Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
10
Funkcjonalność:
10
Optyka:
9
Budowa:
10
Nasza ocena:

96%

Druga generacja modelu Sony FE 24-70 mm f/2.8 GM to próba sprawienia, by jeden z najbardziej uniwersalnych zoomów na rynku stał się jeszcze bardziej uniwersalny. Sprawdziliśmy, jak wypada na tle poprzednika.

Autor: Maciej Luśtyk

27 Kwiecień 2022
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie poprzecznej aberracji chromatycznej w kadrze i jej wartości dla przysłon f/2.8 f/8 i f/22.

Większa liczba soczewek niskodyspersyjnych ED miała sprawić, że aberracja chromatyczna będzie minimalizowana lepiej niż w przypadku poprzednika. I generalnie się to udało. Występowanie aberracji chromatycznej poprzecznej zmniejszyło się praktycznie w całym zakresie przysłon i ogniskowych.

Schemat aberracji dla ogniskowej 24 mm:

Sony FE 24-70 mm f/2.8 GM II

Sony FE 24-70 mm f/2.8 GM

Schemat aberracji dla ogniskowej 70 mm:

Sony FE 24-70 mm f/2.8 GM II

Sony FE 24-70 mm f/2.8 GM

Jedyne co zastanawia, to dość zaskakujące wyniki dla ogniskowej 70 mm i przysłony f/2.8, dla której pomiary dla pewności powtórzyliśmy. Wygląda na to, że przy tym ustawieniu w całym kadrze możemy spodziewać się występowania stosunkowo dużych przebarwień. Na szczęście ogólny rozmiar aberracji i tak jest mały, co sprawia, że praktyce pozostanie ona w większości niezauważalna. Wyjątkiem jest praca na bardzo krótkich odległościach ostrzenia, gdzie przebarwienia na kontrastowych krawędziach mogą rzucić się nam w oczy nawet podczas oglądania zdjęć w rozmiarach ekranowych (zdjęcie z butelką poniżej). Będzie to jednak widoczne tylko w określonych sytuacjach.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

24 mm, f/2.8

24 mm, f/8

24 mm, f/22

70 mm, f/2.8

70 mm, f/5.6

70 mm, f/22

70 mm, f/2.8

70 mm, f/2.8
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
31
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)