Pentax K-3 - Budowa i obsługa

Pentax K-3 to nowy flagowy korpus japońskiego producenta. Zaawansowana lustrzanka została wyposażona w matrycę APS-C o rozdzielczości 24 megapikseli. Usprawniono w niej autofokus, pomiar światła, zwiększono także klatkarz. Zobaczcie jak K-3 poradził sobie w naszym pełnym teście.

Autor: Patryk Wiśniewski

6 Grudzień 2013
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

Optyka

Pentax K-3 został wyposażony w mocowanie z bagnetem K, a ściślej KAF 2. W związku z tym nowy okręt flagowy Pentaksa z niewielkimi ograniczeniami obsługuje wszystkie obiektywy z bagnetem K. Dzięki temu użytkownicy mają dość szeroki zakres optyki do wyboru. Także tej nietypowej, z której słynie Pentax. U jakiego producenta znajdziemy obiektyw o ogniskowych 43mm czy 77mm?

Matryca

Sercem nowego Pentaksa jest 24-megapikselowa matryca APS-C. To wyraźny skok liczby megapikseli, który jest bardzo uzasadniony w dobie dzisiejszej konkurencji tego aparatu. Sensor może pracować w bardzo szerokim zakresie czułości: ISO 100-51200. Do tej pory w matrycę o takiej rozdzielczości zostały wyposażone takie aparaty jak Sony NEX-7, Nikon D3200, D5300 czy D7100. W tych propozycjach sensory o takiej rozdzielczości radziły sobie bardzo dobrze. W dalszej części testu zobaczymy jakie parametry będzie oferować matryca Pentaksa K-3 - w końcu japoński producent słynie z tego jak dobrze potrafi oprogramować swoje korpusy.

Tradycyjnie dla Pentaksa, K-3 posiada system stabilizacji matrycy oraz ultradźwiękowego czyszczenia matrycy. Warto poświęcić chwile temu pierwszemu. Ponieważ oprócz stabilizacji, system ma jeszcze jedno niezwykle ciekawe zadanie. Ponieważ matryca nie została wyposażona w filtr dolnoprzepustowy, to właśnie dzięki stabilizacji możemy imitować działanie filtra co umożliwi zniwelowanie efektu mory.

Wizjer i podgląd na żywo

Wizjer jest bez wątpienia jedną z mocniejszych stron Pentaksa K-3. Oferuje on 100% pokrycie kadru oraz powiększenie rzędu 0,95x. W połączeniu z jasną matówka umożliwia komfortowe kadrowanie oraz precyzyjne sterowanie głębią ostrości. Warto dodać, że matówki są wymienne, więc można je dobierać w zależności od potrzeb. Sam wizjer, jak przystało na konstrukcję półprofesjonalną, oparty jest na pryzmacie pentagonalnym, co jak wiadomo przekłada się na jasność obrazu. Korekcja dioptrii w zakresie -2,5 do +1,5 dioptrii umożliwi wygodne korzystanie z wizjera osobom z wadą wzroku.

Na pochwałę zasługuje także bardzo dobre wytłumienie komory lustra. Podczas robienia zdjęć nie zwracamy na siebie przesadnej uwagi, lustro "klapie" miękko i cicho. Co więcej w trybie Live View (także podczas zdjęć seryjnych) lustro pozostaje cały czas podniesione - słychać jedynie dźwięk migawki.

Do precyzyjnego wykadrowania sceny możemy wykorzystać się podgląd na żywo. K-3 świetnie sobie radzi z ustawianiem ostrości w trybie detekcji kontrastu. Jeśli chcemy skorzystać z manualnego ustawiania ostrości, również nie mamy powodów do narzekań. Aparat został wyposażony w powiększanie wybranego pola ostrości oraz focus peaking. W trybie Live View możemy wyświetlać podstawowe ustawienia, histogram oraz poziomicę.

zmiana wyświetlanej informacji w trybie Live View

Wyświetlacze LCD

K-3 posiada 3,2-calowy ekran o wysokiej rozdzielczości 1 mln punktów. Dzięki niemu podgląd i ocena wykonanych zdjęć należą do przyjemności, jego walory docenią także fani kadrowania w trybie Live View.

