Dodaj ocenę

Sony A7 II - pełna klatka ze stabilizacją

Autor: Michal Grzegorczyk

20 Listopad 2014
Artykuł na: 17-22 minuty
Koncern Sony zaprezentował na rynku japońskim nową wersję pełnoklatkowego bezlusterkowca A7 II. Największa nowość to 5-osiowa stabilizacja, która zdaniem producenta osiąga wydajność 4,5 EV.
Zobacz wszystkie zdjęcia (6)

Sony A7 II to ciekawe rozwinięcie idei niewielkiego, pełnoklatkowego bezlusterkowca. Największą zmianą w stosunku do poprzednika jest bez wątpienia pojawienie się stabilizacji matrycy. Układ działa w pięciu osiach i według badań producenta (zgodnych ze standardem CIPA) jest w stanie wydłużyć nieporuszoną ekspozycję o 4,5 stopnia EV. Co ciekawe, po podłączeniu obiektywu ze stabilizacją korpus "dogada się" z nim i obydwie stabilizacje będą ze sobą współpracować.

Wśród funkcji wideo pojawił się kodek XAVC S, w którym można zapisywać pliki 1080/60p o przepływności 60 Mbps, a także wsparcie trybu S-Log2. Zmianom uległ również autofokus. Układ nadal ma 117 pól detekcji fazy (na matrycy) i 35 pól detekcji kontrastu, ale zdaniem japońskiego producenta jest o 30% szybszy od AF-u zastosowanego w poprzedniku.

Aparat zmienił się również zewnętrznie - ma większy, lepiej wyprofilowany grip, przednie pokrętło, wygodniej umiejscowiony spust migawki, a także wzmocniony bagnet, do którego można bez problemu podłączać ciężkie obiektywy. Przednia ścianka, która w A7 była zrobiona z tworzyw sztucznych, w modelu A7 II jest aluminiowa.

Na razie znana jest data japońskiej premiery aparatu Sony A7 II - nastąpi to 5 grudnia. Nie wiadomo kiedy pojawi się na innych rynkach. Nie znamy również jego ceny.

Nazwa Sony A7 II
Producent Sony
Typ aparatu bezlusterkowiec
Matryca Full Frame (35,9 x 24 mm)
CMOS
Efektywna rozdzielczość 24 Mp
Matryca pełna klatka
Czułość ISO 100
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200
ISO 6400
ISO 12800
ISO 25600
Rozdzielczość maksymalna 6000 x 4000
Formaty zapisu RAW
JPEG
Kompresja standard
fine
extra fine
Balans bieli auto
manualny
Ustawienie w Kelvinach 3000-7500K
zachmurzone niebo
światło żarowe
światło słoneczne
światło jarzeniowe
światlo błyskowe
bracketing balansu bieli
Mocowanie obiektywu Sony E
Lampa błyskowa brak
Stabilizacja tak, pięcioosiowa
stabilizacja matrycy
Synchronizacja z lampą 1/250 s
Tryby ekspozycji auto
P, A, S, M
scenerie
panorama z ręki
Karta pamięci SD/SDHC/SDXC
Memory Stick Duo/Pro Duo/Pro-HG Duo
Kompensacja ekspozycji +/- 5 EV, w skoku co 1/3 EV
Migawka 1/8000 - 30 s
Bracketing ekspozycji 3 albo 5 kadrów +/- 0,5 / 1 / 2 / 3 EV
Zdjęcia seryjne 5.4 kl/s
Pomiar światła matrycowy
centralnie-ważony
punktowy
Samowyzwalacz 2, 10 sekund
Pomiar ostrości detekcja fazy na matrycy, detekcja kontrastu
Tryb pracy AF pojedynczy AF
ciągły AF
ustawienie ręczne (MF)
śledzący AF
wykrywanie twarzy
Blokada ostrości półpozycja spustu migawki
Wizjer wizjer elektroniczny
2 359 000 punktów
100% krycia kadru
Ekran LCD 3-calowy
odchylany
1 229 000 punktów
Rejestracja filmów Full HD
60p
Złącza USB 2.0
microHDMI
gniazdo mikrofonu
gniazdo słuchawek
Pilot możliwość sterowania przez Wi-Fi
Wi-Fi
GPS Nie
Zasilanie akumulator litowo-jonowy
NP-FW50
Wydajność zasilania 350
Obudowa częściowo magnezowa
Wymiary 127 x 96 x 60 mm
Waga 556 gramów
Stopka akcesoriów tak
Gwint statywu Tak

