Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
81%
Do naszej redakcji trafiła pełnoklatkowa Sigma 20 mm f/1.4 DG HSM ART. Ten jasny, stałoogniskowy obiektyw szerokokątny został wyposażony w utradźwiękowy system autofokusu oraz zaawansowany układ optyczny, który ma oferować doskonałą jakość i rozdzielczość obrazu na całej powierzchni kadru. Czy tak jest naprawdę? Zobaczcie to w naszym teście.
Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:
Wartości dla matrycy:
poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
0.5-1.5 - obraz ostry
1.5-2.5 - delikatne rozmycie
2.5-3.5 - rozmycie widoczne
3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia
Jak możemy odczytać z powyższego wykresu, w momencie fotografowania na szeroko otwartej przysłonie f/1.4 rozmycie obrazu będzie nie do przyjęcia na całej powierzchni planu fotograficznego. Najwyższe wartości BxU odnotowaliśmy oczywiście dla brzegów kadru (7.83-12.61), choć w centrum nie było wcale lepiej (7.74-10.23). Wykres utworzył nierównomierną powierzchnię. Oznacza to, że rozbieżności rozmycia między poszczególnymi fragmentami kadru są zauważalne. Jednak ulega to zmianie już po przymknięciu przysłony do f/2.8 - wartości BxU oscylują w granicach 4.06-6.47. Tak więc różnica między centrum a brzegami kadru jest zdecydowanie mniejsza, niemniej jednak rozmycie wciąż jest nie do przyjęcia.
Wartości dla odbitki 20x30 cm:
poniżej 10 - obraz zbyt ostry
10-20 - obraz ostry
20-30 - delikatne rozmycie
30-40 - rozmycie widoczne
40-50 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia
W przypadku odbitki 20 x 30 cm na brzegach, jak i w samym środku kadru wystąpi delikatne rozmycie obrazu rzędu 20.08-32.36. Także rozbieżności pomiędzy poszczególnymi partiami planu fotograficznego mogą być zauważalne - dowodem na to jest charakterystyka wykresu. Jednak przymknięcie przysłony do f/2.8 sprawi, że będziemy się cieszyć ostrym obrazem na całej powierzchni kadru.
Rozmycie obrazu w praktyce
]> */
]