Fotografowanie

Sony A7R to niewielki bezlusterkowiec wyposażony w 36-megapikselową matrycę o rozmiarze klatki filmu małoobrazkowego. Oprócz tego aparat ma także szybki procesor obrazu BIONZ X, łączność Wi-Fi i wizjer elektroniczny o wysokiej rozdzielczości. Zobaczcie jak ta niezwykle ciekawa propozycja sprawdziła się w naszym teście.

Autor: Patryk Wiśniewski

7 Listopad 2013
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

6. Fotografowanie

Szybkość działania

Aparat uruchamia się ponad 2 sekundy. W przypadku tak zaawansowanej, wysoko plasowanej propozycji to dosyć długi czas. Wybudzanie trwa dokładnie tyle samo, aparat w żadnym stopniu nie przyspiesza. Reakcja na spust migawki jest praktycznie natychmiastowa, problemem początkowo może być odświeżanie wizjera, które trwa odrobinę za długo Mieliśmy okazję porównać to bezpośrednio z Olympusem OM-D E-M1 i reprezentant systemu Mikro Cztery Trzecie wypadł zdecydowanie korzystniej. Aparat dość sprawnie przechodzi do trybu odtwarzania, nie ma problemu z przewijaniem kolejnych zdjęć. Przewijanie miniatur i powiększanie zdjęć nie jest już tak płynne.

Zdjęcia seryjne

Pełnoklatkowy bezlusterkowiec Sony nie jest demonem prędkości jeśli chodzi o zdjęcia seryjne. Ale nie tego oczekujemy od 36-megapikselowej matrycy. A7R trzyma deklarowane przez producenta 4 kl/s co cieszy. W przypadku plików JPEG możemy właściwie zapełnić katę pamięci, a zgrywanie zdjęć jest praktycznie natychmiastowe. Jeśli chodzi o tandem RAW+JPEG to bezlusterkowiec japońskiego producenta trzyma deklarowaną wartość przez 2 sekundy następnie wyraźnie zwalnia.

Pomiar ostrości

Flagowy bezlusterkowiec Sony oferuje pomiar ostrości oparty na zasadzie detekcji kontrastu. Użytkownik ma do wyboru 25 pól autofokusa, które kryją praktycznie cały kadr. Pomiar ostrości działa w kilku trybach:

  • Szeroki
  • Strefa
  • Środek
  • Elastyczny Punktowy

W pierwszym aparat korzysta ze wszystkich punktów AF, w drugim wybieramy, w której części kadru chcielibyśmy skorzystać z 9 pól, a w elastycznym punkcie mamy praktycznie nieograniczone możliwości biorąc pod uwagę, że możemy zmniejszać i zwiększać punkt ostrości.

Dodatkowo możemy zdefiniować jeden z przycisków, po to aby uruchamiał pomiar ostrość z wykrywaniem oka. Oczywiście A7R ma opcje wykrywania twarzy, ale jeżeli zależy nam na idealnej ostrości na oku, to nie ma najmniejszego problemu aby precyzyjnie ustawić ostrość. Takie rozwiązanie jest bardzo przydatne w przypadku takiej matrycy.

Tradycyjny pomiar nie sprawia nowemu Sony dużych kłopotów. Po pierwsze jest zdecydowanie szybszy niż w RX1. Tam pomiar mógł rywalizować tylko z kompaktami, a A7R spokojnie nawiązuje walkę z bezlusterkowacami. Przebieg całej skali ostrości w obiektywie Sony FE 28-70mm f/3,5-5,6 zajmuje niewiele ponad 0,4 sekundy. Nie jest to wynik wybitny ale biorąc pod uwagę, że mówimy o detekcji kontrastu na pełnoklatkowej matrycy, to taki wynik robi wrażenie. Jeżeli chcemy skorzystać z ustawiania ostrości z priorytetem oka niestety musimy uzbroić się w cierpliwość, ponieważ aparat nie zawsze trafia i pomiar trzeba powtórzyć.

Sony A7R oferuje także kilka opcji manualnego ustawiania ostrości co jest bardzo dużą zaletą tej propozycji. Zwłaszcza, że system bezlusterkowców tego producenta słynie z możliwości podłączenia praktycznie jakiegokolwiek obiektywu. We flagowym modelu możemy:

  • powiększyć obszar ostrzenia
  • skorzystać z focus peaking

Pomiar światła

Sony A7R oferuje swojemu użytkownikowi trzy tradycyjne metody pomiaru światła: wielopuntkowy, centralnie ważony i punktowy.Tryb pomiaru zmieniamy za pomocą menu podręcznego. Podczas testu głównie korzystaliśmy z pomiaru wielopunktowego, który w większości przypadków dawał zamierzone rezultaty bez konieczności wprowadzania korekty ekspozycji. Pomiar punktowy działa zgodnie ze swoją charakterystyką.

W tym miejscu warto wspomnieć o możliwości skorzystania z zebry. Mamy możliwość skorzystania z tzw. zebry w zakresie od 70 do 100. Jej działanie najprościej wytłumaczyć dla wartości 100, po takim jej ustawieniu w miejscach przepalonych pojawią się poziome pasy.

Tryby ekspozycji

Na tarczy trybów ekspozycji znajdziemy zarówno tryby manualne jak i automatyczne. A7R oferuje tradycyjny zestaw P, A, S i M. Poza tym do dyspozycji mamy tryb auto, scenerie, panoramy z ręki, film oraz 2 ustawienia użytkownika. Jak widać, pod tym względem A7R prezentuje się ciekawie także dla zaawansowanych fotoamatorów.

Filmowanie

A7R pozwala filmować w rozdzielczości Full HD 50p z wykorzystaniem formatów AVCHD lub MP4. Istnieje możliwość wypuszczenia "czystego" sygnału HD przez złącze HDMI tak, że można go wyświetlić na zewnętrznym monitorze albo zarejestrować na nagrywarce. Modele A7 i A7R mają stopki Multi-interface, do których poza lampami można podłączać akcesoria pomocne przy filmowaniu, na przykład zewnętrzny mikrofon kierunkowy. Jak już wcześniej wspomnieliśmy aparat został wyposażony także w gniazdo słuchawek. Domyślnie dźwięk jest nagrywany przy pomocy sterefonicznego mikrofonu. Jego wejścia zostały umieszczone po obu bokach komory wizjera w takim miejscu, że nie musimy się obawiać o ich przypadkowe zasłonięcie. Podczas filmowania możemy korzystać z autofokusa, niestety w wersji ciągłej nie sprawdza się najlepiej.

Podsumowanie

Sony A7R większość najważniejszych funkcji fotograficznych ma na wysokim poziomie. Nie mamy zastrzeżeń do pomiaru światła, szybkości działania, zdjęć seryjnych, czy automatycznego balansu bieli. Bardzo przyzwoicie radzi sobie autofokus, wraz z focus peaking mamy także bardzo wygodne ostrzenie manualne. Na plus możemy natomiast zaliczyć panoramy z ręki, które dają dużo radości i bardzo przyzwoite efekty jeżeli chodzi o ich automatyczne składanie przez aparat.

+ pomiar ostrości

+ pomiar światła

+ automatyczny balans bieli

+ zdjęcia seryjne

+ panoramy z ręki

+ filmowanie Full HD

+ manualne tryby filmowania

+ autofokus podczas filmowania

+ możliwość wyświetlenia zebry

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (13)