Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - Podsumowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
6.5
Cena / Jakość:
6.5
Optyka:
6
Budowa:
6.5
Marka:
Tamron
Nasza ocena:

76%

Dziś sprawdzamy czy Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD to pozycja, na którą czekali fotografowie systemu Sony E. Na papierze zoom ma wszystko, by nawiązać walkę z konkurencją, jednak jak wypada w praktyce?

Autor: Michał Chrzanowski

22 Luty 2019
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Sporo zalet, ale równie dużo mniejszych lub większych wpadek. Dlatego ocena Tamrona 28-75 mm f/2.8 Di III RXD nie może być jednoznaczna. Z jednej strony otrzymujemy wyjątkowo kompaktowy obiektyw o ładnym i minimalistycznym designie, który nie tylko wygląda dobrze, ale i jest wytrzymały i uszczelniony. Jednak nie mamy wrażenia, że w rękach trzymamy „pancerną konstrukcję“ - zapewne dlatego, że tubus to w głównej mierze tworzywo sztuczne. Na plus oceniamy autofokus oraz plastykę obrazu z wysokim kontrastem i odpowiednio przenoszonymi kolorami.

Natomiast optyka to zarówno „blaski i cienie“ Tamrona. Rozdzielczość wypada dobrze - wręcz rewelacyjnie jak ocenimy tylko centrum, gdyż brzegi odstają (zwłaszcza na nominalnym otworze przysłony). Co więcej, obiektyw lśni jedynie na ogniskowej 28 mm. Niestety drugi koniec skali (krótkie tele 75 mm) to już wyraźny spadek jakości obrazu, ale i bardziej wyrównana rozdzielczość. Podobnie jest z korygowaniem aberracji chromatycznej. Ogniskowa 28 mm się broni, ale 50 i 75 mm wyraźnie odstają od dobrych wyników. Natomiast dystorsja nie stanowi większych problemów - choć da się ją ujrzeć w kadrze. Zupełnie inaczej jest z winietą, która jest duża i wyraźnie zauważalna na f/2.8 (w całym zakresie ogniskowych).

Tak więc czy warto zdecydować się na Tamrona 28-75 mm f/2.8 Di III RXD? Jeśli poszukujemy pełnoklatkowego, uniwersalnego i relatywnie jasnego zooma do systemu Sony E, a przy tym nie chcemy sprzedać jednej z nerek, to nie mamy innego wyjścia. Takiej konstrukcji niewątpliwie brakowało, ale podczas wyboru tego modelu musimy pamiętać zarówno o jego zaletach, jak i wadach.

Plusy

  • lekki i kompaktowy tubus (na tle konkurencji)
  • uszczelniona obudowa
  • minimalistyczny design
  • szybki, cichy i precyzyjny autofokus
  • bardzo dobra rozdzielczość w centrum kadru (ogniskowa 28 i 50 mm)
  • odpowiednia wyrazistość na brzegach kadru (ogniskowa 28 i 50 mm)
  • przyjemna plastyka obrazu na ogniskowej 75 mm i f/2.8
  • dobrze korygowana aberracja chromatyczna (ogniskowa 28 mm)
  • wysoki kontrast i dobra kolorystyka zdjęć

Minusy

  • ubogi zestaw handlowy (brak etui lub pokrowca)
  • duże dysproporcje w rozdzielczości na szerzej otwartej przysłonie (ogniskowa 28 i 50 mm)
  • mała wyrazistość obrazu na ogniskowej 75 mm (słabe brzegi i przeciętne centrum)
  • aberracja chromatyczna na ogniskowej 75 mm jest już widoczna
  • niewielka, ale zauważalna dystorsja
  • bardzo duża winieta
  • widoczne bliki i flary
Oceny szczegółowe
Jakość obrazu:
6.5
Cena / Jakość:
6.5
Optyka:
6
Budowa:
6.5
Ocena ogólna

76%

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)