Jak przystało na lustrzankę kierowaną do zaawansowanych użytkowników, na górnej ściance nie zabrakło monochromatycznego wyświetlacza LCD. Przyznajemy, że informacje na nim podawane są w bardzo czytelny sposób. wyświetlacz jest podświetlany na kolor zielony. Jedyną wadą jest sposób włączania/wyłączania podświetlenia - aby to zrobić musimy zagłębiać się w menu aparatu. Dostępne są także dwa stopnie jasności podświetlenia, w zależności od potrzeby lub upodobań.

zmiana informacji na wyśiwetlaczu K-3

Lampa błyskowa

Parametry wbudowanej lampy błyskowej prezentują się następująco: liczba przewodnia 13 dla ISO 100, czas synchronizacji 1/180 sekundy. Dobrze oceniamy moc oraz wysoką pozycje lampy po podniesieniu. Wbudowana lampa ma wiele trybów pracy, takich jak: redukcja czerwonych oczu, synchronizacja z długimi czasami, synchronizacja z błyskiem na drugą kurtynę, bezprzewodowe sterowanie zewnętrznymi lampami błyskowymi z zachowaniem P-TTL.

1/100 s, f/4.5, ISO 100, ogniskowa: 79 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Zasilanie

Identycznie jak w przypadku K-7 i K-5 dedykowany akumulator ma oznaczenie D-LI90 i pojemność1860 mAh. Bateria przytrzymywana jest przez zatrzask chroniący ją przed przypadkowym wypadnięciem, a klapka zamykana jest obrotowym zamkiem. Wszystko po to by przystosować aparat do trudnych warunków użytkowania. Dzięki dużej pojemności, na jednym ładowaniu jesteśmy w stanie wykonać około 500 zdjęć. Mamy również możliwość podłączenia dedykowanego uchwytu pionowego (BG-5) lub w przypadku korzystania w studio zasilacza (K-AC132).

Pamięć

Nowy Pentax wykorzystuje dobrze wszystkim znany typ kart pamięci SD. Jak na nowoczesną konstrukcję przystało wspiera także nowsze odmiany czyli SDXC i SDHC. Do dyspozycji użytkowników oddano dwa gniazda, pomiędzy, którymi możemy w łatwy sposób się poruszać. Klapka została uszczelniona z dużą dbałością, a dzięki jej umieszczeniu z prawej strony korpusu, mamy do niej dostęp nawet jeżeli aparat jest na statywie.

Złącza

Większość złącz zostało umieszczonych na lewej ściance aparatu. Pod dużą klapką znajdziemy złącza: HDMI, USB 3.0 oraz zasilacza. Podczas rejestracji filmów możliwe jest nagrywanie dźwięku przez zewnętrzny mikrofon, jego gniazdo znajduje się również na lewej ściance aparatu. Dokładnie tak samo wygląda sytuacja jeśli chodzi o gniazdo słuchawek. Jako ostatnie do omówienia pozostało gniazdo wężyka spustowego, które jako jedyne znajdziemy na prawej ściance, pod gniazdami kart pamięci.

Podsumowanie

W tym dziale K-3 otrzymuje kilka istotnych plusów. Główną zaletą jest nowoczesna, 24-megapikselowa, stabilizowana matryca CMOS oraz wizjer ze 100% pokryciem kadru. Dobrze należy ocenić także monitor LCD oraz wyświetlacz na górnej ściance. Szkoda tylko, że jego sposób włączania i wyłączania jest dość upierdliwy. Na plus wyróżnia się także wydajna bateria, cieszą dwa złącza kart pamięci. Producenta wypada także pochwalić za umieszczenie złącz do mikrofonu oraz słuchawek.

+ matryca 24-megapikseli

+ dobrej klasy monitor LCD

+ świetny wizjer z 100% pokryciem kadru

+ wydajny akumulator

+ dwa sloty kart pamieci

+ duża liczba złącz, w tym HDMI i USB 3.0

- uciążliwe włączanie i wyłączanie podświetlenia górnego LCD

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (12)