Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
9
Optyka:
7
Budowa:
8
Nasza ocena:

87%

Niedroga, jasna i kompaktowa 35-tka to obiektyw, którego w systemie Sony brakowało chyba najbardziej. Do tego producent obiecuje świetną optykę. Sprawdzamy czy rzeczywiście ma szansę przekonać do siebie także bardziej wybrednych fotografów.

Autor: Maciej Luśtyk

28 Kwiecień 2020
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczne

Niedroga, kompaktowa konstrukcja swoje zalety musiała przypłacić niestety pewnymi wadami. Przede wszystkim obiektyw cierpi na bardzo widoczną w niektórych wypadkach aberrację chromatyczną. Wystarczy spojrzeć na poniższe przykłady, by zobaczyć z jak dużą skalą aberracji mamy do czynienia - korona drzewa jest niemal cała zaróżowiona, nawet podczas oglądania zdjęcia w rozmiarach ekranowych. W dodatku obecna jest praktycznie na całym kadrze i w szerokim zakresie przysłon i nie maleje wraz z jej domykaniem.

Schemat aberracji dla przysłony f/1.8

Schemat aberracji dla przysłony f/5.6

Schemat aberracji dla przysłony f/11

Jeśli chodzi o liczby, największą aberrację uzyskamy wcale nie przy nominalnym otworze przysłony (f/1.8), gdzie jej rozmiar wynosi 0,92 px. Domknięcie przysłony do f/8 sprawi, że zwiększy się ona do 2,17 px i będzie bardziej uwidaczniać się w rogach.

Nie jest to więc obiektyw dla purystów, którzy oczekują najwyższej możliwej optycznie jakości obrazu. Pociechą jest jednak fakt, że aberrację dość dobrze korygują profile korekcji wad optycznych, możliwe do włączenia z poziomi korpusów Sony.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

f/1.8

f/4

f/11
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)