Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Sigma prezentuje drugi w swojej historii obiektyw ze światłem f/1.2. Dzięki lekkiej budowie, podwójnemu silnikowi liniowemu i zaawansowanej optyce, nowa stałka pretenduje do miana najdoskonalszego obiektywu standardowego na rynku.
Podczas jesiennej wyprawy do siedziby producenta słyszeliśmy, że na ten rok Sigma przygotowała prawdziwą optyczną ofensywę. Wygląda na to, że przedstawiciele firmy nie rzucali słów na wiatr, bo po imponujących premierach z zeszłego miesiąca (Sigma 15 mm f/1.4 i Sigma 500 mm f/5.6) oto otrzymujemy prawdopodobnie najdoskonalszy obiektyw, jaki do tej pory zszedł z linii montażowej japońskiego producenta. Nowa Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART nie chce być po prostu alternatywą dla natywnej konstrukcji Sony, ale stać się benchmarkiem w kategorii obiektywów standardowych.
Na układ optyczny składa się tu 17 soczewek w 12 grupach, wśród których znajdziemy aż 4 elementy asferyczne, których wykorzystanie gwarantować ma świetną ostrość w całej powierzchni kadru już od nominalnej wartości przysłony, a także skutecznie eliminować efekt breathingu podczas filmowania. Producent chwali się poza tym, że zaawansowany układ optyczny skutecznie tłumi wszelkie aberracje i jest w stanie zaoferować bardzo plastyczne i przyjemne dla oka rozmycie nieostrości. W tym dużą zasługę ma mieć zastosowany po raz pierwszy w obiektywie Sigma układ 13-listkowej przysłony.
Co ważne, spora liczba soczewek nie przekłada się na obniżenie wydajności. Przede wszystkim dlatego, że według producenta wykorzystano tu nową technologię, pozwalająca na stworzenie bardzo cienkich, lekkich soczewek o dużym współczynniku załamania. Po drugie dlatego, że obiektyw wykorzystuje podwójny „dryfujący” silnik liniowy HLA (High-response Liner Actuator) wykorzystujący system Floating Focus. Do tej pory podwójny silnik liniowy zastosowano jedynie w modelu Sigma 70-200 mm f/2.8 DG DN OS Sports.
Silnik AF ma być cichy, precyzyjny i wyjątkowo szybki, pozwalając na błyskawiczne ostrzenie zarówno na bliskich, jak i dalekich odległościach (minimalna odległość ostrzenia wynosi 40 cm). Świetnie sprawdzać ma się także podczas pracy wideo, gdzie filmujący będą mogli skorzystać także z możliwości przełączenia pierścienia przysłony na tryb bezstopniowy.
To, co do zaoferowania ma obiektyw w zakresie jakości, możemy wstępnie ocenić na przykładzie pierwszych zdjęć przykładowych, udostępnionych przez producenta. Niestety nie są to sample w pełnej rozdzielczości.
Ergonomię obiektywu wzbogaca przycisk AFL, do którego możemy przypisać także inne funkcje aparatu. Jak przystało na konstrukcję profesjonalną, obiektyw Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART jest w pełni uszczelniony przed kurzem i zachlapaniami. Na przednią soczewkę nakręcimy filtry o średnicy 72 mm.
Co chyba najciekawsze, jest to jednocześnie obecnie najlżejszy obiektyw tęg segmentu. Szkło mierzy 81 x 108,8 mm i waży 745 g, będąc nieznacznie mniejszym od natywnego modelu Sony FE 50 mm f/1.2. Co więcej, jest także od niego niemal o połowę tańsze.
Obiektyw Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART trafi na rynek w wariantach z mocowaniami Sony E i L-Mount 18 kwietnia 2024 roku w cenie 6590 zł. Warto przypomnieć, że to mniej niż obecnie kosztuje model FE 50 mm f/1.4 GM.
Więcej informacji znajdziecie na stronie https://sigma-foto.pl/.
Nazwa | Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART |
Producent | Sigma |
Typ | stałoogniskowy |
Mocowanie | L-mount Sony E |
Ogniskowa | 50 mm |
Maksymalna jasność | 1.2 |
Maksymalna wartość przysłony | 16 |
Liczba listków przysłony | 13 |
Pierścień przysłony | tak |
Tryb bezstopniowy przysłony | tak |
Układ optyczny | 17 soczewek / 12 grup (4 x ASP) |
Wewnętrzne ogniskowanie | tak |
Pole widzenia | 46,8° |
Maksymalne powiększenie | 1:6,2 |
Minimalna odległość ogniskowania | 40 cm |
Tryb makro | nie |
Średnica filtra | 72 mm |
Mocowanie filtra żelowego | nie |
Autofokus | tak |
Mechanizm autofokusa | Podwójny silnik liniowy HLA |
Stabilizacja | nie |
Obudowa | metal tworzywo sztuczne |
Skala odległości | nie |
Przycisk funkcyjny | tak |
Uszczelnienia | tak |
Mocowanie statywowe | nie |
Osłona przeciwsłoneczna | tak |
Wymiary | 81 x 108,8 mm |
Waga | 745 g |
Cena w dniu premiery | 6590 zł |