego obserwujemy wyraźną dominantę pomarańczową, więc warto upewnić się, że mamy włączone RAW-y, które umożliwiają dobór balansu bieli w postprodukcji.
Podsumowanie
Sony A7R pod względem szumu pozwala na fotografowanie do czułości ISO 6400, która jest graniczną pod względem degradacji obrazu. Najlepsze osiągi utrzymujemy do ISO 1600. Jeżeli chodzi o reprodukcję szczegółów, to trudno mieć zastrzeżenia do 36-megapikselowej matrycy. Podobnie jak z szumem, wysoki poziom reprodukcji szczegółów utrzymuje się do ISO 6400. Nie mamy też zastrzeżeń do reprodukcji kolorów, które prezentują się naturalnie. Jedyne czego moglibyśmy sobie życzyć to lepszego szkła niż kitowego 28-70mm.
+ niskie szumu do ISO 6400
+ reprodukcja szczegółów do ISO 12800
+ reprodukcja kolorów