Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
10
Funkcjonalność:
10
Optyka:
9
Budowa:
10
Nasza ocena:

96%

Druga generacja modelu Sony FE 24-70 mm f/2.8 GM to próba sprawienia, by jeden z najbardziej uniwersalnych zoomów na rynku stał się jeszcze bardziej uniwersalny. Sprawdziliśmy, jak wypada na tle poprzednika.

Autor: Maciej Luśtyk

27 Kwiecień 2022
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie poprzecznej aberracji chromatycznej w kadrze i jej wartości dla przysłon f/2.8 f/8 i f/22.

Większa liczba soczewek niskodyspersyjnych ED miała sprawić, że aberracja chromatyczna będzie minimalizowana lepiej niż w przypadku poprzednika. I generalnie się to udało. Występowanie aberracji chromatycznej poprzecznej zmniejszyło się praktycznie w całym zakresie przysłon i ogniskowych.

Schemat aberracji dla ogniskowej 24 mm:

Sony FE 24-70 mm f/2.8 GM II

Sony FE 24-70 mm f/2.8 GM

Schemat aberracji dla ogniskowej 70 mm:

Sony FE 24-70 mm f/2.8 GM II

Sony FE 24-70 mm f/2.8 GM

Jedyne co zastanawia, to dość zaskakujące wyniki dla ogniskowej 70 mm i przysłony f/2.8, dla której pomiary dla pewności powtórzyliśmy. Wygląda na to, że przy tym ustawieniu w całym kadrze możemy spodziewać się występowania stosunkowo dużych przebarwień. Na szczęście ogólny rozmiar aberracji i tak jest mały, co sprawia, że praktyce pozostanie ona w większości niezauważalna. Wyjątkiem jest praca na bardzo krótkich odległościach ostrzenia, gdzie przebarwienia na kontrastowych krawędziach mogą rzucić się nam w oczy nawet podczas oglądania zdjęć w rozmiarach ekranowych (zdjęcie z butelką poniżej). Będzie to jednak widoczne tylko w określonych sytuacjach.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

24 mm, f/2.8

24 mm, f/8

24 mm, f/22

70 mm, f/2.8

70 mm, f/5.6

70 mm, f/22

70 mm, f/2.8

70 mm, f/2.8
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Viltrox AF 135 mm f/1.8 LAB - test obiektywu
Viltrox AF 135 mm f/1.8 LAB - test obiektywu
Pierwszy obiektyw Viltroxa z profesjonalnej serii LAB obiecuje dostarczać ponadprzeciętnych rezultatów za ułamek ceny konkurentów. Sprawdziliśmy jak nowa portretówka Viltrox AF 135 mm...
28
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - test obiektywu
To najtańsza dziś systemowa pięćdziesiątka o jasności f/1.4. Jest przy tym lekka, kompaktowa, a nawet uszczelniona. W tej konstrukcji Nikon musiał jednak pójść na kompromis. Jak duży?...
21
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II - zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II - zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II to odpowiednik klasycznej “pięćdziesiątki”. Ta paczka przykładowych sampli pozwoli Wam ocenić jakość zdjęć z nowego obiektywu.
15
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)