Akcesoria
Apple iMac 2024 - procesor M4 i 16 GB RAM-u w bazowym modelu
W styczniu Panasonic zaprezentował dwa bliźniaczo podobne aparaty fotograficzne. Czym różnią się modele Lumix S5 II i Lumix S5 IIX. W tym artykule omawiamy wszystkie różnice pomiędzy dwoma korpusami.
Materiał powstał we współpracy z firmą Panasonic
Styczniowe premiery modeli Lumix S5 II i Lumix S5 IIX to prawdopodobnie najbardziej emocjonujące aparaty Panasonica od lat. Przede wszystkim dlatego, że jako pierwsze modele producenta wyposażone zostały we współczesne systemy AF, oparte o technologię detekcji fazy (wcześniejszy, oparty o detekcję kontrastu system autofokusu był przez lata wymieniany przez użytkowników jako jedna z głównych wad konstrukcji Panasonic). W dodatku są atrakcyjnie wycenione (Lumix S5 II - 10499 zł, Lumix S5 IIX - 11999 zł), a aktualnie można je nabyć do 2300 zł taniej w ramach promocji Cashback (szczegóły na końcu artykułu).
Ale to nie jedyne plus nowych konstrukcji. Obydwa aparaty cechuje zaawansowana specyfikacja, która pozwala im godnie konkurować w czołówce uniwersalnych aparatów pełnoklatkowych na rynku. Szczególnie ciekawie, jak zwykle w przypadku serii Lumix wypada na tle konkurencji specyfikacja trybów wideo.
Lumix S5 II i Lumix S5 IIX dzielą między sobą nową 24-megapikselową, stabilizowaną matrycę z technologią Dual Native ISO (osobne przetworniki dla niskich i wysokich czułości), tryb seryjny do 30 kl./s, pojemny bufor (200 zdjęć RAW+JPEG), wspomniany fazowy AF oparty o 779 pól pomiaru, duży wizjer elektroniczny o rozdzielczości 3,68 mln punktów i tryb wideo open gate z możliwością 10-bitowej rejestracji do 6K 30 kl./s i nieograniczonym zapisem 4K (dzięki wbudowanemu wentylatorowi). Obydwa też charakteryzują się identyczną magnezową, uszczelnioną budową i tak samo rozbudowaną ergonomią, z 8-kierunkowych joystickiem, obracanym ekranem, 3 pokrętłami funkcyjnym, 2 slotami na karty SD oraz pełnowymiarowym złączem HDMI. Czym więc w ogóle różnią się obydwa modele?
Różnice pomiędzy obydwoma aparatami sprowadzają się do niuansów trybu filmowego - kodeków, opcji rejestracji czy możliwości łączności. Jeśli trybu filmowego używasz wyłącznie do nagrywania tradycyjnych vlogów, prostych relacji i wywiadów, filmów produktowychczy materiałów na instagramowe rolki, prawdopodobnie nie będą one miały dla Ciebie większego znaczenia i z miejsca możesz ruszyć do sklepu po model S5 II. Jeśli jednak nastawiasz się na zawodowe realizacje wideo, możliwości oferowane przez model Lumix S5 IIX mogą mieć dla ciebie ogromne znaczenie. Oto 5 głównych różnic pomiędzy aparatami Lumix S5 II i Lumix S5 IIX.
Jedną podstawowych różnić oddzielających możliwości Lumixa S5 IIX od modelu bazowego jest możliwość filmowania w kompresji wewnątrzklatkowej All-i (w modelu Lumix S5 II dostępna jest jedynie opcja kompresji międzyklatkowej LongGOP). W dużym skrócie ta pierwsza zaoferuje nam materiały lepszej jakości, co będziemy w stanie zauważyć zwłaszcza w sytuacjach, gdy w obrębie sceny dużo się dzieje.
Najprościej zobrazować to na przykładzie wystrzału konfetti. W przypadku kompresji All-I, gdzie mamy do czynienia z ciągiem pojedynczo skompresowanych klatek nagły wzrost informacji do przetworzenia nie będzie skutkował widocznym pogorszeniem jakości. Materiał możemy traktować po prostu jako serię zapisanych po sobie zdjęć. W przypadku standardu LongGOP proces kompresji jest jednak zupełnie różny i polega na zapisywaniu różnić w obrębie następujących po sobie klatek. W wielu sytuacjach różnica będzie marginalna, ale gdy na ekranie zaczyna się dużo dziać lub też w obrębie sceny znajduje się sporo szczegółowych faktur czy gdy sceny realizowane są w trudnych warunkach oświetleniowych, w finalnym materiale mogą ukazać się różnego rodzaju artefakty będący wynikiem kompresji międzyklatkowej.
Różnice pomiędzy obydwoma typami kompresji sprowadzają się też do rozmiaru plików. Materiały nagrane w kompresji All-i ważą zwyczajnie dużo więcej, co może być nie na rękę osobom nastawione na dłuższe realizacje mniejszej rangi. Paradoksalnie jednak „cięższe” materiały zapisane w kompresji All-i są mniejszym obciążeniem dla komputera w procesie edycji. Większy rozmiar pliku przekłada się więc na wygodniejszy montaż.
