Wydarzenia
Sprawdź promocje Black Friday w Cyfrowe.pl
8. Osiągi marycy
W porozumieniu z DxOMark.com publikujemy dane dotyczące osiągów matrycy testowanego aparatu. Oprogramowanie stosowane przez DxO pozwala na rzetelną ocenę pracy sensora.
DxOMark skupia się na testowaniu matryc. Należy pamiętać, że prezentowane niżej wyniki nie mówią zbyt wiele o aparacie jako kompletnej całości - jego ergonomii, funkcjach czy choćby systemie przetwarzana obrazu (którego efektem jest zazwyczaj plik JPEG). Na ten rozdział testu powinny zwrócić przede wszystkim osoby często korzystające z plików RAW.
Warto także wziąć pod uwagę, że wyniki, które otrzymujemy w naszym studio mogą się nieznacznie różnić od tych publikowanych na stronach DxO. Pomimo, że procedura i sprzęt są takie same poszczególne egzemplarze mogą się od siebie nieznacznie różnić. Wpływ na delikatne wahania w granicach błędu statystycznego przyjętego zgodnie ze standardami DxO może mieć także optyka, z którą był wykonywany test.
Rzeczywista czułość matrycy
W pierwszej kolejności należy wyjaśnić, że czułość ISO z jaką ustawimy w aparacie nie zawsze odpowiada rzeczywistej czułości matrycy na światło. Nie trudno zgadnąć, że producent przeważnie "naciąga" wyniki w górę, co może doprowadzić do sytuacji, że np. zamiast ISO 3200, tak naprawdę dysponujemy czułością ISO 2240. Poniższy wykres prezentuje rzeczywistą (zmierzoną) czułość matrycy oraz wyidealizowaną linię odniesienia.
Stosunek sygnału do szumu
Stosunek szumu do sygnału określa czystość wychodzącego sygnału i możliwości matrycy do jego reprodukcji. Na skali logarytmicznej jest wyrażony w decybelach.
Zakres dynamiczny
Zakres dynamiczny matrycy to stosunek między najjaśniejszym i najciemniejszym obszarem jaki może zarejestrować sensor. Stosunek ten jest wyrażony w Ev lub przysłonach f-stop.
Zakres tonalny
Zakres tonalny to faktyczna liczba odróżnialnych stopni szarości jakie jest w stanie zarejestrować matryca.
Podsumowanie
Sony A7R została wyposażona w zupełnie nowy sensor CMOS o rozdzielczości 36-megapikseli. Osiągi bezlusterkowca japońskiego producenta nie odbiegają wartościami od innych aparatów pełno klatkowych na rynku, a nawet większość z nich przewyższają. Mowa tu o rewelacyjnym zakresie dynamicznym. Zakres tonalny oraz dobry stosunek sygnału również zasługują na pochwałę. Cieszą też niezbyt duże rozbieżności pomiędzy faktycznymi wartościami ISO a tymi deklarowanymi przez producenta.
+ nieduże odstępstwa od deklarowanych czułości ISO
+ niskie poziom szumów
+ duża dynamika
+ szeroki zakres tonalny