Wydarzenia
Polska fotografia na świecie - debata o budowanie kolekcji fotograficznej
Pełnoklatkowy system Nikon Z ma być dla firmy nowym otwarciem i wprowadzać ją w nową erę fotografii. Tak, jak sugerowały plotki, na rynku debiutują od razu dwa profesjonalne korpusy z matrycami 24,5 i 45,7 Mp, które mają być mocną konkurencją dla topowych modeli Sony. Zobaczcie na co je stać.
Pokazane dzisiaj modele Nikon Z6 i Z7 to jak dotychczas bez wątpienia najważniejsza premiera tego roku, a być może i kilku ostatnich. Oto bowiem na rynku debiutuje zupełnie nowy pełnoklatkowy system, który od początku nakierowany jest na zawodowych użytkowników. Premiera ta z pewnością nadwątli pozycję Sony i jest swojego rodzaju powiedzeniem “sprawdzam” głównemu konkurentowi w postaci firmy Canon.
System Z debiutuje odważnie, od razu wprowadzając na rynek dwa modele, które zaspokoić mają zarówno potrzeby osób nastawionych na “szybkosztrzelność” aparatu, jak i tych dla których liczy się przede wszystkim wysoka rozdzielczość i jakość obrazu.
Ciekawym posunięciem jest na pewno jednakowa budowa i ergonomia obydwu modeli. Na początek trzeb wspomnieć, że obydwa korpusy zostały uszczelnione przed kurzem i zachlapaniami. W obydwu wypadkach otrzymujemy dwa pokrętła sterujące i taki sam układ przycisków, wraz z dwoma przyciskami funkcyjnymi w sąsiedztwie gripa, joystickiem AF na tylnym panelu oraz pokrętłem PASM. Niestety otrzymujemy tylko jedno wejście na kartę pamięci (XQD).
Nieco dziwi rezygnacja ze znanej nam z lustrzanek producenta tarczy trybów, która to zajmuje tyle samo miejsca, a pozwala na szybki dostęp do większej liczby funkcji niż z pozoru oferują modele Z6 i Z7. Nie uświadczymy tu dedykowanego przycisku do kontroli trybu pomiaru, dźwigni AF czy przełącznika trybów seryjnych. Warto jednak zauważyć, że otrzymujemy trzy tryby użytkownika oraz przyciski funkcyjne, które po konfiguracji powinny zapewnić nam wygodną kontrolę aparatu. Producent zadbał też o to, by obsługa nie sprawiała problemu dotychczasowym użytkownikom aparatów Nikon. Aparaty posiadają menu zaczerpnięte z topowych lustrzanek, wraz z podręcznym panelem (i), który pozwoli nam szybko regulować najistotniejsze parametry fotografowania.
Aparat na pewno nie zawiedzie nas pod względem podglądu. Otrzymujemy wizjer elektroniczny OLED o rozdzielczości 3 690 000 punktów, ze współczynnikiem powiększenia obrazu równym 0,8x. Dodatkowo okular został pokryty powłoka fluorynową, która ułatwi utrzymanie go w czystości. Po wizjerze możemy więc spodziewać się podobnej skuteczności jak w przypadku najlepszych dotychczasowych konstrukcji na rynku, które znajdziemy w takich modelach jak Sony A7R III, Fujifilm X-H1 czy Panasonic G9. W ekranie wizjera będzie też można wyświetlać menu podręczne, co jeszcze bardziej podnieść ma wygodę obsługi.
Dobrze zapowiada się także odchylany ekran dotykowy o przekątnej 3,2 cala i rozdzielczości 2 100 000 punktów. Choć rozdzielczość jest nieco mniejsza niż w przypadku modeli D500 i D850, oczekujemy podobnie precyzyjnego odwzorowania obrazu i responsywności, przy jednocześnie nieco mniejszym poborze mocy. Nie można też zapomnieć o pomocniczym ekranie LCD, na górnym panelu, który nie licząc modelu Leica SL pojawia się po raz pierwszy w zaawansowanym pełnoklatkowym bezlusterkowym korpusie.
Najciekawiej prezentuje się jednak to, co pod maską. W zależności od modelu, otrzymamy 24,5- lub 45,7-megapikselowy sensor BSI CMOS, wyposażony w 5-osiowy system stabilizacji drgań o szacowanej skuteczności rzędu 5 EV. Matryce, wspierane najnowszej klasy procesorem EXPEED 6 pozwolą nam na pracę w zakresie czułości ISO 100-51200 (Nikon Z6, rozszerzane do ISO 50-204800) oraz ISO 64-25600 (Nikon Z7, rozszerzane do ISO 32-102400) oraz fotografowanie z maksymalną prędkością 12 kl./s i 9 kl./s. 24-milionowa matryca lepiej radzić ma sobie z pracą w słabym świetle, podczas gdy sensor o rozdzielczości 45,7 Mp oferować ma bezkompromisową jakość i zakres dynamiczny na niskich czułościach.
