Sony Ocellus - śledzenie ruchu w produkcjach AR i VR bez markerów

Autor: Redakcja Fotopolis

19 Marzec 2025
Artykuł na: 6-9 minut

Ocellus to nowy system, który umożliwia stabilne śledzenie bez markerów i płynną integrację kamery w zastosowaniach zarówno filmowych, jak i i telewizyjnych.

Informacja prasowa:

Weybridge, 18 marca 2025 r. - Firma Sony wprowadza na rynek swój pierwszy system śledzenia ruchu kamer OCELLUS (ASR-CT1), zaprojektowany specjalnie z myślą o uproszczeniu i ułatwieniu zastosowań rzeczywistości rozszerzonej i produkcji wirtualnych w branży telewizyjnej i kinowej poprzez zapewnienie śledzenia kamery bez markerów za pomocą wielu czujników. OCELLUS jest niezależny od kamery i może być używany zarówno z kamerami filmowymi, jak i telewizyjnymi.

"Rosnący rynek produkcji wirtualnych i AR wymaga prostszych, bardziej wydajnych przepływów pracy. Metadane, takie jak pozycja kamery i wartości obiektywu, mają kluczowe znaczenie dla pre- i postprodukcji" - powiedział Sebastian Leske, Head of Business Development, Cinema Line. "Nasz nowy system śledzenia kamer dostarcza cennych danych w czasie rzeczywistym, zwiększając wydajność w oparciu o spostrzeżenia twórców treści na całym świecie".

System OCELLUS, doskonale nadający się do produkcji wirtualnych, takich jak In-Camera VFX i AR, przesyła dane o położeniu i orientacji kamery podczas filmowania. System składa się z modułu czujnika, modułu przetwarzania i trzech enkoderów obiektywu i może być używany z kamerami Sony Cinema Line, kamerami systemowymi i kamerami innych producentów.

Dzięki pięciu czujnikom obrazu i technologii Visual SLAM (Simultaneous Localization and Mapping) firmy Sony, system tworzy mapę referencyjną, umożliwiając stabilne śledzenie bez markerów zarówno w pomieszczeniach, jak i na zewnątrz.

W przypadku korzystania z kamer Sony metadane dotyczące wartości ostrości, przysłony, zoomu z kamery i obiektywu można uzyskać za pośrednictwem wyjścia SDI kamery i przesyłać w czasie rzeczywistym do urządzeń zewnętrznych za pośrednictwem kabla Ethernet. Jeśli obiektyw nie obsługuje pozyskiwania metadanych za pośrednictwem kamery, można przymocować do kamery enkodery obiektywu w celu uzyskania tych metadanych. Uzyskane metadane można następnie wykorzystać do wirtualnej produkcji i AR. System obsługuje również rejestrowanie danych śledzenia, metadane kamery/obiektywu,  timecode i nazwy pliku, które można wykorzystać w procesie postprodukcji.

Sony kontynuuje swoje niezachwiane wsparcie dla twórców w dziedzinie produkcji wirtualnej i AR, oferując narzędzia, począwszy od pozyskiwania po ekrany, takie jak Crystal LED VERONA, oraz rozwiązania oparte na oprogramowaniu, takie jak Virtual Production Toolset

Kluczowe cechy

Kompaktowy i lekki moduł z pięcioma przetwornikami obrazu:

  • Cztery z pięciu czujników obrazu w jednostce czujnika są wybierane do użycia, zapewniając stabilne śledzenie bez markerów i wysoką odporność na okluzję, co ma kluczowe znaczenie dla operacji
  • Jeśli co najmniej jeden czujnik obrazu rejestruje prawidłowe punkty charakterystyczne, dane śledzenia mogą zostać wyodrębnione
  • Diody IR LED po obu stronach każdego czujnika obrazu ułatwiają śledzenie w warunkach słabego oświetlenia.
  • Dołączony moduł odcięcia światła widzialnego zapewnia stabilne śledzenie w środowiskach z częstymi zmianami oświetlenia
  • Wymiary: ok. 86 mm × 60 mm × 43 mm (szer. × wys. × gł.) (3,39" × 2,36" × 1,69"), waga: ok. 250 g
  • Łatwa instalacja i regulacja położenia za pomocą elementów montażowych szyny NATO (w zestawie)
  • Połączenie z procesorem za pomocą pojedynczego kabla USB typu C z mechanizmem blokującym, zasilanie przez procesor za pomocą tego samego kabla USB typu C.

Skrzynka przetwarzania:

  • Przesyłanie w czasie rzeczywistym danych śledzenia i metadanych kamery/obiektywu do oprogramowania renderującego CG, takiego jak Unreal Engine, za pośrednictwem kabla Ethernet w formacie free-d 
  • Wyposażony w wejście Genlock, wejście Timecode, gniazda wejścia/wyjścia SDI i gniazda podłączenia enkodera obiektywu. 
  • Obsługuje rejestrowanie danych śledzenia i metadanych kamery/obiektywu w postaci plików FBX na kartach pamięci SDXC (UHS-II/UHS-I) zsynchronizowanych z plikami wideo z kamery głównej.
  • Wyświetlacz OLED do sprawdzania adresu IP, informacji o śledzeniu, danych obiektywu i nie tylko.

Enkoder obiektywu: 

  • Wykrywa precyzyjne kąty obrotu i pozycje wartości ostrości, zoomu i przysłony obiektywu.
  • Przesyła wykryte dane do modułu przetwarzania za pomocą 7-pinowego kabla LEMO 
  • Umożliwia pozyskiwanie metadanych dla obiektywów i kamer, które nie obsługują osadzania danych obiektywu na wyjściu SDI. 
  • Zawiera pięć różnych typów kół zębatych dla różnych obiektywów 

Cena i dostępność

System Ocellus trafi do sprzedaży jesienią 2025 roku. Póki co nie znamy też orientacyjnej ceny. Jego możliwości będzie można jednak przetestować już w kwietniu.

OCELLUS "ASR-CT1" będzie prezentowany na targach NAB (National Associations of Broadcasters) Show 2025 w Las Vegas, USA, od 6 kwietnia 2025 r. na stoisku Sony.

Więcej informacji można znaleźć na stronie pro.sony.

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Akcesoria
Newell Dewi 50 - nowy miecz świetlny z odłączanymi wrotami
Newell Dewi 50 - nowy miecz świetlny z odłączanymi wrotami
Newell przedstawia nową lampę Dewi 50. To poręczny miecz świetlny LED o maksymalnej mocy 50 W, oferujący regulację temperatury barwowej, koloru HSI czy korekcję zieleń-magenta.
0
Godox ML100R - kompaktowa lampa LED RGB z mocowaniem modyfikatorów
Godox ML100R - kompaktowa lampa LED RGB z mocowaniem modyfikatorów
Godox wprowadza do oferty nową wersję swojej kompaktowej lampy LED. Model ML100R zachowuje lekką konstrukcję, ale oferuje teraz większą wszechstronność, dzięki dostępowi do pełnej palety barw...
7
Smallrig 9 in 1 - dock dla twórców z czytnikiem CFexpress
Smallrig 9 in 1 - dock dla twórców z czytnikiem CFexpress
Smallrig prezentuje czytnik kart / dock USB, który ma być ostatecznym rozwiązaniem dla twórców. Urządzeni obsługuje transfery na poziomie 10 Gb/s, posiada czytnik kart CFExpress i...
1
Powiązane artykuły