Dystorsja

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
7
Wydajność:
9
Funkcjonalność:
9
Optyka:
8
Budowa:
10
Marka:
Canon
Nasza ocena:

88%

Najnowszy RF 35 mm f/1.4 VCM to wreszcie pierwsza profesjonalna reporterska stałka w systemie. Przy okazji jest też kolejnym obiektywem, który zoptymalizowany został również pod względem pracy wideo. Oto, jak nowe szkło radzi sobie w praktyce.

Autor: Maciej Luśtyk

12 Sierpień 2024
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Dystorsja

Dystorsję mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawiony wykres pokazuje poziom i charakterystykę dystorsji dla danej ogniskowej.

Jeżeli chodzi o dystorsję, Canon RF 35 mm f/1.4L VCM jest kolejnym obiektywem producenta, w którym problem ten korygowany jest w całości cyfrowo. W przypadku pracy z aparatem, korekta ta jest włączona odgórnie i nie jesteśmy w stanie jej wyłączyć. Jedyną możliwością zobaczenia tego, jak optyka zoptymalizowana jest w rzeczywistości, będzie więc załadowanie RAW-ów do Lightrooma i ręczne wyłączenie profili korekcji (które też ładują się automatycznie).

Profil korekcji dystorsji włączony (ustawienie standardowe)

Profil korekcji dystorsji wyłączony

Podążajac tropem faktycznej pracy i rzeczywistych scenariuszy wykorzystania, możemy stwierdzić, że problem dystorsji w zasadzie tu nie występuje - finalne zdjęcia zawsze są idealnie równie. Jednocześnie wspomniane wyżej wyłączenie profili korekcji ukazuje bardzo dużą faktyczną dystorsję wypukłą oraz fakt, że w rzeczywistości obiektyw jest dużo szerszy - oferuje rzeczywisty kąt widzenia zbliżony do modeli 28 mm.

Profil korekcji dystorsji włączony (ustawienie standardowe)

Profil korekcji dystorsji wyłączony

Z tym wszystkim nie mielibyśmy żadnego problemu, gdyby nie fakt, że producent zalicza obiektyw do profesjonalnej serii „L”, która ma być wyznacznikiem jakości optycznej. Gdy uświadamiamy sobie, że osiągi obiektywu w większości poprawiane są cyfrowo, takie a nie inne pozycjonowanie szkła robi gorsze wrażenie. A zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę cenę.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
31
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)