Dodaj ocenę

Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VXD - kompaktowy, superlekki i dwa razy tańszy od systemówki Sony

Autor: Maciej Luśtyk

7 Kwiecień 2020
Artykuł na: 4-5 minut

Tamron dopełnia „świętą trójcę” jasnych zoomów do systemu Sony E, prezentując w całej okazałości zapowiadany od jesieni ciekawy obiektyw 70-180 mm f/2.8. Ma być szybki, kompaktowy, a przy okazji prawie dwa razy tańszy od systemowego odpowiednika Sony.

Najnowszy zoom Tamrona wywołuje dużo emocji już od jesieni, gdy to firma po raz pierwszy poinformowała o pracach nad obiektywem. I nic w tym dziwnego. Jeszcze wcześniej, gdy producent pokazał jedynie jego sylwetkę, większość fotografów twierdziła, że to nie możliwe, by przy takich wymiarach skonstruować szkło 70-200 mm ze światłem f/2.8. Mieli rację. W charakterystyczny dla siebie sposób Tamron prezentuje szkło o nieznacznie węższym zakresie ogniskowych, które jednak nie ustępować ma czołowym konstrukcjom pod względem wydajności.

Zaawansowana optyka pozwoli na wykonywanie dużych zbliżeń

Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VXD zbudowany został w oparciu o 19 elementów w 14 grupach, z czego 3 to soczewki asferyczne, a aż 6 zostało wykonanych ze szkła o obniżonym współczynniku dyspersji (w tym jedna soczewka eXtra Low Dispertion - XLD). Do tego warstwy fluorynowe, które ułatwią utrzymanie przedniej soczewki w czystości oraz powłoki antyodblaskowe BBAR-G2, które jak już wiemy świetnie radzą sobie z odbiciami światła i pracą pod słońce. Jak zapewnia producent, pod względem rezultatów optycznych, mamy spodziewać się wszystkiego co najlepsze.

Oprócz tego otrzymujemy 9-listkową przysłonę, którą domkniemy do wartości f/22, a układ optyczny pozwoli nam na ostrzenie z minimalnej odległości 27 cm dla szerszego krańca (tylko w trybie MF) i 80 cm przy wsparciu system AF (dla całego zakresu ogniskowych), co czyni z niego obiektyw pseudo-makro (maksymalne powiększenie 1:2) i pozwolić ma na atrakcyjne zbliżenia oraz większe rozmycie tła niż w przypadku standardowych konstrukcji 70-200 mm. Producent zaznacza jednak, że w przypadku manualnego ostrzenia i ekstremalnych zbliżeń zauważymy utratę jakości obrazu na brzegach kadru. W przypadku korzystania z systemu AF maksymalne powiększenie, jakie możemy uzyskać to 1:4,6.

Silnik liniowy po raz pierwszy

Do tego jest to pierwszy obiektyw Tamrona wykorzystujący silnik liniowy VXD (Voice-coil eXtreme-torque Drive), który ostrzyć ma z dokładnością do 0,005 mm, a przy okazji być szybki i bezgłośny. Jeśli do tej pory odnosiliście wrażenie, że konstrukcje Tamrona pod względem wydajności nie mogą równać się z topowymi modelami natywnymi, producent chce zmienić wasze zdanie, zapewniając iż „ulepszony, wysoce responsywny system AF pozwoli na bezproblemowe śledzenie obiektów w ruchu, nie tylko podczas fotografowania, ale także przy rejestracji wideo”. Nowe szkło współpracuje też oczywiście z zaawansowanymi funkcjami korpusów Sony, takimi jak śledzenie oka czy funkcje korekcji wad optyki.

