Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
81%
Do naszej redakcji trafiła pełnoklatkowa Sigma 20 mm f/1.4 DG HSM ART. Ten jasny, stałoogniskowy obiektyw szerokokątny został wyposażony w utradźwiękowy system autofokusu oraz zaawansowany układ optyczny, który ma oferować doskonałą jakość i rozdzielczość obrazu na całej powierzchni kadru. Czy tak jest naprawdę? Zobaczcie to w naszym teście.
Japoński koncern nie zwalnia tempa i po raz kolejny zaprojektował obiektyw, który przyprawia o szybsze bicie serca wielu pasjonatów fotografii. Sigma 20 mm f/1.4 DG HSM ART to konstrukcja wyjątkowa - co do tego nie mamy żadnych wątpliwości. Kombinacja ogniskowej 20 mm i światła f/1.4 jest szczególnym i - jak dotąd - niespotykanym konstrukcyjnym osiągnięciem. Tak naprawdę dla Sigmy na rynku fotograficznym nie ma odpowiednio silnego konkurenta, z którym mogłaby stoczyć wyrównany pojedynek.
Nie będzie dla nikogo wielkim zaskoczeniem jeśli napiszemy, że największe wrażenie wywarło na nas połączenie szerokiej ogniskowej i jasnego światła. Prawdę mówiąc nie spodziewaliśmy się, że taki duet dostarczy tak fantastycznej plastyki oraz małej głębi ostrości. Bez problemu efektownie odseparujemy fotografowany obiekt od tła zdjęcia - pomoże temu także minimalna odległość ostrzenia wynosząca 27 cm. W tym miejscu należy również pochwalić rozdzielczość (zwłaszcza w centrum planu fotograficznego), która wyraźnie przekracza akceptowalną granicę. Dzięki temu będziemy mogli cieszyć się wysoką jakością obrazu już od nominalnego otworu względnego. Wyjątek stanowi jedynie brzeg kadru na f/1.4, choć i tu nie jest skrajnie źle - bardzo mało zabrakło, aby przekroczyć granicę akceptowalności. Ponadto, wady optyczne takie jak dystorsja i winietowanie są świetnie korygowane i nie stanowią problemu. Tym bardziej szkoda, że również aberracja chromatyczna nie podążyła w ich ślady. Wartość 1,70 piksela jest już spora i może być zauważalna na zdjęciach - ale dopiero przy zbliżeniach 1:1. Obiektyw również mógłby lepiej spisywać się podczas fotografowania w warunkach silnego i kontrastowego światła. Niestety w takich sytuacjach na zdjęciach będą pojawiać się dosyć duże bliki i flary. Niemniej jednak jakość obrazu, kontrast, wyrazistość oraz prawidłowe przenoszenie kolorów z nawiązką rekompensują drobne wady układu optycznego.
]> */
]
81%