Dystorsja

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
10
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
9
Optyka:
8
Budowa:
10
Nasza ocena:

91%

Najjaśniejszy obiektyw standardowy w ofercie producenta pretenduje do miana najdoskonalszej konstrukcji tego typu na rynku. Sprawdzamy czy będąc o połowę tańszym jest w stanie rywalizować z natywnym obiektywem Sony.

Autor: Maciej Luśtyk

7 Maj 2024
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Dystorsja

Dystorsję mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawiony wykres pokazuje poziom i charakterystykę dystorsji dla danej ogniskowej. Pole nr 1 przedstawia faktyczną dystorsję, kolejne jej uwydatnienie, pozwalające lepiej zorientować się w jej charakterze.

Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART charakteryzuje się bardzo delikatną dystorsją wklęsłą, która organicza się do samych rogów i która nie przekracza -0,60% (średnio 0,10 %). Jest to więc wynik nawet nieco lepszy niż w przypadku modelu GM, gdzie wynosiła ona -0,70%.

Schemat dystorsji obiektywu Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART. Pole nr 1 przedstawia faktyczną dystorsję, kolejne jej uwydatnienie, pozwalające lepiej zorientować się w jej charakterze.

Tak czy inaczej jest to problem, którego przy standardowej pracy nie zauważymy - w przypadku JPEG-ów aparat sam narzuca odpowiedni profil korekcji, w przypadku zdjęć RAW dedykowane profile możemy nałożyć z poziomu programu Lightroom / Camera RAW. Ciekawostką, na którą natrafiliśmy podczas testów jest fakt, że w przypadku Leiki SL3 (a być może i całego systemu L-Mount) korekcja dystorsji obligatoryjnie narzucana jest także na zdjęcia RAW -  profil korekcji dla mocowania L-Mount w Lightroomie w żaden sposób nie wpływa na geometrię zdjęcia, która jest wyrównana od razu po załadowaniu zdjęcia do programu. 

W praktyce zdjęcia wydają się idealnie równie, co ucieszy osoby, które chciałyby wykorzystać szkło do fotografii produktowej, architektury czy flat-lay.

Dystorsja w praktyce:

 

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - zdjęcia przykładowe [RAW]
To najnowszy standard w systemie Nikon Z. Choć bardzo jasny, został wyceniony przez producenta wręcz budżetowo. Jak wypada w praktyce? Oto garść zdjęć przykładowych!
17
Tamron 90 mm f/2.8 Di III Macro VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Tamron 90 mm f/2.8 Di III Macro VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po 8 latach Tamron powraca do tematu profesjonalnej portretówki makro. Nowy Tamron 90 mm f/2.8 Di III Macro VXD oferować ma doskonałą optykę i wysoką kulturę pracy w bardzo atrakcyjnej...
24
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
34
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)
zamknij
Partner:
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2024
nie teraz
nie pokazuj tego więcej
Głosuj