Informacja prasowa:

{ITL|Firma Sony ogłosiła wprowadzenie kolejnego modelu z wymiennymi obiektywami z serii α7. Nowy aparat α7 II (ILCE-7M2) jest pierwszym na świecie[i] korpusem, w którym zastosowano 5-kierunkowy system stabilizacji obrazu przeznaczony do współpracy z pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu.

Aparat łączy nieprzeciętną jakość obrazu z małymi wymiarami i lekkością. Tym samym dobrze wpisuje się w tradycje serii α7, w której znajduje się między innymi model α7R — najmniejszy i najlżejszy na świecie aparat z wymiennymi obiektywami i pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu. Drgania aparatu są kompensowane odpowiednimi przemieszczeniami — w pięciu kierunkach — pełnoklatkowego przetwornika obrazu Exmor CMOS o efektywnej rozdzielczości 24,3 megapiksela. Osiągana w ten sposób stabilizacja pozwala fotografować z czasem migawki nawet o 4,5 stopnia dłuższym[ii] niż w systemach bez stabilizacji. Oznacza to, że teraz w wielu sytuacjach można zrezygnować z użycia statywu i mimo to uzyskać ostre zdjęcia i stabilne filmy — w pełni odzwierciedlające potencjał pełnoklatkowej matrycy. Wbudowany system stabilizacji poprawia też ostrość obrazu, gdy do rejestracji używane są obiektywy z mocowaniem typu A oraz oferowany oddzielnie adapter.

Pierwszy na świecie korpus z pełnoklatkową matrycą obrazu wyposażony w 5-kierunkowy, optyczny system stabilizacji obrazu

W celu zapewnienia ostrości fotografii i stabilności filmów system ten wykrywa i koryguje różne ruchy korpusu: kątowe (obrót wokół osi pionowej i przechył w górę/w dół), typowe dla zdjęć z użyciem teleobiektywu; boczne (wzdłuż osi X i Y), zauważalne zwłaszcza przy znacznych współczynnikach powiększenia; oraz przekrzywienia (przechył na lewo / na prawo), charakterystyczne dla zdjęć w nocy i nagrywania filmów.

Ruchy tego rodzaju są kompensowane odpowiednimi przemieszczeniami matrycy. W przypadku wykonywania zdjęć kompensacja drgań jest na tyle skuteczna, że pozwala na wydłużenie czasu otwarcia migawki nawet o 4,5 stopnia.

5-kierunkowy, optyczny system stabilizacji obrazu: doskonała współpraca z szeregiem obiektywów αTM[iii]

Podczas zdjęć z ręki w słabszym oświetleniu możliwe jest teraz wydłużanie czasu migawki, co przekłada się na dodatkowe możliwości twórcze. Dodatkową zaletę stanowi większa mobilność — nie trzeba bowiem rozstawiać statywu. Wbudowany w korpus stabilizator obrazu jest efektywny nawet przy pracy z obiektywami typu E bez stabilizatora Optical SteadyShot (OSS). 5-kierunkowy system stabilizacji obrazu działa nawet przy korzystaniu z obiektywów z mocowaniem typu A (zamontowanych przy użyciu sprzedawanego oddzielnie adaptera LA-EA4 lub LA-EA3). W konsekwencji model α7 II pozwala w pełni wykorzystywać szeroki wachlarz obiektywów α i ich specyficzne właściwości.

Funkcja podglądu na żywo: kontrola nad efektywnością stabilizacji

Poddany stabilizacji obraz można kontrolować w czasie rzeczywistym na ekranie LCD aparatu lub w wizjerze OLED. Ułatwia to pracę nad kompozycją i nastawianie ostrości przy zdjęciach z użyciem teleobiektywu lub obiektywu do makrofotografii.

