Winietowanie

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
9
Optyka:
7
Budowa:
8
Nasza ocena:

87%

Niedroga, jasna i kompaktowa 35-tka to obiektyw, którego w systemie Sony brakowało chyba najbardziej. Do tego producent obiecuje świetną optykę. Sprawdzamy czy rzeczywiście ma szansę przekonać do siebie także bardziej wybrednych fotografów.

Autor: Maciej Luśtyk

28 Kwiecień 2020
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Winietowanie

Jak można się było spodziewać po budżetowej, niewielkiej konstrukcji, Sony FE 35 mm f/1.8 ma dość widoczny problem z winietowaniem. W przypadku przysłony f/1.8, różnica w jasności między środkiem, a brzegami kadru potrafi wynieść nawet 2,5 EV i choć powyżej f/2.8 zaczyna ona dotyczyć właściwie samych krańców kadru, to nadal się utrzymuje i oscyluje na poziomie 1,5-2 EV. Naprawdę wyrównaną ekspozycję otrzymamy dopiero na przysłonie f/8 i wyżej.

Wykres winietowania dla przysłony f/1.8

Wykres winietowania dla przysłony f/5.6

Wykres winietowania dla przysłony f/11

Jednak podobnie, jak w przypadku innych wad, z winietą dobrze radzi sobie system korekcji w aparacie, a poza tym sama winieta nie ma specjalnie nieprzyjemnego charakteru. W przypadku szeroko otwartej przysłony, której zwykle używać będziemy do portretu itp. winieta pozwala przyjemnie uwydatnić środek kadru, a tym samym fotografowaną osobę. Trudno więc mówić tu o wadzie, która miałaby przesądzać o być albo nie być obiektywu.

Winietowanie w praktyce:

f/1.8

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)