Canon EF 35 mm f/1.4L II USM - Abberacja chromatyczna

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
9
Cena / Jakość:
6
Optyka:
8.5
Budowa:
8
Marka:
Canon
Nasza ocena:

89%

Uszczelniony tubus, usprawniony układ optyczny oraz poprawiona ergonomia mają sprawić, że nowy Canon EF 35 mm f/1.4L II USM podbije serce niejednego fotografa. Jako oczywisty punkt odniesienia dla nowego szkła w teście pojawi się jego legendarny już poprzednik.

Autor: Michał Chrzanowski

26 Luty 2016
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

 


Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Przedstawiane wykresy pokazują najgorsze wartości aberracji chromatycznej.

Trzeba przyznać, że element BR optics, który został w całości opracowany przez inżynierów firmy Canon, w praktyce radzi sobie fenomenalnie. W całym zakresie przysłon wartości aberracji chromatycznej są znacznie poniżej jednego piksela. Największą anomalię dla nowej generacji trzydziestki piątki zaobserwowaliśmy na przysłonie f/1.4. Wyniosła zaledwie 0.62 piksela, co oznacza, że aberracja chromatyczna nie powinna stanowić żadnego problemu – zauważyć ją możemy dopiero w warunkach laboratoryjnych. Dla porównania, na takich samych ustawieniach, pierwsza odsłona Canona zaprezentowała znacznie gorszy wyniki – 1.89 piksela. Choć i tak nie był to najsłabszy rezultat. Na f/22 wartość aberracji sięgnęła aż 4.05 piksela.

Jeżeli natomiast spojrzymy na rozkład anomalii, to zauważymy jej zupełnie odmienną charakterystykę. O ile u poprzednika aberracja skupiała się jedynie w rogach kadru, o tyle u nowej trzydziestki piątki wypełnia ona niemal cały plan fotograficzny. Jednak nie ma to większego przełożenia na wygląd zdjęć, ponieważ tak niewielka aberracja jest zbyt mała, by zostać zauważona przez ludzkie oko. Również przybliżenia kadru 1:1 dają małe prawdopodobieństwo zaobserwowania wyraźniej anomalii, za co Canonowi należą się wyrazy uznania.


Aberracja w praktyce

 

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy zoom 50-150 mm f/2 w historii to pokaz optycznych możliwości i spełnienie marzeń fotografów portretowych czy reklamowych. Jak można się było spodziewać, to jednak także wysoka...
16
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Mniejszy, lżejszy, szybszy i przystosowany do pracy wideo - nowa generacja uniwersalnego zoomu średniego zasięgu ma być ukłonem w stronę profesjonalistów i pokazem możliwości...
8
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.
6
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)