Optyka

Fujifilm XQ1 to kieszonkowy kompakt premium wyposażony w obiektyw, który na szerokim kącie oferuje jasność f/1.8. Optyka współpracuje z matrycą znaną już z modelu X20. Zobaczcie jak ten aparat sprawdza się w praktyce.

Autor: Patryk Wiśniewski

13 Grudzień 2013
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

4. Optyka

Optyka

W modelu XQ1 zastosowano składany obiektyw Fujinon z 4-krotnym zoomem optycznym, który daje uniwersalny ekwiwalent 25-100 mm. Obiektyw składa się z 7 elementów w 6 grupach, w tym 4 soczewek asferycznych oraz 3 owyjątkowo niskiej dyspersji. Producent zapewnia nas, że to zupełnie nowa konstrukcja, która ma zapewnić dużo lepszą jakość obrazu. O tym czy tak jest w rzeczywistości przekonamy się w dalszej części testu. Optyka XQ1 ma jasność na szerokim kącie f/1.8, a na najdłuższej ogniskowej osiąga f/4.9.

Rozmycie

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30 cm. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:

poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry

0.5-1.5 - obraz ostry

1.5-2.5 - delikatne rozmycie

2.5-3.5 - rozmycie widoczne

3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące

powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

Wartości dla odbitki 20x30 cm:

poniżej 10 - obraz zbyt ostry

10-20 - obraz ostry

20-30 - delikatne rozmycie

30-40 - rozmycie widoczne

40-50 - rozmycie jest denerwujące

powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Jak widać na powyższych wykresach testowany obiektyw tworzy bardzo udany tandem w plikach JPEG z matrycą. Przyszli użytkownicy nie powinni pod tym względem narzekać na jakość generowanych obrazów z XQ1.

Aberracja chromatyczna

Testowany przez nas obiektyw nie najlepiej wypada na tle konkurencji, jeśli chodzi o aberrację chromatyczną. Nawet w plikach JPEG aberracja daje się we znaki. Wada jest widoczna poza centrum kadru. Wraz z przymykaniem przysłony aberracja zmniejsza się i staje siępraktycznie niezauważalna. Na odbitce 20x30cm wada ta będzie praktycznie niewidoczna.

wykres aberracji chromatycznej dla f/1,8
wykres aberracji chromatycznej dla f/4

Winietowanie

Fujifilm XQ1 nie ma problemu z winietowaniem. Producent poradził sobie ze skorygowaniem tej wady i nawet na maksymalnym otworze względnym przysłony jest ona praktycznie niewidoczna, co zasługuje na pochwałę.

profil winiety dla f/1,8 i 25mm
profil winiety dla f/4,9 i 100mm

Dystorsja

Szerokokątny obiektyw Fujinona ma wyraźną dystorsję beczkową. Nikogo nie powinno to dziwić, w przypadku takich rozmiarów zestawu producent musi pójść na pewne kompromisy. Profil dystorsji zmniejsza się wraz z wydłużaniem ogniskowej i ulega tylko nieznacznej zmianie.

profil dystorsji na szerokim kącie
profil dystorsji na najdłuższej ogniskowej

Stabilizacja

Fujifilm XQ1 został wyposażony w system stabilizacji optycznej. Do dyspozycji mamy kilka trybów działania. Test stabilizacji wykonaliśmy na najdłuższej ogniskowej, czyli ekwiwalencie 100 mm. Najpierw wyłączyliśmy stabilizację i określiliśmy na jakim czasie jesteśmy w stanie uzyskać ostre zdjęcia z ręki. Następnie włączyliśmy stabilizację i wydłużaliśmy ekspozycję, żeby ustalić wydajność stabilizacji. Stabilizacja w modelu XQ1 jest efektywna nawet do 2 EV, co jest bardzo dobrym rezultatem w tej klasie sprzętu.

Podsumowanie

Testowany aparat wraz z obiektywem Fujinon 6,4-25,6mm f/1,8-4,9 tworzy dobry zestaw. Producent poradził sobie z oprogramowaniem aparatu, dzięki czemu użytkownicy będą mogli się cieszyć dobrą jakością zdjęć. Uniwersalny zakres ogniskowych, wydajny system stabilizacji optycznej oraz dobra światłosiła na najszerszej ogniskowej to główne zalety tej propozycji.

+ uniwersalny zakres ogniskowych

+ niski poziom rozmycia

+ niski poziom winietowania

+ niewielka dystorsja

+ stabilizacja optyczna

Spis treści
Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (7)