Szybki i dokładny system automatyki ostrości Fast Hybrid AF

Pokrywający rozległą strefę system AF z umieszczonym w płaszczyźnie ogniskowej, 117-polowym czujnikiem AF opartym na detekcji fazy (wspomaganym przez 25-polowy system AF oparty na detekcji kontrastu)

System AF nowego aparatu tworzą dwa elementy: umieszczony w płaszczyźnie ogniskowej, 117-polowy czujnik AF oparty na detekcji fazy oraz 25 pól AF opartych na detekcji kontrastu. Pokrycie polami AF dużego fragmentu kadru pozwala na dokładne, oparte na wykrywaniu fazy śledzenie ostrości ruchomych obiektów i zapobiega „gubieniu” ostrości.

O 30% szybsze działanie systemu AF[iv]

Do wykrywania położenia obiektu służy obecnie udoskonalony, bardziej zaawansowany algorytm, który optymalizuje sterowanie silnikiem w obiektywie. W rezultacie system AF wyróżnia się bardzo dużą szybkością działania — w wielu przypadkach o 30% większą niż w poprzednich modelach.

Ulepszony algorytm przewidywania ruchu: o 50% większa niż w poprzednich modelach efektywność śledzenia ruchu

Udoskonalony, firmowy algorytm Sony służący do przewidywania ruchu obiektów o połowę sprawniej śledzi przemieszczanie się obiektu i przewiduje jego następny ruch. Co więcej, automatyka ostrości (AF) i ekspozycji (AE) działają nieprzerwanie nawet w trybie zdjęć seryjnych o dużej szybkości (do 5 kl./s). Dzięki temu w uzyskaniu udanych zdjęć nie przeszkodzi nawet gwałtowny ruch ani inne niespodziewane zachowanie obiektu. Sprawniejsze śledzenie obiektów to także efekt postępu w technologii analizy obrazu przez system utrzymywania ostrości „lock-on AF”, który dostosowuje sposób nastawiania ostrości do rozmiarów obiektu.

Pełnoklatkowa matryca i procesor BIONZ X™: nieprzeciętna jakość obrazu i dodatkowe możliwości przy nagrywaniu filmów

Pełnoklatkowy przetwornik obrazu Exmor CMOS: wysoka rozdzielczość, duża czułość i minimalny poziom szumów

Aparat jest wyposażony w pełnoklatkowy przetwornik obrazu Exmor CMOS o efektywnej rozdzielczości około 24,3 megapiksela. Większe wymiary pojedynczych pikseli przekładają się na większą czułość i mniejszy poziom szumu, a w rezultacie pozwalają w pełni spożytkować walory optyczne obiektywu. Aparat rejestruje więc piękny, wiernie odwzorowany obraz z efektem bokeh, jaki uzyskuje się tylko z pełnoklatkowej matrycy obrazu.

Procesor obrazu BIONZ X: doskonałe szczegóły, naturalny wygląd faktur i mniejsze szumy

Szybki, zaawansowany procesor BIONZ X umożliwia wykorzystanie całego szeregu technologii służących do optymalizacji obrazu. I tak, technologia reprodukcji szczegółów nadaje naturalny wygląd fakturom i najdrobniejszym detalom, a technologia kompensacji dyfrakcji przeciwdziała zamazywaniu się obrazu przy małych otworach przysłony. Strefowa redukcja szumów znacznie osłabia szumy w słabym oświetleniu — na przykład nocą lub w pomieszczeniu — a przy tym zachowuje niezwykłą wprost ilość szczegółów w obrazie i w fakturach.

Zgodność z formatem XAVC S: możliwość zapisu obrazu przy dużej przepływności

Aparat umożliwia zapis filmów w dwóch formatach: AVCHD 2.0 Full HD (1920×1080) 60p (50p)/60i (50i)/24p oraz XAVC S, będącym adaptacją profesjonalnego systemu zapisu XAVC® stworzoną na potrzeby sprzętu powszechnego użytku[v]. Zaletą tego nowego formatu jest wysoka jakość obrazu filmowego Full HD, którego przepływność wynosi aż 50 Mb/s. Do kompresji obrazu służy kodek MPEG-4 AVC/H.264 w wersji Long GOP. Dźwięk nagrywany jest w formacie Linear PCM, a do zapisu pliku wykorzystywany jest kontener MP4.

