Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Druga generacja modelu S5 to nie jeden a dwa aparaty, które celują w segment uniwersalnych pełnych klatek i mogą mocno namieszać na rynku. Panasonic Lumix S5 II oferuje świetną specyfikację i zaawansowany tryb wideo w cenie dużo niższej od konkurencji.
Pełnoklatkowy system Panasonica jest z nami już od 2019 roku, jednak do tej pory, mimo ciekawych możliwości nie cieszył się zbyt dużą popularnością. Wszystko przez stosunkowo niewielką dostępność szkieł i przestarzały system ostrzenia, którego producent długo nie chciał porzucić na rzecz współczesnych systemów detekcji fazy.
W końcu jednak zmiana ta musiała nastąpić, a debiutujące dzisiaj modele Panasonic Lumix S5 II oraz Lumix S5 II X to prawdopodobnie najważniejsza premiera producenta od czasu modelu GH5. Aparaty nie tylko otrzymują w końcu długo wyczekiwany fazowy autofokus, ale także ogólną imponującą specyfikację, która stawia je w pierwszym rzędzie w najlepszymi i sporo droższymi korpusami konkurencji - modelami Sony A7 IV i Canon EOS R6 Mark II.
Panasonic Lumix S5 II i Lumix S5 II X to dwa bliźniacze modele, które różnią się niuansami trybu filmowego. Zacznijmy więc od tego, co mają wspólnego. Obydwa aparaty bazują na nowej, stabilizowanej 24-megapikselowej matrycy z technologią Dual Native ISO (osobne konwertery dla niskich i wysokich czułości), wspieranej nowy szybkim procesorem, opracowanym we współpracy z Leicą w ramach sojuszu L2 Technology.
Panasonic Lumix S5 II / Panasonic Lumix S5 II X
Nowy silnik charakteryzuje się dwukrotnie większą wydajnością niż wcześniejsze dokonania marki, ma oferować precyzyjną reprodukcję barw i nam na fotografowanie serią z prędkością 30 kl./s (w trybie migawki elektronicznej, do 9 kl.s przy migawce mechanicznej) oraz zapisanie do 200 zdjęć RAW + JPEG w buforze. To wszystko przy dużo krótszym czasie próbkowania sensora, który znacznie ogranicza występowanie efektu rolling shutter. Zupełnie nieźle jak na aparaty, które producent plasuje w segmencie amatorskim.
Wsparciem dla dużej wydajności matrycy jest oczywiście nowy system autofokusu, który łączy standardową detekcję kontrastu (315 pól) z pikselami detekcji fazy na matrycy, których jest aż 779. Jest to więc wynik lepszy niż w przypadku Sony A7 IV, a producent obiecuje, że nowe, wytrenowane na sieciach neuronowych algorytmy mają dużo skuteczniej radzić sobie ze śledzeniem twarzy i oczu, a także oferować dużo większy komfort pracy w słabym świetle. System AF rozpoznaje poza tym sylwetki ludzi i zwierząt, oferuje system kontroli breathingu i umożliwia funkcję mikroregulacji, gdyby okazało się, że z którymś obiektywem nie współpracuje tak, jak należy.
Co więcej, wspomniany układ stabilizacji matrycy wykorzystamy także do tworzenia zdjęć o zwiększonej rozdzielczości 96 Mp, gdzie aparat wykona i połączy ze sobą 8 ujęć uchwyconych z przesunięciem sensora. Niestety w przypadku nowych Lumiksów funkcja ta będzie ograniczona do pracy na statywie.
Przejdźmy teraz do tego czym modele Lumix S5 II i S5 II X będą brylować w swoim segmencie cenowym, czyli trybu filmowego. Zasadniczo obydwa modele oferują takie same podstawowe możliwości. Otrzymujemy więc opcję pełnoklatkowej 10-bitowej rejestracji 6K do 30 kl./s (zarówno w trybie anamorficznym, jak i standardowych formatach 16:9 oraz 17:9), z próbkowaniem 4:2:0. Zejście do rozdzielczości 4K zwiększy maksymalny klatkaż do 60 kl./s i zaoferuje nam próbkowanie 4:2:2, a także nieograniczony czas nagrywania. Otrzymujemy też bazujący na próbkowaniu 4:2:2 tryb anamorficzny 3,3K do 60 kl./s oraz możliwość rejestracji Full HD do 180 kl./s (niestety żaden z modeli nie oferuje zapisu 4K 120 kl./s).
Otrzymujemy też zaawansowane funkcje pomocnicze. Mamy oczywiście standardowo peaking i zebrę oraz profil V-log, ale Panasonic idzie dalej i udostępnia nam także monitor kształtu fali (Wave Form Monitor) oraz wektoroskop. Do tego opcja profesjonalnej 4-kanałowej rejestracji dźwięku z 24-bitową głębią i częstotliwością próbkowania do 96 kHz (z opcjonalnym interfejsem audio). W końcu, najciekawsza chyba nowość, czyli tryb Real Time LUT, który pozwala nam ładować dowolne profile LUT i dokonywać konwersji z LOG-a bezpośrednio w aparacie, dzięki czemu od razu otrzymujemy już wstępnie „pokolorowany” materiał.
Teraz pora na główne różnice. Podczas gdy Panasonic Lumix S5 II X oferować będzie opcję zapisu ProRes 422 HQ, kompresję ALL-i oraz wartości bitrate’u do 800 Mb/s, w przypadku modelu Lumix S5 II w każdym z trybów ograniczeni będziemy kompresją Long GOP i przepływnością na poziomie 150-200 Mb/s (w zależności od trybu).
