Panasonic Lumix S5IIX - test aparatu

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
10
Ergonomia:
9
Cena / Jakość:
10
Wydajność:
7
Funkcjonalność:
10
Nasza ocena:

92%

Bardziej zaawansowany brat modelu S5II oferuje szereg udogodnień dla twórców wideo. Czy warto za nie dopłacać? Czy droższa konstrukcja skrywa coś jeszcze? Sprawdzamy to w naszym teście.

Autor: Maciej Luśtyk

28 Lipiec 2023
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

Zaprezentowane na początku roku modele Lumix S5 II i Lumix S5 II X to wreszcie aparaty, którymi Panasonic może zacząć na poważnie konkurować w segmencie pełnej klatki. Oferują nie tylko imponującą specyfikację w przystępnej cenie, ale wreszcie zrywają z największym niedociągnięciem dotychczasowych korpusów producenta, jakim był system AF oparty o detekcję kontrastu.

W aktualnej odsłonie serii S5 otrzymujemy najnowsze algorytmy AF, współpracujące z systemem detekcji fazy na matrycy, a poza tym możliwości, które zawstydzają inne aparaty w tym pułapie cenowym, a zwłaszcza w zakresie rejestracji wideo. Na ich pokładzie znajdujemy więc 24-megapikselową, stabilizowaną matrycę w technologii Dual Native ISO (osobne konwertery dla niskich i wysokich czułości), tryb seryjny 30 kl./s, AF oparty o 779 pól detekcji oraz tryb wideo pozwalający na zapis 10-bitowego wideo open gate 6K do 30 kl./s, lub 4K do 60 kl./s.

Wypuszczony później, nieco droższy model Lumix S5IIX nadbudowuje to dodatkowo opcjami zapisu wideo w formacie ProRes i kompresji All-i, możliwością rejestracji bezpośrednio na dyski SSD czy rozbudowanymi funkcjami streamingu i łączności z komputerem. Z jednej strony to więc korpus zdecydowanie bardziej nakierowany na filmujących, ale biorąc pod uwagę ogół możliwości , prawdopodobnie też model, który będzie bardziej interesował zawodowców ze świata pracy hybrydowej. W końcu w dzisiejszej pracy mamy często do czynienia z realizacjami łączącymi film oraz fotografię i zwykle poszukujemy rozwiązań oferujących jak najwięcej, w jak najlepszej cenie (w końcu nigdy nie wiadomo czego będzie wymagał od nas kolejny klient). I taki właśnie wydaje się być Lumix S5II X.

Model S5 II mieliśmy okazję sprawdzać jeszcze przed premierą. I choć okazał się bardzo przyjemnym zaskoczeniem, nie był pozbawiony wad. Czy model S5IIX, wypuszczony 5 miesięcy później wnosi do tematu coś ponad wymienione powyżej nowości? Czy oprócz oczywistych przewag producent poprawił też niuanse działania aparatu? Sprawdziliśmy to w naszym teście.

Porównanie rozmiarów matrycy:

Przeczytaj także:
Panasonic Lumix S5 II i Lumix S5 II X - skok do 1 ligi

Druga generacja modelu S5 to nie jeden a dwa aparaty, które celują w segment uniwersalnych pełnych klatek i mogą mocno namieszać na rynku. Panasonic Lumix S5 II oferuje świetną specyfikację i zaawansowany tryb wideo w cenie dużo niższej od konkurencji. [Czytaj więcej]
Panasonic Lumix S5 II - pierwsze wrażenia i materiały przykładowe (RAW)

Najnowszy korpus Panasonica zmienia układ sił w segmencie pełnej klatki, z miejsca stając się jednym z najbardziej atrakcyjnych aparatów do pracy hybrydowej. Sprawdziliśmy jak świetnie zapowiadająca się specyfikacja modelu Lumix S5 II przekłada się na rzeczywistą pracę z aparatem. [Czytaj więcej]
Panasonic Lumix S5 II vs S5 IIX - który wybrać?

