Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
88%
Najnowszy RF 35 mm f/1.4 VCM to wreszcie pierwsza profesjonalna reporterska stałka w systemie. Przy okazji jest też kolejnym obiektywem, który zoptymalizowany został również pod względem pracy wideo. Oto, jak nowe szkło radzi sobie w praktyce.
Choć Canon obrał dość dobra strategię w zakresie harmonogramu premier i rozbudowy systemu RF, to jednak nadal widnieje w nim kilka ewidentnych braków. Jednym z nich była właśnie klasyczna jasna reporterska stałka o ogniskowej 35 mm. Co prawda już od startu systemu w 2018 roku mamy w ofercie model RF 35 mm f/1.8 Macro IS STM, ale jest to konstrukcja typowo budżetowa, kierowana raczej do hobbystów i amatorów. I choć siłą rzeczy korzystało z niej wielu zawodowców, ci bardziej wymagający twórcy w ofercie Canona nie mieli do wyboru żadnej szerokokątnej staroogniskowej L-ki.
Teraz wreszcie się to zmienia, a producent wychodzi na rynek z modele Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - konstrukcją typowo profesjonalną, oferującą wysokiej jakości optykę i napędzaną zaawansowanym silnikiem liniowym. Jednocześnie jest drugim po modelu RF 24-105 mm f/2.8L obiektywem, który został opracowany pod kątem bezproblemowego wykorzystania w profesjonalnych produkcjach wideo.
Otrzymujemy więc zaawansowaną hybrydę, która powinna sprostać oczekiwaniom wszystkich wymagających fanów kąta widzenia oferowanego przez obiektywy 35 mm. Co ciekawe, jest to także obiektyw debiutujący w niższej cenie niż jego lustrzankowy poprzednik (1500 dolarów względem 1800 dolarów).
Mimo wszystko polska cena na poziomie 8900 zł jest nadal zaporowa, a do tego jest to obecnie najdroższy obiekty 35 mm w systemach bezlusterkowych. Tańszy jest zarówno Sony FE 35 mm f/1.4 GM (ok. 7500 zł), jak i Sigma 35 mm f/1.2 DG DN Art (ok. 6500 zł). Czy więc Canon ma coś, by uzasadnić większy wydatek? Sprawdzamy to na kolejnych stronach testu
Nazwa | Canon RF 35 mm f/1.4 L VCM |
Producent | Canon |
Typ | stałoogniskowy |
Mocowanie | Canon RF |
Ogniskowa | 35 mm |
Maksymalna jasność | 1.4 |
Maksymalna wartość przysłony | 16 |
Liczba listków przysłony | 11 |
Pierścień przysłony | tak |
Tryb bezstopniowy przysłony | tak |
Układ optyczny | 14 soczewek / 11 grup (2x ASP, 2x UD) |
Wewnętrzne ogniskowanie | tak |
Pole widzenia | 63° |
Maksymalne powiększenie | 0,18 |
Minimalna odległość ogniskowania | 28 cm |
Tryb makro | nie |
Średnica filtra | 67 mm |
Mocowanie filtra żelowego | tak |
Autofokus | tak |
Mechanizm autofokusa | Podwójny silnik liniowy VCM |
Stabilizacja | nie |
Obudowa | metal tworzywo sztuczne |
Skala odległości | nie |
Przycisk funkcyjny | tak dodatkowy pierścień funkcyjny |
Uszczelnienia | tak |
Mocowanie statywowe | nie |
Osłona przeciwsłoneczna | tak |
Wymiary | 76 x 99 mm |
Waga | 555 g |
Cena w dniu premiery | 8929 zł |