Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
92%
Bardziej zaawansowany brat modelu S5II oferuje szereg udogodnień dla twórców wideo. Czy warto za nie dopłacać? Czy droższa konstrukcja skrywa coś jeszcze? Sprawdzamy to w naszym teście.
Zaprezentowane na początku roku modele Lumix S5 II i Lumix S5 II X to wreszcie aparaty, którymi Panasonic może zacząć na poważnie konkurować w segmencie pełnej klatki. Oferują nie tylko imponującą specyfikację w przystępnej cenie, ale wreszcie zrywają z największym niedociągnięciem dotychczasowych korpusów producenta, jakim był system AF oparty o detekcję kontrastu.
W aktualnej odsłonie serii S5 otrzymujemy najnowsze algorytmy AF, współpracujące z systemem detekcji fazy na matrycy, a poza tym możliwości, które zawstydzają inne aparaty w tym pułapie cenowym, a zwłaszcza w zakresie rejestracji wideo. Na ich pokładzie znajdujemy więc 24-megapikselową, stabilizowaną matrycę w technologii Dual Native ISO (osobne konwertery dla niskich i wysokich czułości), tryb seryjny 30 kl./s, AF oparty o 779 pól detekcji oraz tryb wideo pozwalający na zapis 10-bitowego wideo open gate 6K do 30 kl./s, lub 4K do 60 kl./s.
Wypuszczony później, nieco droższy model Lumix S5IIX nadbudowuje to dodatkowo opcjami zapisu wideo w formacie ProRes i kompresji All-i, możliwością rejestracji bezpośrednio na dyski SSD czy rozbudowanymi funkcjami streamingu i łączności z komputerem. Z jednej strony to więc korpus zdecydowanie bardziej nakierowany na filmujących, ale biorąc pod uwagę ogół możliwości , prawdopodobnie też model, który będzie bardziej interesował zawodowców ze świata pracy hybrydowej. W końcu w dzisiejszej pracy mamy często do czynienia z realizacjami łączącymi film oraz fotografię i zwykle poszukujemy rozwiązań oferujących jak najwięcej, w jak najlepszej cenie (w końcu nigdy nie wiadomo czego będzie wymagał od nas kolejny klient). I taki właśnie wydaje się być Lumix S5II X.
Model S5 II mieliśmy okazję sprawdzać jeszcze przed premierą. I choć okazał się bardzo przyjemnym zaskoczeniem, nie był pozbawiony wad. Czy model S5IIX, wypuszczony 5 miesięcy później wnosi do tematu coś ponad wymienione powyżej nowości? Czy oprócz oczywistych przewag producent poprawił też niuanse działania aparatu? Sprawdziliśmy to w naszym teście.
Nazwa | Panasonic Lumix S5 II / S5 II X |
Producent | Panasonic |
Typ aparatu | bezlusterkowiec |
Matryca | CMOS Full frame (35.8 x 23.9 mm) |
Efektywna rozdzielczość | 24 Mp |
Matryca | pełna klatka |
Czułość | ISO 64 (rozszerzona} ISO 100 ISO 200 ISO 400 ISO 800 ISO 1600 ISO 3200 ISO 6400 ISO 12800 ISO 25600 ISO 51200 ISO 102400 (rozszerzona) ISO 204800 (rozszerzona) |
Rozdzielczość maksymalna | 6000 x 4000 px |
Formaty obrazu | 3:2 4:3 16:9 1:1 |
Formaty zapisu | RAW JPEG RAW + JPEG |
Balans bieli | auto manualny ustawienie w Kelvinach ustawienia predefiniowane |
Mocowanie obiektywu | Leica L |
Kontrola błysku | TTL Auto Auto Manual Redukcja efektu cz. oczu Synchronizacja z długimi czasami |
Stabilizacja | stabilizacja matrycy 2-osiowa stabilizacja w obiektywach 5,5 EV |
Synchronizacja z lampą | 1/250 s |
Tryby ekspozycji | auto P, A, S, M tryby użytkownika tryb filmowy |
Karta pamięci | SD/SDHC/SDXC dwa gniazda UHS-II |
Kompensacja ekspozycji | +/- 5 EV, w skoku co 1/3 EV |
Migawka | 1/8000 - 60 s |
Blokada ekspozycji | półpozycja spustu migawki przycisk AEL |
Bracketing ekspozycji | 2, 3, 5 lub 7 klatek +/- 0,3 / 0,7 / 1 EV |
Zdjęcia seryjne | 9 kl/s do 30 kl/s w trybie migawki elektronicznej |
Pomiar światła | matrycowy centralnie-ważony punktowy uśredniony |
Samowyzwalacz | Tak |
Pomiar ostrości | Detekcja fazy (779 punktów) / Detekcja kontrastu (315 puntków) |
Tryb pracy AF | pojedynczy AF ciągły AF ustawienie ręczne (MF) śledzący AF wykrywanie twarzy wykrywanie oka |
Blokada ostrości | półpozycja spustu migawki przycisk AF-Lock |
Wizjer | wizjer elektroniczny 3 680 000 punktów powiększenie 0,78 x |
Ekran LCD | 3-calowy obrotowy dotykowy 1 840 000 punktów |
Rejestracja filmów | 6K do 30 kl./s,10-bit 4:2:0 Open Gate, Long GOP 4K do 60 kl./s, 10-bit 4:2:2, Long GOP Full HD do 180 k./s, 10-bit 4:2:2, Long GOP 4K do 60 kl./s, 10-bit 4:2:2, All-I (tylko w S5IIX) Full HD do 180 k./s, 10-bit 4:2:2, All-I (tylko w S5IIX) ProRes HQ (10-bit 4:2:2, All-I) do 5,8K 30 kl./s (tylko w S5IIX) |
Złącza | gniazdo mikrofonu gniazdo słuchawek wężyk spustowy Wi-Fi HDMI (pełnowymiarowe) Bluetooth USB 3.2 (USB-C) z możliwością zasilania |
Pilot | możliwość sterowania przez Wi-Fi |
GPS | Nie |
Zasilanie | akumulator litowo-jonowy DMW-BLK22 |
Wydajność zasilania | 370 zdjęć (wg CIPA) |
Obudowa | magnezowa uszczelniona |
Wymiary | 134 x 102 x 90 mm |
Waga | 740 g |
Stopka akcesoriów | tak |
Gwint statywu | Tak |
Funkcje indywidualne | tryb Pixel Shift Resolution 4-kanałowa rejestracja dźwięku |