Winietowanie

Nowa stałka Tamrona ma być ukoronowaniem linii Superior Performance i pretendentem do miana najlepszego obiektywu 35 mm na rynku. Sprawdzamy jak naprawdę radzi sobie klejnot w koronie japońskiego producenta.

Autor: Maciej Luśtyk

2 Październik 2019
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Winietowanie

Winietowanie mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawiony wykres pokazuje mapę winietowania dla przysłon f/1.4, f/2.0 i f/2.8.

Domeną ultrajasnych obiektywów jest wyraźnie zauważalna winieta. Nie inaczej jest w przypadku modelu Tamron SP 35 mm f/1.4 Di USD. Przy nominalnej wartości przysłony winieta jest dosyć mocna (różnica w jasności między środkiem a brzegami kadru na poziomie 0,9 EV) i rozlewa się daleko w kierunku środka kadru. Niemniej już przymknięcie obiektywu do f/1.8 znacznie ją redukuje, a przy f/2.8 będzie już ona w zasadzie niezauważalna.

 

Z drugiej strony charakter winietowania jest równomierny i przyjemny dla oka, dodając zdjęciom wykonywanym przy f/1.4 nieco charakteru. Nie obserwujemy bardzo mocnego wyciemnienia samych krawędzi, ani dużego kontrastu między samym środkiem, a brzegami kadru, jak ma to miejsce np. w obiektywach Zeiss Batis. Oczywiście, co kto lubi, ale na pewno tego typu równomierna winieta nie będzie trudna w korekcji na etapie postprodukcji.

Winietowanie w praktyce

f/1.4

f/1.8

f/2.8
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy zoom 50-150 mm f/2 w historii to pokaz optycznych możliwości i spełnienie marzeń fotografów portretowych czy reklamowych. Jak można się było spodziewać, to jednak także wysoka...
6
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Mniejszy, lżejszy, szybszy i przystosowany do pracy wideo - nowa generacja uniwersalnego zoomu średniego zasięgu ma być ukłonem w stronę profesjonalistów i pokazem możliwości...
8
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.
6
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (7)