Dystorsja

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
10
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
9
Optyka:
8
Budowa:
10
Nasza ocena:

91%

Najjaśniejszy obiektyw standardowy w ofercie producenta pretenduje do miana najdoskonalszej konstrukcji tego typu na rynku. Sprawdzamy czy będąc o połowę tańszym jest w stanie rywalizować z natywnym obiektywem Sony.

Autor: Maciej Luśtyk

7 Maj 2024
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Dystorsja

Dystorsję mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawiony wykres pokazuje poziom i charakterystykę dystorsji dla danej ogniskowej. Pole nr 1 przedstawia faktyczną dystorsję, kolejne jej uwydatnienie, pozwalające lepiej zorientować się w jej charakterze.

Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART charakteryzuje się bardzo delikatną dystorsją wklęsłą, która organicza się do samych rogów i która nie przekracza -0,60% (średnio 0,10 %). Jest to więc wynik nawet nieco lepszy niż w przypadku modelu GM, gdzie wynosiła ona -0,70%.

Schemat dystorsji obiektywu Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART. Pole nr 1 przedstawia faktyczną dystorsję, kolejne jej uwydatnienie, pozwalające lepiej zorientować się w jej charakterze.

Tak czy inaczej jest to problem, którego przy standardowej pracy nie zauważymy - w przypadku JPEG-ów aparat sam narzuca odpowiedni profil korekcji, w przypadku zdjęć RAW dedykowane profile możemy nałożyć z poziomu programu Lightroom / Camera RAW. Ciekawostką, na którą natrafiliśmy podczas testów jest fakt, że w przypadku Leiki SL3 (a być może i całego systemu L-Mount) korekcja dystorsji obligatoryjnie narzucana jest także na zdjęcia RAW -  profil korekcji dla mocowania L-Mount w Lightroomie w żaden sposób nie wpływa na geometrię zdjęcia, która jest wyrównana od razu po załadowaniu zdjęcia do programu. 

W praktyce zdjęcia wydają się idealnie równie, co ucieszy osoby, które chciałyby wykorzystać szkło do fotografii produktowej, architektury czy flat-lay.

Dystorsja w praktyce:

 

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.
5
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss powraca na rynek optyki systemowej z dwiema stałkami ze znanej i cenionej serii Otus. Nowy standard i portretówka debiutują z mocowaniem dla bezlusterkowców Canon, Nikon i Sony. Podczas...
19
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy na rynku pełnoklatkowy telezoom 400-800 mm ma być odpowiedzią na potrzeby fotografów przyrody, a zwłaszcza „ptasiarzy”. Czy jednak okaże się bardziej praktyczny od...
5
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)