Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
6.5
Cena / Jakość:
6.5
Optyka:
6
Budowa:
6.5
Marka:
Tamron
Nasza ocena:

76%

Dziś sprawdzamy czy Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD to pozycja, na którą czekali fotografowie systemu Sony E. Na papierze zoom ma wszystko, by nawiązać walkę z konkurencją, jednak jak wypada w praktyce?

Autor: Michał Chrzanowski

22 Luty 2019
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla trzech ogniskowych i pełnego zakresu przysłon. Poniżej przedstawiany wykres pokazuje najgorsze wartości.

ogniskowa 28 mm, przysłona f/22

ogniskowa 50 mm, przysłona f/4

ogniskowa 75 mm, przysłona f/22

W dniu premiery Tamron zapewnił, że optyka tego modelu składa się między innymi z 3 soczewek asferycznych oraz dwóch wykonanych ze szkła XLD o obniżonym współczynniku dyspersji, które mają gwarantować ostrość na całej powierzchni kadru oraz zapewniać doskonałe minimalizowanie dystorsji i aberracji.

Po zbadaniu modelu 28-75 mm f/2.8 Di III RXD w naszym laboratorium DxO możemy powiedzieć, że jest dobrze - choć nie perfekcyjnie. Wprawdzie wartości jakie osiąga aberracja chromatyczna (na każdej z przysłon i ogniskowych) są spore, to jej występowanie sprowadza się głównie do brzegów planu fotograficznego. Najwyższą anomalię 2.30 px otrzymaliśmy na kombinacji 28 mm i f/22. Mimo, że w całym zakresie przysłon aberracja chromatyczna nie spadła poniżej 2 px, to dotyka ona jedynie rogów kadru. Reszta planu fotograficznego jest wolna od tej wady optyki, co oznacza, że trudno będzie się nam doszukać w kadrze charakterystycznych przebarwień wokół kontrastowych obiektów.

Odmiennie wygląda sytuacja na 50 i 75 mm. Na standardowej ogniskowej wartość aberracji chromatycznej nieznacznie spadła (w całym zakresie przysłon oscylowała w granicach 1.9-2.11 px), ale minimalnie zwiększył się jej zasięg. Taka zależność pogłębiła się jeszcze bardziej na 75 mm, co widać na powyższym wykresie. I o ile na najszerszej ogniskowej 28 mm aberracja nie stanowiła większego problemu, tak na zdjęciach wykonanych na 75 mm anomalia może już być zauważalna w większej skali planu fotograficznego.

Aberracja chromatyczna w praktyce

1/320s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 28 mm

1/500s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 28 mm

1/400s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 28 mm
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)