Podsumowanie

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
10
Funkcjonalność:
10
Optyka:
9
Budowa:
10
Nasza ocena:

96%

Druga generacja modelu Sony FE 24-70 mm f/2.8 GM to próba sprawienia, by jeden z najbardziej uniwersalnych zoomów na rynku stał się jeszcze bardziej uniwersalny. Sprawdziliśmy, jak wypada na tle poprzednika.

Autor: Maciej Luśtyk

27 Kwiecień 2022
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Podsumowanie

Sony FE 24-70 mm f/2.8 GM II to obiektyw niemal wzorowy, którym pod względem całościowym staje się nowym benchmarkiem w klasyfikacji pełnoklatkowych obiektywów 24-70 mm. Obiektyw znacznie poprawia osiągi poprzednika, oferując nam rozdzielczość zbliżoną do profesjonalnych stałek praktycznie w całym zakresie przysłon i ogniskowych. Dużą poprawę zauważamy zwłaszcza w przypadku brzegów kadru na szerokim kącie.

Szkło świetnie wypada także w kwestii ostrzenia, oferując wzorową wydajność i płynną bezgłośną pracę niezależnie od warunków. Nie spotykamy się tu z żadnymi problemami pokroju rozostrzania, oszukiwania z potwierdzeniem ostrości czy pompowania. Obiektyw bardzo dobrze radzi sobie także w zakresie winietowania i poza krótkimi odległościami ostrzenia oferuje dobrze zminimalizowaną aberrację chromatyczną. Jeśli zaś chodzi o dystorsję, jest ona charakterystyczna dla obiektywów tego typu, ale stosunkowo niewielka.

Co chyba jednak najważniejsze, to fakt, że Sony FE 24-70 mm f/2.8 GM II wyznacza nowe standardy w zakresie gabarytów i ergonomii tego typu obiektywów. Wagą i rozmiarami nowe szkło zbliża się do popularnych ostatnimi czasy konstrukcji 28-70 lub 28-75 mm, sprawiając że o pracy z profesjonalnym szkłem 24-70 mm zaczynamy myśleć zupełnie inaczej. Nagle cały zestaw staje się lekki i dużo bardziej mobilny, dając nam większą swobodę fotografowania.

Sony FE 24-70 mm f/2.8 GM II to w końcu także bezbłędnie przemyślana konstrukcja. Obok dwóch przycisków funkcyjnych otrzymujemy dostęp do fizycznego pierścienia przysłony, który możemy przełączyć na tryb bezstopniowy. Do tego liniowe przełożenie pierścienia ostrości i chyba najbardziej błyskotliwy pomysł, na jaki wpadli w ostatnim czasie inżynierowie Sony - możliwość regulacji oporu stawianego przez pierścień zoomu.

Co istotne, wszystko to w takiej samej cenie startowej, jak u poprzednika (2400 euro). Jeśli więc tylko fundusze nie grają dla was roli, nie ma co zastanawiać się nad alternatywami. Sony FE 24-70 mm f/2.8 GM II to profesjonalny obiektyw w pełnym tego słowa znaczeniu, który zachwyci nas wydajnością, ostrością, kontrastowością i miękkimi, „szklącymi” się nieostrościami.

Bardziej widocznym minusem mogą jedynie okazać się flary, które mimo nowych powłok dość łatwo pojawiają się w przypadku pracy pod ostre słońce, ale ten fakt obiektyw wynagradza nam wzorową reprodukcją punktów świetlnych, zarówno w nieostrościach, jak i po mocnym domknięciu przysłony. Przyczepić można się także do tego, że profile korekcji nie do końca radzą sobie z dystorsją przy 24 mm. To jednak szczegół.

To zdecydowanie szkło godne polecenia, które z dużym prawdopodobieństwem zostanie już z nami na zawsze. Biorąc pod uwagę obecne rezultaty, na kolejną generację poczekamy zapewne jeszcze długie lata.

Plus image
plusy:
  • Wysoka rozdzielczość w całym kadrze
  • Kompaktowa obudowa
  • Bardzo dobre wyważenie
  • Najbardziej rozbudowana ergonomia w tej klasie zoomów
  • Najlżejszy obiektyw 24-70 mm f/2.8 na rynku
  • Szybki i cichy silnik AF
  • Przyjemne rozmycie nieostrości
  • Duża kontrastowość
  • Krótka minimalna odległość ostrzenia
  • Dobrze korygowane aberracje
  • Cena identyczna jak u poprzednika
Minus image
minusy:
  • Widoczne flary przy świetle kontrowym
  • Aberracja na 70 mm f/2.8 przy krótkich odległościach ostrzenia
  • Profil korekcji nie do końca radzi sobie z dystorsją przy 24 mm
Oceny szczegółowe
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
10
Funkcjonalność:
10
Optyka:
9
Budowa:
10
Ocena ogólna

96%

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)