Pełny zestaw funkcji do nagrywania obrazu filmowego przeznaczonego do zastosowań profesjonalnych

Aparat α7 II pozwala na wybór różnych profili obrazu, służących do wygodnego korygowania zakresów tonalnych. Użytkownik może między innymi wybrać profil gamma S-Log2[vi], który zapewnia bardzo szeroki zakres dynamiczny. Wśród innych funkcji zapożyczonych ze sprzętu profesjonalnego warto wymienić kod czasowy i bity użytkownika (przydatne przy edycji i montażu nagrań), funkcję sterowania nagrywaniem (do synchronizacji zapisu obrazu przez aparat i współpracujący, zewnętrzny rejestrator), wyświetlanie różnych znaczników oraz nagrywanie filmu w dwóch formatach.

Większa funkcjonalność i niezawodność

Wysoki standard funkcjonalności

Kształt i wysokość uchwytu na korpusie ułatwiają stabilne trzymanie aparatu nawet podczas zdjęć z użyciem dużego teleobiektywu. Konstruktorzy nowego modelu przesunęli też do przodu i powiększyli przycisk spustu migawki. Ułatwia to jego intuicyjne, bezwzrokowe użycie, a w konsekwencji pozwala uniknąć poruszenia zdjęcia. Priorytetem projektantów była również wygoda użycia, dlatego aparat jest wyposażony w 10 programowalnych przycisków, do których można łącznie przypisać 56 funkcji.

Do podglądu ujęcia można użyć ekranu LCD z technologią White MagicTM, który zapewnia doskonałą widoczność obrazu nawet w intensywnym oświetleniu słonecznym.

Szczegółowy, kontrastowy wizjer XGA OLED Tru-Finder™ do precyzyjnego podglądu obrazu

Zastosowany w aparacie wizjer XGA OLED Tru-Finder ma 2,36 mln punktów rozdzielczości, co w połączeniu z wysokim kontrastem pozwala dokładnie sprawdzić wpływ wybranych ustawień na wygląd zdjęcia, ostrość powiększonego fragmentu czy wygląd miękko rozmytych fragmentów tła. Wizjer umożliwia też sprawdzanie wykonanych zdjęć. A ponieważ aparat jest w pełni przystosowany do współpracy z obiektywami do matryc APS-C, w przypadku użycia takiego obiektywu obraz wypełnia cały wyświetlacz wizjera.

Niezawodność, która doceni także profesjonalista

Góra i przód korpusu oraz jego wewnętrzny szkielet są wykonane z lekkiego, ale trwałego i wytrzymałego stopu magnezu. Solidne gniazdo mocowania obiektywu pozwala bez obaw używać dużych teleobiektywów czy ciężkich obiektywów przeznaczonych do rejestracji obrazu filmowego.

Najważniejsze przyciski i pokrętła są zaopatrzone w uszczelki, które zapobiegają przedostawaniu się do wewnątrz pyłu i wilgoci. Temu samemu celowi służą dwuwarstwowe osłony złączy i gniazd na karty pamięci. Cała konstrukcja została pomyślana tak, by umożliwić korzystanie z aparatu w najróżniejszych sytuacjach, bez obaw o jego bezpieczeństwo.

O 40% krótsze uruchamianieiv

Po włączeniu aparat osiąga gotowość do pracy o 40% wcześniej niż obecne modele.

