Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
76%
Dziś sprawdzamy czy Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD to pozycja, na którą czekali fotografowie systemu Sony E. Na papierze zoom ma wszystko, by nawiązać walkę z konkurencją, jednak jak wypada w praktyce?
Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla trzech ogniskowych i pełnego zakresu przysłon. Poniżej przedstawiany wykres pokazuje najgorsze wartości.
ogniskowa 28 mm, przysłona f/22
ogniskowa 50 mm, przysłona f/4
ogniskowa 75 mm, przysłona f/22
W dniu premiery Tamron zapewnił, że optyka tego modelu składa się między innymi z 3 soczewek asferycznych oraz dwóch wykonanych ze szkła XLD o obniżonym współczynniku dyspersji, które mają gwarantować ostrość na całej powierzchni kadru oraz zapewniać doskonałe minimalizowanie dystorsji i aberracji.
Po zbadaniu modelu 28-75 mm f/2.8 Di III RXD w naszym laboratorium DxO możemy powiedzieć, że jest dobrze - choć nie perfekcyjnie. Wprawdzie wartości jakie osiąga aberracja chromatyczna (na każdej z przysłon i ogniskowych) są spore, to jej występowanie sprowadza się głównie do brzegów planu fotograficznego. Najwyższą anomalię 2.30 px otrzymaliśmy na kombinacji 28 mm i f/22. Mimo, że w całym zakresie przysłon aberracja chromatyczna nie spadła poniżej 2 px, to dotyka ona jedynie rogów kadru. Reszta planu fotograficznego jest wolna od tej wady optyki, co oznacza, że trudno będzie się nam doszukać w kadrze charakterystycznych przebarwień wokół kontrastowych obiektów.
Odmiennie wygląda sytuacja na 50 i 75 mm. Na standardowej ogniskowej wartość aberracji chromatycznej nieznacznie spadła (w całym zakresie przysłon oscylowała w granicach 1.9-2.11 px), ale minimalnie zwiększył się jej zasięg. Taka zależność pogłębiła się jeszcze bardziej na 75 mm, co widać na powyższym wykresie. I o ile na najszerszej ogniskowej 28 mm aberracja nie stanowiła większego problemu, tak na zdjęciach wykonanych na 75 mm anomalia może już być zauważalna w większej skali planu fotograficznego.