Rozdzielczość

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
7
Wydajność:
9
Funkcjonalność:
9
Optyka:
8
Budowa:
10
Marka:
Canon
Nasza ocena:

88%

Najnowszy RF 35 mm f/1.4 VCM to wreszcie pierwsza profesjonalna reporterska stałka w systemie. Przy okazji jest też kolejnym obiektywem, który zoptymalizowany został również pod względem pracy wideo. Oto, jak nowe szkło radzi sobie w praktyce.

Autor: Maciej Luśtyk

12 Sierpień 2024
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu MTF50 umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki w przypadku wysokorozdzielczych matryc pełnoklatkowych uznajemy te powyżej 30-55 pl/mm. Zdjęcia wykonywaliśmy w formacie RAW z uwzględnieniem wszystkich przysłon.

Canon RF 35 mm f/1.4L VCM zaczyna z wysokiego C i już przy nominalnej wartości przysłony notuje wyższe wyniki od modelu Sony FE 35 mm f/1.4 GM, stając się jednocześnie najostrzejszym obiektywem 35 mm (i jednym z najostrzejszych obiektywów w ogóle) jaki przyszło nam do tej pory testować. Co więcej, warto nadmienić, że wyższe wyniki zanotowaliśmy korzystając z 45-megapikselowej matrycy EOS-a R5, a wyniki Sony są nieco zawyżone ze względu na 60-megapikselową matrycę modelu A7R IV. Otrzymujemy więc fenomenalną rozdzielczość na poziomie 64 pl/mm w środku kadru już od przysłony f/1.4, która tylko poprawia się wraz z domykaniem przysłony

Szkło prezentuje standardowo charakterystykę, gdzie przy szeroko otwartej przysłonie rozdzielczość brzegowa odstaje nieco od środka kadru, ale i tak prezentuje wysoki poziom ok. 38 pl/mm. Wraz z domknięciem do f/2.8 rozdzielczość diametralnie się wyrównuje i na brzegach wynosi już ok 49 pl/mm. Tak zwany sweet spot modelu RF 35 mm f/1.4L VCM przypada na zakres przysłon f/2.8-4, ale bardzo dobre wyniki otrzymamy jeszcze przy przysłonie f/5.6. Powyżej rozdzielczość zaczyna spadać i choć przyzwoite wyniki otrzymamy jeszcze przy f/11, bardziej wymagającym fotografom radzimy nie przymykać obiektywu powyżej f/8. 

Rozdzielczość w praktyce:

f/1.4

f/1.8

f/2

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8

f/11

f/16

Nieco więcej na temat rozdzielczości obiektywu powiedzą nam wykresy BxU, wskazujące jak ostre dla ludzkiego oka są poszczególne fragmenty kadru. Wykresy przygotowujemy zarówno dla matrycy, jak i odbitki 20 x 30 cm. W tym pierwszym wypadku odpowiada to oglądaniu zdjęcia w 100-procentowym powiększeniu, w drugim - oglądaniu go w rozmiarach ekranowych, czyli tak jak będzie na nie patrzeć większość odbiorców.

Wartości dla matrycy:

  • 0-6 - obraz ostry
  • 6-8 - delikatne rozmycie
  • 8-14 - rozmycie widoczne
  • powyżej 15 - rozmycie nie do przyjęcia

Schemat ostrości dla obiektywu RF 35 mm f/1.4L VCM:

Jak widzimy obiektyw Canon RF 35 mm f/1.4L VCM jest bardzo dobrze wycentrowany, a rzeczywista różnica między środkiem a brzegami kadru jest bardzo znikoma, i będzie naprawdę trudna do zauważenia nawet w przypadku oglądania zdjęć w dużych powiększeniach. Z pewnością natomiast będzie zupełnie niezauważalna w przypadku oglądania fotografii rozmiarach ekranowych, gdzie niezależnie od ustawień zdjęcia będą wydawać się wzorowo ostre. Nowa stałka Canona może uchodzić za wzór dla współczesnych jasnych obiektywów stałoogniskowych.

Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:

  • 0-15 - obraz ostry
  • 15-30 - delikatne rozmycie
  • 30-40 - rozmycie widoczne
  • 40-50 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Schemat ostrości dla obiektywu RF 35 mm f/1.4L VCM:

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
19
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Kolejny unikalny zoom do bezlusterkowców Sigmy, to nowy wariant reporterskiego klasyka 24-105 mm f/4. Oferuje lepsze światło, choć kosztem kilku milimetrów na szerokim kącie. Zachowuje przy tym...
23
Sigma 28-45 mm f/1.8 DG DN ART - test obiektywu
Sigma 28-45 mm f/1.8 DG DN ART - test obiektywu
Pierwszy pełnoklatkowy zoom ze światłem f/1.8 obiecuje wzorową optykę, szybki autofokus i bardzo dobrą kulturę pracy. Do tego jest całkiem przystępnie wyceniony. Czy jednak niewielki...
16
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)