Łącze Wi-Fi i technologia NFC do podłączania urządzeń mobilnych; możliwość dodawania nowych funkcji, pobranych z serwisu PlayMemories Camera Apps

- Łącze Wi-Fi i technologia NFC do podłączania urządzeń mobilnych

- Współpraca z serwisem PlayMemories Camera Apps, umożliwiającym dodawanie do aparatu nowych funkcji

Po zainstalowaniu aplikacji „Kompensacja obiektywu” (umożliwiającej zapis informacji o obiektywie w danych Exif, kompensację nagrywanego obrazu filmowego oraz importowanie/eksportowanie wartości korekt dla obiektywu) użytkownicy mogą ręcznie wprowadzać wartości korekt winietowania, aberracji chromatycznej i dystorsji.

Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie internetowej serwisu PlayMemories Camera Apps: (www.playmemoriescameraapps.com/portal/).

Akcesoria

VG-C2EM: uchwyt do zdjęć w układzie pionowym do aparatu α7 II

Ten uchwyt, przeznaczony specjalnie do modelu α7 II, zwiększa stabilność aparatu podczas zdjęć w układzie pionowym. Pozwala też na zainstalowanie dwóch akumulatorów NP-FW50 (sprzedawanych oddzielnie), a w konsekwencji na wydłużenie czasu pracy. Dodatkową zaletę stanowi wytrzymałą konstrukcja, odporna na wilgoć i pył.

Kompatybilne modele: α7 II

LCS-ELCB: torba na aparat α7 II

Przeznaczona do aparatu α7 II torba składa się ze skórzanego pokrowca na korpus i osłony obiektywu. Założony pokrowiec nie utrudnia wymiany akumulatora i karty pamięci, dostępu do portu USB ani działania funkcji NFC.

Kompatybilne modele: α7 II

FDA-EP15: muszla oczna

Miękka, zapasowa muszla oczna zaprojektowana z myślą o wygodzie użytkowania.

Kompatybilne modele: α7 II, α7S, α7R, α7

Wymienny obiektyw α [mocowanie typu A]

70–300 mm F4,5–5,6 G SSM II [SAL70300G2]

Teleobiektyw zmiennoogniskowy, który pozwala połączyć ostre ujęcie głównego obiektu z charakterystycznym dla serii G, pięknym efektem bokeh — miękkim rozmyciem nieostrych fragmentów. Idealnie nadaje się do fotografowania sportu na powietrzu i dzikiej przyrody; można go również używać do zdjęć portretowych. Minimalna odległość od fotografowanego obiektu wynosi zaledwie 1,2 m, co pozwala na wykonywanie makrofotografii roślin itp.

- Powłoka Nano AR na powierzchniach soczewek obiektywu: mniejsza ilość refleksów i tzw. duszków oraz wierniejsze odwzorowanie obrazu

- Mniej więcej cztery razy szybsze śledzenie ostrości niż w obecnym modelu SAL70300G

- Konstrukcja odporna na wilgoć i pył

Aparat α7 II będzie dostępny w Europie od stycznia 2015.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Panasonic Lumix G97 i TZ99 - nowe nazwy, znane możliwości
Panasonic Lumix G97 i TZ99 - nowe nazwy, znane możliwości
Dość nieoczekiwanie Panasonic prezentuje nowe modele z nieco zapomnianych już serii aparatów systemowych i kompaktów. To jednak tylko marginalne usprawnienia znanych nam już dobrze...
4
Zimowy Cashback Canon w sklepie Fotoforma.pl - sprawdź aktualne promocje
Zimowy Cashback Canon w sklepie Fotoforma.pl - sprawdź aktualne promocje
Sklep Fotoforma informuje o zimowej akcji Canon Cashback. W ramach promocji, można uzyskać zwrot do 1500 zł na wybrane aparaty, obiektywy i akcesoria. A wszystkie zakupy objęte są...
20
Średnioformatowy kompakt Fujifilm na horyzoncie? Pierwsze donosy na temat GFX100RF
Średnioformatowy kompakt Fujifilm na horyzoncie? Pierwsze donosy na temat GFX100RF
Czyżby Fujifilm szykowało dla nas średnioformatowa wersję kultowego X100? Według plotek aparat zobaczymy już wiosną, choć może nie być on dokładnie tym, czego oczekuje większość...
7
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (10)
zamknij
Partner:
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2024
nie teraz
nie pokazuj tego więcej
Głosuj