Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
88%
Najnowszy RF 35 mm f/1.4 VCM to wreszcie pierwsza profesjonalna reporterska stałka w systemie. Przy okazji jest też kolejnym obiektywem, który zoptymalizowany został również pod względem pracy wideo. Oto, jak nowe szkło radzi sobie w praktyce.
Winietowanie mierzymy dla plików RAW, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawione wykresy pokazują schemat winietowania dla przysłon f/1.4, f/1.8, f/2 i f/2.8.
Charakterystycznie dla jasnych obiektywów, przy nominalnej wartości przysłony mamy do czynienia z winietowaniem. W przypadku modelu RF 35 mm f/1.4L VCM jest one dosyć duże i sprawia, że różnica w jasności między środkiem a brzegami kadru wynosi blisko 1,5 EV. Na szczęście wraz z domykaniem sytuacja mocno się poprawia jednak wyciemnienie brzegów pozostanie widoczne jeszcze przy przysłonie f/2.
Profil korekcji winietowania włączony
Profil korekcji winietowanie wyłączony
W przypadku winietowania również mamy do czynienia z sytuacją, gdzie kwestie optymalizacji w całości oddane zostały profilom software’owym. Korekcje programowe bardzo skutecznie niwelują problem wyciemnienia, ale biorąc pod uwagę, że na niskich przysłonach winieta rozlewa się praktycznie na cały kadr, jej anulowanie wymaga dość mocnego rozjaśnienia zdjęcia. Przy niskich wartościach ISO będzie to miało małe znaczenie, ale w trudnych sytuacjach zdjęciowych może wpłynąć na wzrost zaszumienia (na szczęście i ten problem możemy zniwelować dzięki opcjom AI w Lightroomie).
f/1.4
f/1.8
f/2
f/5.6