Rozdzielczość

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
10
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
9
Optyka:
8
Budowa:
10
Nasza ocena:

91%

Najjaśniejszy obiektyw standardowy w ofercie producenta pretenduje do miana najdoskonalszej konstrukcji tego typu na rynku. Sprawdzamy czy będąc o połowę tańszym jest w stanie rywalizować z natywnym obiektywem Sony.

Autor: Maciej Luśtyk

7 Maj 2024
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu MTF50 umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki w przypadku wysokorozdzielczych matryc uznajemy te powyżej 32-34 lp/mm. Zdjęcia wykonywaliśmy w formacie RAW z uwzględnieniem wszystkich przysłon.

W dniu premiery producent chwalił się, że Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART to najostrzejszy z dotychczasowych obiektywów producenta i wzór rozdzielczości dla szkieł standardowych. Za te wyniki odpowiadać mają nowe, cieńsze soczewki i zastosowanie w układzie optycznym 4 elementów sferycznych.

Trzeba przyznać, że producent nie rzuca słów na wiatr. Szkło co prawda wypada minimalnie gorzej od konkurencyjnego modelu Sony, ale są to różnice marginalne, które będą w zasadzie niemożliwe to wychwycenia gołym okiem. Także dlatego, że charakterystyka obiektywu jest niemal identyczna jak w przypadku modelu 50 mm f/1.2 GM.

Szkło startuje z bardzo dobrego poziomu 48 pl/mm w środku kadru i 28 pl/mm na brzegach dla przysłony f/1.2. Rozdzielczość na krawędziach mogłaby być może nieco wyższa, ale nie zauważymy tego w realnych sytuacjach, w których wykorzystujemy taką przysłonę. Sytuacja w środku znacznie poprawia się już przy f/1.4 (58 pl/mm), a tzw. Sweet spot szkł oferuje w przedziale przysłon f/2.8-f/4, gdzie rozdzielczość wynosi odpowiednio 65-64 pl/mm w centrum kadru i 47-51 pl/mm na brzegach. Od przysłony f/5.6 obserwujemy postępujący spadek rozdzielczości, ale ta jest też bardziej wyrównana i aż do f/16 utrzymuje akceptowalny poziom.

Podsumowując kwestię rozdzielczości, Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART to świetnie zoptymalizowany obiektyw, który dorównuje natywnej konstrukcji Sony i który pozwala na nieskrępowaną pracę w całym zakresie przysłon. Szkło oferuje bardzo dobrą rodzielczość w centrum już od nominalnej wartości przysłony a po domknięciu - bardziej wyrównany wykres MTF między środkiem, a brzegami kadru, czyli dokładnie to czego może oczekiwać użytkownik pracujący tym obiektywem na wyższych wartościach przysłony.

Rozdzielczość w praktyce:

f/1.2

f/1.4

f/2

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8

f/11

f/16

Warto jednocześnie zauważyć, że na nieco gorsze od modelu natywnego wyniki brzegowe w dolnym zakresie przysłon wpływa fakt, iż model który otrzymaliśmy do testów nie był idealnie wycentrowany. Dobrze pokazują nam to poniższe wykresy BxU, wskazujące jak ostre dla ludzkiego oka są poszczególne fragmenty kadru. Wykresy przygotowujemy zarówno dla matrycy, jak i odbitki 20 x 30 cm. W tym pierwszym wypadku odpowiada to oglądaniu zdjęcia w 100-procentowym powiększeniu, w drugim - oglądaniu go w rozmiarach ekranowych, czyli tak jak będzie na nie patrzeć większość odbiorców.

Wartości dla matrycy:

  • poniżej 0-3 - obraz zbyt ostry
  • 3-6 - obraz ostry
  • 6-8 - delikatne rozmycie
  • 8-14 - rozmycie widoczne
  • powyżej 15 - rozmycie nie do przyjęcia

Schemat ostrości dla ogniskowej 50 mm:

Na powyższych wykresach BxU widzimy, że prawa strona kadru przy przysłonach f/1.2-1.8 cechuje się nieco niższą ostrością od reszty. Tym samym należy zaznaczyć, że odchylenia te nie wpływają w żadnym stopniu na ocenę zdjęcia podczas oglądania w standardowych rozmiarach ekranowych, co udowadniają wykresy dla odbitki 20x30. Nawet wiec gdy nie trafi nam się tzw. golden copy, ewentualnych gorszych wyników i tak nie będziemy w stanie dojrzeć gołym okiem. Nie mówiąc już o tym, że byłoby to możliwie i tak tylko w przypadku fotografowania zupełnie płaskich powierzchni.

Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:

  • poniżej 5 - obraz zbyt ostry
  • 5-15 - obraz ostry
  • 15-30 - delikatne rozmycie
  • 30-40 - rozmycie widoczne
  • 40-50 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Schemat ostrości dla ogniskowej 50 mm:

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - zdjęcia przykładowe [RAW]
To najnowszy standard w systemie Nikon Z. Choć bardzo jasny, został wyceniony przez producenta wręcz budżetowo. Jak wypada w praktyce? Oto garść zdjęć przykładowych!
17
Tamron 90 mm f/2.8 Di III Macro VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Tamron 90 mm f/2.8 Di III Macro VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po 8 latach Tamron powraca do tematu profesjonalnej portretówki makro. Nowy Tamron 90 mm f/2.8 Di III Macro VXD oferować ma doskonałą optykę i wysoką kulturę pracy w bardzo atrakcyjnej...
24
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
34
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)
zamknij
Partner:
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2024
nie teraz
nie pokazuj tego więcej
Głosuj