Święta trójca Tamrona do systemu Sony E: 17-28 mm f/2.8 Di III RXD, 28-75 mm f/2.8 Di III RXD i 70-180 Di III VXD

Najbardziej kompaktowy długi zoom w systemie

Na koniec kilka słów o samej konstrukcji. Nowy Tamron jest oczywiście uszczelniony, choć fakt, że obiektyw wysuwa się podczas zoomowania z pewnością utrudni dokładne zabezpieczenie szkła przed kurzem i wilgocią. Największe wrażenie robią jednak jego gabaryty - 149 x 82 mm przy wadze 810 g, co czyni go chyba najlżejszą tego typu konstrukcją na rynku. Nieco krótszy (ale także cięższy) jest jedynie model Canon RF 70-200 mm f/2.8, niedostępny jednak z mocowaniem E.

Warto też wspomnieć, że szkło dzieli średnicę przedniej soczewki (67 mm) z wcześniejszymi „reporterskimi” zoomami ze światłem f/2.8 (Tamron 17-28 mm f/2.8 Di III RXD i 28-75 mm f/2.8 Di III RXD), a miłym dodatkiem okaże się także zapewne blokada, zabezpieczająca przed samoistnym wysuwaniem się obiektywu.

Cena i dostępność

Najlepszą niespodzianką, jak zwykle w przypadku Tamrona jest cena obiektywu. Na rynku polskim za szkło zapłacimy 6999 zł - prawie dwa razy mniej niż za natywny obiektyw Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM.

Specyfikacja:

Nazwa Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VXD
Producent Tamron
Typ zmiennoogniskowy
Mocowanie Sony E
Ogniskowa 70-180 mm
Maksymalna jasność 2.8
Maksymalna wartość przysłony 22
Liczba listków przysłony 9
Pierścień przysłony nie
Tryb bezstopniowy przysłony nie
Układ optyczny 19 elementów w 14 grupach (3 soczewki asferyczne, 6 soczewek ED)
Wewnętrzne ogniskowanie nie
Pole widzenia 13°42'-34°21'
Maksymalne powiększenie 1:2-1:4,6
Minimalna odległość ogniskowania 27 mm (MF) / 80 mm (AF)
Tryb makro tak
Średnica filtra 67 mm
Mocowanie filtra żelowego nie
Autofokus tak
Manualne doostrzanie nie
Mechanizm autofokusa Silnik liniowy VXD (Voice-coil eXtreme-torque Drive)
Stabilizacja nie
Obudowa tworzywo sztuczne
Skala odległości nie
Przycisk funkcyjny nie
Uszczelnienia tak
Mocowanie statywowe nie
Osłona przeciwsłoneczna tak
Wymiary 149 x 82 mm
Waga 810 g
Cena w dniu premiery 1500 euro

Więcej informacji znajdziecie pod adresem tamron.eu.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 28-70 mm f/2 GM - nowy król standardowych zoomów
Sony FE 28-70 mm f/2 GM - nowy król standardowych zoomów
Sony prezentuje superjasny obiektyw 28-70 mm, będący bezpośrednią odpowiedzią na innowacyjny model Canona. Szkło jest przy tym dużo lżejsze i mniejsze, a do tego oferuje rozbudowaną...
20
Sigma wprowadza 4 stałki APS-C do systemu Canon RF
Sigma wprowadza 4 stałki APS-C do systemu Canon RF
Zgodnie z wiosennymi zapowiedziami do sprzedaży trafiają obiektywy stałoogniskowe Sigma z mocowaniem Canon RF. To dobrze znane i lubiane modele 16 mm f/1.4, 23 mm f/1.4, 30 mm f/1.4 i...
5
Meike AF 85 mm f/1.8 Pro - kolejna „profesjonalna” budżetowa stałka ląduje na rynku
Meike AF 85 mm f/1.8 Pro - kolejna „profesjonalna” budżetowa stałka ląduje na rynku
Meike prezentuje swój drugi obiektyw z serii Pro, który łączyć ma wysoką jakość optyczną i rozbudowaną ergonomie z niską ceną. Szkło wyceniono na mniej niż 1500 zł.
4
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)