Winietowanie

Nowa stałka Tamrona ma być ukoronowaniem linii Superior Performance i pretendentem do miana najlepszego obiektywu 35 mm na rynku. Sprawdzamy jak naprawdę radzi sobie klejnot w koronie japońskiego producenta.

Autor: Maciej Luśtyk

2 Październik 2019
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Winietowanie

Winietowanie mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawiony wykres pokazuje mapę winietowania dla przysłon f/1.4, f/2.0 i f/2.8.

Domeną ultrajasnych obiektywów jest wyraźnie zauważalna winieta. Nie inaczej jest w przypadku modelu Tamron SP 35 mm f/1.4 Di USD. Przy nominalnej wartości przysłony winieta jest dosyć mocna (różnica w jasności między środkiem a brzegami kadru na poziomie 0,9 EV) i rozlewa się daleko w kierunku środka kadru. Niemniej już przymknięcie obiektywu do f/1.8 znacznie ją redukuje, a przy f/2.8 będzie już ona w zasadzie niezauważalna.

 

Z drugiej strony charakter winietowania jest równomierny i przyjemny dla oka, dodając zdjęciom wykonywanym przy f/1.4 nieco charakteru. Nie obserwujemy bardzo mocnego wyciemnienia samych krawędzi, ani dużego kontrastu między samym środkiem, a brzegami kadru, jak ma to miejsce np. w obiektywach Zeiss Batis. Oczywiście, co kto lubi, ale na pewno tego typu równomierna winieta nie będzie trudna w korekcji na etapie postprodukcji.

Winietowanie w praktyce

f/1.4

f/1.8

f/2.8
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (7)