Dodaj ocenę

Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART - lekka konstrukcja i wzorowa optyka w świetnej cenie

Autor: Maciej Luśtyk

26 Marzec 2024
Artykuł na: 4-5 minut

Sigma prezentuje drugi w swojej historii obiektyw ze światłem f/1.2. Dzięki lekkiej budowie, podwójnemu silnikowi liniowemu i zaawansowanej optyce, nowa stałka pretenduje do miana najdoskonalszego obiektywu standardowego na rynku.

Podczas jesiennej wyprawy do siedziby producenta słyszeliśmy, że na ten rok Sigma przygotowała prawdziwą optyczną ofensywę. Wygląda na to, że przedstawiciele firmy nie rzucali słów na wiatr, bo po imponujących premierach z zeszłego miesiąca (Sigma 15 mm f/1.4 i Sigma 500 mm f/5.6) oto otrzymujemy prawdopodobnie najdoskonalszy obiektyw, jaki do tej pory zszedł z linii montażowej japońskiego producenta. Nowa Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART nie chce być po prostu alternatywą dla natywnej konstrukcji Sony, ale stać się benchmarkiem w kategorii obiektywów standardowych.

Sigma 50 mm f/1.2 ma być perłą w koronie obiektywów ART. Wykorzystano tu wszystkie najnowsze technologie producenta

Na układ optyczny składa się tu 17 soczewek w 12 grupach, wśród których znajdziemy aż 4 elementy asferyczne, których wykorzystanie gwarantować ma świetną ostrość w całej powierzchni kadru już od nominalnej wartości przysłony, a także skutecznie eliminować efekt breathingu podczas filmowania. Producent chwali się poza tym, że zaawansowany układ optyczny skutecznie tłumi wszelkie aberracje i jest w stanie zaoferować bardzo plastyczne i przyjemne dla oka rozmycie nieostrości. W tym dużą zasługę ma mieć zastosowany po raz pierwszy w obiektywie Sigma układ 13-listkowej przysłony.

Co ważne, spora liczba soczewek nie przekłada się na obniżenie wydajności. Przede wszystkim dlatego, że według producenta wykorzystano tu nową technologię, pozwalająca na stworzenie bardzo cienkich, lekkich soczewek o dużym współczynniku załamania. Po drugie dlatego, że obiektyw wykorzystuje podwójny „dryfujący” silnik liniowy HLA (High-response Liner Actuator) wykorzystujący system Floating Focus. Do tej pory podwójny silnik liniowy zastosowano jedynie w modelu Sigma 70-200 mm f/2.8 DG DN OS Sports.

Silnik AF ma być cichy, precyzyjny i wyjątkowo szybki, pozwalając na błyskawiczne ostrzenie zarówno na bliskich, jak i dalekich odległościach (minimalna odległość ostrzenia wynosi 40 cm). Świetnie sprawdzać ma się także podczas pracy wideo, gdzie filmujący będą mogli skorzystać także z możliwości przełączenia pierścienia przysłony na tryb bezstopniowy.

Zdjęcia przykładowe

To, co do zaoferowania ma obiektyw w zakresie jakości, możemy wstępnie ocenić na przykładzie pierwszych zdjęć przykładowych, udostępnionych przez producenta. Niestety nie są to sample w pełnej rozdzielczości.

1/320 s, f/1.2, ISO 400, ogniskowa: 50 mm, fot. Dariusz Breś

1/320 s, f/1.2, ISO 80, ogniskowa: 50 mm, fot. Dariusz Breś

1/320 s, f/1.6, ISO 80, ogniskowa: 50 mm, fot. Dariusz Breś

1/50 s, f/1.2, ISO 320, ogniskowa: 50 mm, fot. Xiao Ting Wu

1/160 s, f/1.2, ISO 800, ogniskowa: 50 mm, fot. Xiao Ting Wu

1/20 s, f/1.2, ISO 800, ogniskowa: 50 mm

Ergonomię obiektywu wzbogaca przycisk AFL, do którego możemy przypisać także inne funkcje aparatu. Jak przystało na konstrukcję profesjonalną, obiektyw Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART jest w pełni uszczelniony przed kurzem i zachlapaniami. Na przednią soczewkę nakręcimy filtry o średnicy 72 mm.

Co chyba najciekawsze, jest to jednocześnie obecnie najlżejszy obiektyw tęg segmentu. Szkło mierzy 81 x 108,8 mm i waży 745 g, będąc nieznacznie mniejszym od natywnego modelu Sony FE 50 mm f/1.2. Co więcej, jest także od niego niemal o połowę tańsze.

Cena i dostępność

Obiektyw Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART trafi na rynek w wariantach z mocowaniami Sony E i L-Mount 18 kwietnia 2024 roku w cenie 6590 zł. Warto przypomnieć, że to mniej niż obecnie kosztuje model FE 50 mm f/1.4 GM.

Więcej informacji znajdziecie na stronie https://sigma-foto.pl/.

Specyfikacja:

Nazwa Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART
Producent Sigma
Typ stałoogniskowy
Mocowanie L-mount
Sony E
Ogniskowa 50 mm
Maksymalna jasność 1.2
Maksymalna wartość przysłony 16
Liczba listków przysłony 13
Pierścień przysłony tak
Tryb bezstopniowy przysłony tak
Układ optyczny 17 soczewek / 12 grup (4 x ASP)
Wewnętrzne ogniskowanie tak
Pole widzenia 46,8°
Maksymalne powiększenie 1:6,2
Minimalna odległość ogniskowania 40 cm
Tryb makro nie
Średnica filtra 72 mm
Mocowanie filtra żelowego nie
Autofokus tak
Mechanizm autofokusa Podwójny silnik liniowy HLA
Stabilizacja nie
Obudowa metal
tworzywo sztuczne
Skala odległości nie
Przycisk funkcyjny tak
Uszczelnienia tak
Mocowanie statywowe nie
Osłona przeciwsłoneczna tak
Wymiary 81 x 108,8 mm
Waga 745 g
Cena w dniu premiery 6590 zł

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 28-70 mm f/2 GM - nowy król standardowych zoomów
Sony FE 28-70 mm f/2 GM - nowy król standardowych zoomów
Sony prezentuje superjasny obiektyw 28-70 mm, będący bezpośrednią odpowiedzią na innowacyjny model Canona. Szkło jest przy tym dużo lżejsze i mniejsze, a do tego oferuje rozbudowaną...
20
Sigma wprowadza 4 stałki APS-C do systemu Canon RF
Sigma wprowadza 4 stałki APS-C do systemu Canon RF
Zgodnie z wiosennymi zapowiedziami do sprzedaży trafiają obiektywy stałoogniskowe Sigma z mocowaniem Canon RF. To dobrze znane i lubiane modele 16 mm f/1.4, 23 mm f/1.4, 30 mm f/1.4 i...
5
Meike AF 85 mm f/1.8 Pro - kolejna „profesjonalna” budżetowa stałka ląduje na rynku
Meike AF 85 mm f/1.8 Pro - kolejna „profesjonalna” budżetowa stałka ląduje na rynku
Meike prezentuje swój drugi obiektyw z serii Pro, który łączyć ma wysoką jakość optyczną i rozbudowaną ergonomie z niską ceną. Szkło wyceniono na mniej niż 1500 zł.
4
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)