Oprócz tego otrzymujemy hybrydowy (detekcja kontrastu i detekcja fazy), opierający się o 493 lub 273 punkty system AF, który pokrywa około 90% kadru w poziomie i pionie i który ma być w pełni użyteczny także w przypadku rejestracji filmów.
Jeśli zaś chodzi o tryb filmowy i tutaj Sony zyskuje poważnego konkurenta. Obydwa modele pozwalają na rejestrację filmów w rozdzielczości 4K UHD (3840 x 2160 pikseli) z prędkością 30 kl./s, przy czym model Z6 oferuje zapis pełnoklatkowy, z odczytem wszystkich piskeli, co zaowocować ma jeszcze lepszą jakością i rezultatami podczas pracy w słabym świetle. W przypadku filmów Full HD najwyższy dostępny klatkaż wzrośnie do 120 kl./s, co na pewno docenią fani zwolnionego tempa.
Ponadto, nawet w przypadku rejestracji 4K otrzymujemy wsparcie elektronicznej redukcji drgań, a aparat pozwala także na zapis obrazu w “płaskim” profilu obrazu Nikon N-Log oraz wypuszczać 10-bitowy sygnał na zewnętrzne rejestratory za pomocą złącza HDMI. 10-bitowy zapis na karcie jest również możliwy, ale tylko w przypadku rozdzielczości Full HD. Do tego otrzymujemy pomocne funkcje, takie jak focus peaking czy możliwość obsługi kodów czasowych, a wszystko to przy akompaniamencie złącza słuchawkowego i mikrofonowego.
Oprócz tego, użytkownicy nowych Nikonów będą mogli cieszyć się w pełni bezgłośną migawką elektroniczną, trybem filmów poklatkowych 8K (tylko w modelu Z7), nową opcją wyostrzania w ustawieniach kontroli obrazu czy modułem Wi-Fi, który umożliwi komunikację ze smartfonem, a także bezpośrednie przesyłanie filmów i zdjęć do komputera. Do tego wsparcie dotychczasowych akcesoriów, takich jak przekaźnik bezprzewodowy WT-7, który umożliwia szybkie przesyłanie zdjęć i radiowe sterowanie systemami oświetlenia. Niebawem ukazać ma się także battery grip MB-N10, który pomieści dwie dodatkowe baterie i pozwoli wydłużyć czas pracy o 1,8 raza. Co ciekawe, grip będzie można ładować także przez USB.
Aparat z dedykowanym adapterem FTZ
Mocowanie Z jest wyraźnie większe niż w większości pełnoklatkowych systemów. Jak na razie nie potwierdzają się przypuszczenia co do tego, że miało by być one w stanie pomieścić matrycę średnioformatową. “Nowe mocowanie daje większą swobodę projektantom obiektywów, a także poszerza możliwości twórcze fotografów. W ofercie systemu mocowania Z znajdzie się wiele różnych wysokiej jakości obiektywów, w tym najjaśniejszy w historii firmy Nikon obiektyw o przysłonie f/0,95” - tylko na razie na jego temat zdradza producent.
Wiemy natomiast, że ma średnicę 55 mm i bez problemu podepniemy do niego dotychczasowe obiektywy z systemy F. Razem z aparatami debiutuje bowiem adapter FTZ, który zapewniać ma pełną zgodność komunikacji między produktami z obydwu systemów, choć w przypadku szkieł Nikkor F będziemy mieli do czynienia z mniejszą skutecznością stabilizacji.
Model Nikon Z7 pojawi się na rynku już we wrześniu, w cenie 3399 dolarów (około 12 500 zł) za body, lub 3999 dolarów (około 14800 zł) w zestawie z obiektywem 24-70 mm f/4, natomiast na model Z6 przyjdzie nam poczekać jeszcze do listopada. Został on wyceniony na 1995 dolarów (około 7380 zł) za samo body, lub 2599 dolarów (około 9600 zł) w zestawie z obiektywem.
Razem z aparatami zadebiutują obiektywy Nikkor Z 24-70 mm f/4 S, Nikkor Z 35 mm f/1.8 S oraz Nikkor Z 50 mm f/1.8 S. Więcej na ich temat przeczytacie tutaj. Producent pracuje też aktualnie nad najjaśniejszym dotychczasowym obiektywem Nikon Z 58 mm f/0.95 S Noct. Data jego premiery nie jest jeszcze znana.