Lumix S5 II X oferować będzie ponadto możliwość rejestracji materiału bezpośrednio na dyskach SSD, opcję wypuszczenia sygnału RAW na zewnętrzny rekorder (możliwe także w modelu S5 II, ale po płatnej aktualizacji), a także rozbudowane opcje streamingu, o której podstawowy model S5 II został uszczuplony.
Panasonic Lumix S5 II / Panasonic Lumix S5 II X
Panasonic Lumix S5 II / Panasonic Lumix S5 II X
W końcu modele Lumix S5 II i S5 II X to także usprawnione body. Najciekawszą nowością jest chyba wentylator wbudowany w kopułę wizjera, który dzięki temu nie zwiększa rozmiaru body. Ponadto otrzymujemy nowy 8-kierunkowy joystick AF, pełnowymiarowe złącze HDMI i obsługę standardu UHS-II w obydwu slotach na karty SD. Panasonic poprawił też umiejscowienie spustu migawki i wyposażył aparat w nowy wizjer o rozdzielczości 3,68 mln punktów i powiększeniu 0,78 x. Nowe korpusy są także w całości wykonane z metalu i uszczelnione przed działaniem czynników zewnętrznych. W przypadku Lumixa S5 II X otrzymamy też bardziej stonowane kolorystycznie wzornictwo.
W obliczu możliwości nowych aparatów, bardzo atrakcyjnie prezentuje się także cena nowych aparatów. Modele Panasonic Lumix S5 II i Lumix S5 II X zadebiutują na rynku w cenach kolejno 2199 euro (ok. 10 250 zł) i 2499 euro (ok. 11 650 zł). Dokładnych polskich cen jeszcze nie znamy, ale nie powinny one znacznie różnić się od przelicznika z euro.
Panasonic Lumix S5 II trafi do sprzedaży jeszcze w styczniu. Na model Lumix S5 II X będziemy musieli poczekać jeszcze do wiosny.
Nazwa | Panasonic Lumix S5 II / S5 II X |
Producent | Panasonic |
Typ aparatu | bezlusterkowiec |
Matryca | CMOS Full frame (35.8 x 23.9 mm) |
Efektywna rozdzielczość | 24 Mp |
Matryca | pełna klatka |
Czułość | ISO 64 (rozszerzona} ISO 100 ISO 200 ISO 400 ISO 800 ISO 1600 ISO 3200 ISO 6400 ISO 12800 ISO 25600 ISO 51200 ISO 102400 (rozszerzona) ISO 204800 (rozszerzona) |
Rozdzielczość maksymalna | 6000 x 4000 px |
Formaty obrazu | 3:2 4:3 16:9 1:1 |
Formaty zapisu | RAW JPEG RAW + JPEG |
Balans bieli | auto manualny ustawienie w Kelvinach ustawienia predefiniowane |
Mocowanie obiektywu | Leica L |
Kontrola błysku | TTL Auto Auto Manual Redukcja efektu cz. oczu Synchronizacja z długimi czasami |
Stabilizacja | stabilizacja matrycy 2-osiowa stabilizacja w obiektywach 5,5 EV |
Synchronizacja z lampą | 1/250 s |
Tryby ekspozycji | auto P, A, S, M tryby użytkownika tryb filmowy |
Karta pamięci | SD/SDHC/SDXC dwa gniazda UHS-II |
Kompensacja ekspozycji | +/- 5 EV, w skoku co 1/3 EV |
Migawka | 1/8000 - 60 s |
Blokada ekspozycji | półpozycja spustu migawki przycisk AEL |
Bracketing ekspozycji | 2, 3, 5 lub 7 klatek +/- 0,3 / 0,7 / 1 EV |
Zdjęcia seryjne | 9 kl/s do 30 kl/s w trybie migawki elektronicznej |
Pomiar światła | matrycowy centralnie-ważony punktowy uśredniony |
Samowyzwalacz | Tak |
Pomiar ostrości | Detekcja fazy (779 punktów) / Detekcja kontrastu (315 puntków) |
Tryb pracy AF | pojedynczy AF ciągły AF ustawienie ręczne (MF) śledzący AF wykrywanie twarzy wykrywanie oka |
Blokada ostrości | półpozycja spustu migawki przycisk AF-Lock |
Wizjer | wizjer elektroniczny 3 680 000 punktów powiększenie 0,78 x |
Ekran LCD | 3-calowy obrotowy dotykowy 1 840 000 punktów |
Rejestracja filmów | 6K do 30 kl./s,10-bit 4:2:0 Open Gate, Long GOP 4K do 60 kl./s, 10-bit 4:2:2, Long GOP Full HD do 180 k./s, 10-bit 4:2:2, Long GOP 4K do 60 kl./s, 10-bit 4:2:2, All-I (tylko w S5IIX) Full HD do 180 k./s, 10-bit 4:2:2, All-I (tylko w S5IIX) ProRes HQ (10-bit 4:2:2, All-I) do 5,8K 30 kl./s (tylko w S5IIX) |
Złącza | gniazdo mikrofonu gniazdo słuchawek wężyk spustowy Wi-Fi HDMI (pełnowymiarowe) Bluetooth USB 3.2 (USB-C) z możliwością zasilania |
Pilot | możliwość sterowania przez Wi-Fi |
GPS | Nie |
Zasilanie | akumulator litowo-jonowy DMW-BLK22 |
Wydajność zasilania | 370 zdjęć (wg CIPA) |
Obudowa | magnezowa uszczelniona |
Wymiary | 134 x 102 x 90 mm |
Waga | 740 g |
Stopka akcesoriów | tak |
Gwint statywu | Tak |
Funkcje indywidualne | tryb Pixel Shift Resolution 4-kanałowa rejestracja dźwięku |
Więcej informacji znajdziecie na stronie panasonic.com.