Podsumowanie

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
7
Wydajność:
9
Funkcjonalność:
9
Optyka:
8
Budowa:
10
Marka:
Canon
Nasza ocena:

88%

Najnowszy RF 35 mm f/1.4 VCM to wreszcie pierwsza profesjonalna reporterska stałka w systemie. Przy okazji jest też kolejnym obiektywem, który zoptymalizowany został również pod względem pracy wideo. Oto, jak nowe szkło radzi sobie w praktyce.

Autor: Maciej Luśtyk

12 Sierpień 2024
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Podsumowanie

Canon RF 35 mm f/1.4L VCM to bardzo atrakcyjna jasna 35-tka, która z jednej strony oferuje najwyższą w swojej klasie rozdzielczość i zaskakująco - jak dla konstrukcji tego typu - sprawny autofokus, a z drugiej rozbudowaną ergonomię, całkiem kompaktową konstrukcję i widocznie ograniczoną wagę. To również szkło, które z racji ograniczonego breathingu i możliwości fizycznej kontroli przysłony bardzo dobrze nada się do bardziej zaawansowanych realizacji wideo.

W obiektywie Canon RF 35 mm f/1.4L VCM trudno doszukiwać się jednoznacznych wad. W codziennym użytkowaniu szkło wypada w zasadzie wzorowo, od czasu do czasu wyłapując jedynie gdzieniegdzie niechcianą flarę czy odbicie światła. Słabsze wrażenie robi jedynie fakt, że gdy wyłączymy cyfrowe systemy korekcji, okaże się że w rzeczywistości jest to obiektyw, w przypadku którego inżynierzy w wielu miejscach poszli na skróty. A skoro największe wady korygowane są tu cyfrowo, to zachodzi pytanie o to czy model ten rzeczywiście powinien reprezentować serię L, a zarazem tak wysoką półkę cenową.

W końcu mamy też problem polskiej ceny. Choć Canon RF 35 mm f/1.4L VCM debiutuje w cenie niższej od swojego lustrzankowego poprzednika, to w Polsce jest ona zaporowo wysoka przy niemal identycznym kursie dolara i euro oraz dużo słabszym kursie jena. Gdy w 2015 roku na rynku debiutował model EF 35 mm f/1.4L II USM w cenie 1799 dolarów, na polskim rynku mogliśmy kupić go za 7999 zł. Dziś, gdy model Canon RF 35 mm f/1.4L VCM trafia na rynek w cenie 1499 dolarów, polska cena wynosi 8929 zł. To nawet więcej niż wynikałoby z oficjalnej europejskiej ceny obiektywu ustalonej na poziomie 1900 euro.

Tym samym nowe szkło Canona pozostaje najdroższym współczesnym obiektywem 35 mm na rynku, któremu trudno będzie konkurować z propozycją Sony (ani tym bardziej z nowym obiektywem Nikona) i które raczej nie przyciągnie do systemu nowych użytkowników. A żeby polityka zamkniętego mocowania dalej miała sens, powinno być chyba odwrotnie...

Tak czy inaczej, patrząc jedynie pod kątem praktycznym Canon RF 35 mm f/1.4L VCM okazuje się świetnym i wygodnym szkłem, które swoją pracą będzie w stanie zadowolić nawet najbardziej wymagających użytkowników. Oferuje nam bowiem wszystko, czego moglibyśmy oczekiwać po współczesnym profesjonalnym obiektywie do pracy zawodowej i w niektórych przypadkach wyznacza rytm konkurencji.

Plus image
plusy:
  • Rekordowa rozdzielczość
  • Kompaktowa i lekka konstrukcja
  • Ergonomia przygotowana do pracy wideo
  • Szybki i sprawny silnik AF
  • Brak breathingu
  • Przyjemne rozmycie
  • Bardzo dobra kontrola większości aberracji
  • Dobra praca pod światło
Minus image
minusy:
  • Spora winieta przy f/1.4
  • Obiektyw mocno korygowany cyfrowo
  • Układ VCM terkocze przy wyłączonym obiektywie
  • Cena
Oceny szczegółowe
Cena / Jakość:
7
Wydajność:
9
Funkcjonalność:
9
Optyka:
8
Budowa:
10
Ocena ogólna

88%

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
19
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Kolejny unikalny zoom do bezlusterkowców Sigmy, to nowy wariant reporterskiego klasyka 24-105 mm f/4. Oferuje lepsze światło, choć kosztem kilku milimetrów na szerokim kącie. Zachowuje przy tym...
23
Sigma 28-45 mm f/1.8 DG DN ART - test obiektywu
Sigma 28-45 mm f/1.8 DG DN ART - test obiektywu
Pierwszy pełnoklatkowy zoom ze światłem f/1.8 obiecuje wzorową optykę, szybki autofokus i bardzo dobrą kulturę pracy. Do tego jest całkiem przystępnie wyceniony. Czy jednak niewielki...
16
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)