Nazwa | Nikon Z7 |
Producent | Nikon |
Typ aparatu | bezlusterkowiec |
Matryca | Full Frame (35,9 x 24 mm) |
Efektywna rozdzielczość | 45,7 Mp |
Matryca | pełna klatka |
Czułość | ISO 100 ISO 200 ISO 400 ISO 800 ISO 1600 ISO 3200 ISO 6400 ISO 12800 ISO 25600 ISO 51200 (rozszerzona) ISO 102400 (rozszerzona) ISO 64 ISO 32 (rozszerzona) |
Procesor | Expeed 6 |
Rozdzielczość maksymalna | 8256 x 5504 |
Formaty obrazu | 3:2 4:3 16:9 1:1 |
Formaty zapisu | RAW JPEG RAW + JPEG |
Kontrola błysku | Auto Manual Redukcja efektu cz. oczu Synchronizacja z długimi czasami Synchronizacja na drugą kurtynę migawki wymuszona (błysk wypełniający) |
Stabilizacja | tak, pięcioosiowa stabilizacja matrycy |
Synchronizacja z lampą | 1/200 s |
Tryby ekspozycji | P, A, S, M tryby użytkownika |
Karta pamięci | XQD |
Kompensacja ekspozycji | +/- 5 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV |
Migawka | 1/8000 - 30 s |
Blokada ekspozycji | półpozycja spustu migawki |
Zdjęcia seryjne | 5.8 kl/s |
Pomiar światła | matrycowy centralnie-ważony punktowy ważony względem jasnych partii obrazu |
Samowyzwalacz | Tak |
Pomiar ostrości | Detekcja fazy, detekcja ostrości, 493 punkty AF |
Tryb pracy AF | pojedynczy AF ciągły AF ustawienie ręczne (MF) śledzący AF wykrywanie twarzy AF dotykowy wielopunktowy AF |
Blokada ostrości | półpozycja spustu migawki przycisk AF-Lock |
Wizjer | wizjer elektroniczny 3 680 000 punktów powiększenie 0,8x |
Ekran LCD | odchylany dotykowy 3,2-calowy |
Rejestracja filmów | 4K 30 kl/s Full HD 120 kl./s |
Złącza | microHDMI gniazdo mikrofonu gniazdo słuchawek Wi-Fi (w technologii SnapBridge) USB 3.1 (USB-C) |
Pilot | możliwość sterowania przez Wi-Fi |
GPS | Nie |
Zasilanie | akumulator litowo-jonowy |
Wydajność zasilania | 330 zdjęć |
Obudowa | magnezowa uszczelniona |
Wymiary | 134 x 101 x 68 mm |
Waga | 675 g |
Stopka akcesoriów | tak |
Gwint statywu | Tak |
Nazwa | Nikon Z6 |
Producent | Nikon |
Typ aparatu | bezlusterkowiec |
Matryca | Full Frame (35,9 x 24 mm) |
Efektywna rozdzielczość | 24,3 Mp |
Matryca | pełna klatka |
Czułość | ISO 50 (rozszerzona) ISO 100 ISO 200 ISO 400 ISO 800 ISO 1600 ISO 3200 ISO 6400 ISO 12800 ISO 25600 ISO 51200 ISO 102400 (rozszerzona) ISO 204800 (rozszerzona) |
Procesor | Expeed 6 |
Rozdzielczość maksymalna | 6048 x 4024 |
Formaty obrazu | 3:2 4:3 16:9 1:1 |
Formaty zapisu | RAW JPEG RAW + JPEG |
Kontrola błysku | Auto Manual Redukcja efektu cz. oczu Synchronizacja z długimi czasami Synchronizacja na drugą kurtynę migawki wymuszona (błysk wypełniający) |
Stabilizacja | tak, pięcioosiowa stabilizacja matrycy |
Synchronizacja z lampą | 1/200 s |
Tryby ekspozycji | P, A, S, M tryby użytkownika |
Karta pamięci | XQD |
Kompensacja ekspozycji | +/- 5 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV |
Migawka | 1/8000 - 30 s |
Blokada ekspozycji | półpozycja spustu migawki |
Zdjęcia seryjne | 2.3 kl/s |
Pomiar światła | matrycowy centralnie-ważony punktowy ważony względem jasnych partii obrazu |
Samowyzwalacz | Tak |
Pomiar ostrości | Detekcja fazy, detekcja ostrości, 273 punkty AF, 90% pokrycia kadru |
Tryb pracy AF | pojedynczy AF ciągły AF ustawienie ręczne (MF) śledzący AF wykrywanie twarzy AF dotykowy wielopunktowy AF |
Blokada ostrości | półpozycja spustu migawki przycisk AF-Lock |
Wizjer | wizjer elektroniczny 3 680 000 punktów powiększenie 0,8x |
Ekran LCD | odchylany dotykowy 3,2-calowy |
Rejestracja filmów | 4K 30 kl/s Full HD 120 kl./s |
Złącza | microHDMI gniazdo mikrofonu gniazdo słuchawek Wi-Fi (w technologii SnapBridge) USB 3.1 (USB-C) |
GPS | Nie |
Zasilanie | akumulator litowo-jonowy |
Wydajność zasilania | 330 zdjęć |
Obudowa | magnezowa uszczelniona |
Wymiary | 134 x 101 x 68 mm |
Waga | 675 g |
Stopka akcesoriów | tak |
Gwint statywu | Tak |
Więcej informacji na temat nowych aparatów znajdziecie pod adresem nikon.pl.