W styczniu Panasonic zaprezentował dwa bliźniaczo podobne aparaty fotograficzne. Czym różnią się modele Lumix S5 II i Lumix S5 IIX. W tym artykule omawiamy wszystkie różnice pomiędzy dwoma korpusami. [Czytaj więcej]
Letni cashback Lumix - modele S5II, S5IIX, S1H, S1R, S1 i obiektywy do 2300 zł taniej

W ramach najnowszego cashbacku firmy Panasonic, możesz otrzymać zwrot gotówki za zakup poszczególnych aparatów i obiektywów systemu Lumix S. Wśród nich także najnowsze modele Lumix S5II i S5IIX. Rabaty sięgają 2300 zł. [Czytaj więcej]

Lumix S5IIX - specyfikacja:

Nazwa Panasonic Lumix S5 II / S5 II X
Producent Panasonic
Typ aparatu bezlusterkowiec
Matryca CMOS
Full frame (35.8 x 23.9 mm)
Efektywna rozdzielczość 24 Mp
Matryca pełna klatka
Czułość ISO 64 (rozszerzona}
ISO 100
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200
ISO 6400
ISO 12800
ISO 25600
ISO 51200
ISO 102400 (rozszerzona)
ISO 204800 (rozszerzona)
Rozdzielczość maksymalna 6000 x 4000 px
Formaty obrazu 3:2
4:3
16:9
1:1
Formaty zapisu RAW
JPEG
RAW + JPEG
Balans bieli auto
manualny
ustawienie w Kelvinach
ustawienia predefiniowane
Mocowanie obiektywu Leica L
Kontrola błysku TTL Auto
Auto
Manual
Redukcja efektu cz. oczu
Synchronizacja z długimi czasami
Stabilizacja stabilizacja matrycy
2-osiowa stabilizacja w obiektywach
5,5 EV
Synchronizacja z lampą 1/250 s
Tryby ekspozycji auto
P, A, S, M
tryby użytkownika
tryb filmowy
Karta pamięci SD/SDHC/SDXC
dwa gniazda
UHS-II
Kompensacja ekspozycji +/- 5 EV, w skoku co 1/3 EV
Migawka 1/8000 - 60 s
Blokada ekspozycji półpozycja spustu migawki
przycisk AEL
Bracketing ekspozycji 2, 3, 5 lub 7 klatek +/- 0,3 / 0,7 / 1 EV
Zdjęcia seryjne 9 kl/s
do 30 kl/s w trybie migawki elektronicznej
Pomiar światła matrycowy
centralnie-ważony
punktowy
uśredniony
Samowyzwalacz Tak
Pomiar ostrości Detekcja fazy (779 punktów) / Detekcja kontrastu (315 puntków)
Tryb pracy AF pojedynczy AF
ciągły AF
ustawienie ręczne (MF)
śledzący AF
wykrywanie twarzy
wykrywanie oka
Blokada ostrości półpozycja spustu migawki
przycisk AF-Lock
Wizjer wizjer elektroniczny
3 680 000 punktów
powiększenie 0,78 x
Ekran LCD 3-calowy
obrotowy
dotykowy
1 840 000 punktów
Rejestracja filmów 6K do 30 kl./s,10-bit 4:2:0 Open Gate, Long GOP
4K do 60 kl./s, 10-bit 4:2:2, Long GOP
Full HD do 180 k./s, 10-bit 4:2:2, Long GOP
4K do 60 kl./s, 10-bit 4:2:2, All-I (tylko w S5IIX)
Full HD do 180 k./s, 10-bit 4:2:2, All-I (tylko w S5IIX)
ProRes HQ (10-bit 4:2:2, All-I) do 5,8K 30 kl./s (tylko w S5IIX)
Złącza gniazdo mikrofonu
gniazdo słuchawek
wężyk spustowy
Wi-Fi
HDMI (pełnowymiarowe)
Bluetooth
USB 3.2 (USB-C) z możliwością zasilania
Pilot możliwość sterowania przez Wi-Fi
GPS Nie
Zasilanie akumulator litowo-jonowy
DMW-BLK22
Wydajność zasilania 370 zdjęć (wg CIPA)
Obudowa magnezowa
uszczelniona
Wymiary 134 x 102 x 90 mm
Waga 740 g
Stopka akcesoriów tak
Gwint statywu Tak
Funkcje indywidualne tryb Pixel Shift Resolution
4-kanałowa rejestracja dźwięku

Spis treści

Poprzednia

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (10)