Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
7
Wydajność:
9
Funkcjonalność:
9
Optyka:
8
Budowa:
10
Marka:
Canon
Nasza ocena:

88%

Najnowszy RF 35 mm f/1.4 VCM to wreszcie pierwsza profesjonalna reporterska stałka w systemie. Przy okazji jest też kolejnym obiektywem, który zoptymalizowany został również pod względem pracy wideo. Oto, jak nowe szkło radzi sobie w praktyce.

Autor: Maciej Luśtyk

12 Sierpień 2024
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie poprzecznej aberracji chromatycznej w kadrze i jej wartości dla przysłon f/1.4, f/4 i f/16.

Jak wskazują powyższe wykresy, aberracja chromatyczna poprzeczna może uwidaczniać się na dość dużym obszarze kadru, zwłaszcza przy szeroko otwartej przysłonie, ale warto też zauważyć, że w tym wypadku jej rozmiar będzie najmniejszy i w większości pozostanie zapewne niezauważalna. W praktyce problem przesunięcia kolorów na kontrastowych krawędziach będzie można zauważyć gdzieniegdzie w dużym powiększeniu, ale będzie on mało widoczny i praktycznie niezauważalny w przypadku oglądania zdjęć w rozmiarach ekranowych. Bardziej może rzucić się w oczy aberracja chromatyczna wzdłużna, która ukazuje się w nieostrościach, ale i w tym wypadku nie będzie to rzecz, która będzie widocznie rzutować na odbiór zdjęcia. 

Aberracja chromatyczna w praktyce:

f/1.4

f/1.8

f/2

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8

f/11

f/16
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
31
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)