Kolejną cechą wyróżniająca model Lumix S IIX jest opcja zapisu wideo w kodeku Apple ProRes lub otwartym formacie RAW (ProRes RAW lub Blackmagic RAW). ProRes, przez lata będący standardem zaawansowanych produkcji wideo, oferuje najlepszą możliwą do uzyskania jakość obrazu i charakteryzuje się mniejszym stopniem kompresji od standardowych trybów zapisu, wykorzystujących kodeki H.264 i H.265, na których bazuje większość współczesnych filmujących aparatów (w przypadku zapisu 4K otrzymujemy dwukrotnie większy bitrate niż w bazowym modelu S5 II). Jest to też kodek 10-bitowy, co zapewnia najlepsze możliwe odwzorowanie kolorów w przypadku zapisu nie będącego zapisem RAW.
W końcu, ProRes znany jest z doskonałej optymalizacji. Mimo iż zapisane w nim pliki dużo ważą, doskonale poddają się edycji i są dla komputerów łatwe w przetwarzaniu. Opcja zapisu ProRes jest też doskonałą wiadomością dla posiadaczy komputerów Apple. Macbooki i iMaci posiadają sprzętowe wsparcie dla dekodowania standardu ProRes, co oznacza tyle, że nawet mniej wydajne modele powinny być w stanie bez problemu poradzić sobie z edycją wymagających materiałów. A jeśli dołożycie do tego natywny program Final Cut Pro, możecie spodziewać się wydajności, która w przypadku komputerów Windows i innych programów do edycji wymagałaby od was dużo droższej konfiguracji.
Oprócz samego faktu wykorzystania zapisu ProRes, Lumix S5 IIX wyróżnia się także to, że w tym standardzie możemy rejestrować obraz w najwyższych dostępnych ustawieniach dla standardowego zapisu w trybie wideo, czyli 5,8K, podczas gdy w przypadku bazowego modelu Lumix S5 II będzie to tylko zapis z próbkowaniem 4:2:0 w kompresji LongGOP.
Oprócz zapisu ProRes, Lumix S5 IIX jest jednym z pierwszych aparatów, pozwalających na zapis filmów w standardzie Blackmagic RAW z użyciem zewnętrznego rekordera (oprócz znanej już możliwości eksportu formatu ProRes RAW). Jedną z najważniejszych cech tego formatu, poza oczywistymi większymi możliwościami korekcji ekspozycji, kontrastu i kolorystyki wynikającymi z 12-bitowego surowego zapisu, jest także świetna optymalizacja. Format Blackmagic RAW jest wyjątkowo przyjazny dla komputerów i pozwala na pracę z „otwartym” typem plików wideo na stacjach roboczych o mniej wypasionej konfiguracji. A przede wszystkim jednak doskonale dogaduje się z natywnym dla niego, darmowym programem DaVinci Resolve, który przez wielu uważany jest za najlepszy współczesny program do montażu.
* Do zapisu w formacie ProRes w rozdzielczości powyżej Full HD potrzebny jest zewnętrzny dysk SSD. Do zapisu RAW konieczne jest korzystanie z zewnętrznego rekordera Blackmagic Assist lub Atomos Ninja V+ (w tym wypadku zapis będzie realizowany w formacie ProRes RAW).
Lumix S5 IIX jest także jednym z pierwszych aparatów na rynku (zaraz po modelach Sigma fp i Lumix GH6), który pozwala na zapis wideo na przenośnych dyskach SSD podłączonych przez USB-C. To doskonała wiadomość dla wszystkich zainteresowanych filmowaniem. Jak wiemy, materiały wideo, zwłaszcza te realizowane w wysokich rozdzielczościach potrafią błyskawicznie zapełniać karty pamięci, które przecież nie należą do tanich.
Dyski SSD, w przeliczeniu stosunku ceny do pojemności, są dużo bardziej ekonomicznym rozwiązaniem od kart pamięci, a zarazem też mniej podatnym na uszkodzenia i znacznie trudniejszym do zgubienia. W końcu, opcja zapisu na dysku znacznie skraca też cały proces obiegu materiału. Nie musimy poświęcać czasu i nerwów na oznaczanie kart i zgrywanie materiału - wystarczy, że podłączymy dysk do komputera i od razu możemy zasiadać do edycji, którą z racji wygody i tak dzisiaj wiele osób dziś wykonuje bezpośrednio na dyskach SSD.
Czasy pandemii na dobre przyzwyczaiły nas do formy przekazu jaką są streamingi, lub jak kto woli Live’y czy podcasty wideo. Zasadniczo możemy je dziś wykonywać większością aparatów, ale zwykle wiąże się to z koniecznością wykorzystywania dodatkowych urządzeń i programów do przechwytywania obrazu przez złącze HDMI, co od razu rozwija przed nami cały wachlarz możliwych do napotkania problemów.
W przypadku Lumixa S5 IIX wszystko sprowadzi się do podłączenia aparatu kablem do komputera bądź sparowaniu go z nim (lub urządzeniem mobilnym) za pomocą łączności bezprzewodowej. Bardziej zaawansowany Lumix S5 IIX pozwala więc na transmisję strumieniową w rozdzielczości do 4K 60 kl./s przy wykorzystaniu połączenia USB-C lub LAN (potrzebny dodatkowy adapter UBS-C - Ethernet) i do Full HD 60 kl./s w przypadku połączenia bezprzewodowego Wi-Fi.
To ostatnie możemy łatwo skonfigurować za pomocą aplikacji mobilnej Lumix Image Sync i transmitować materiały na żywo bezpośredni na platformy wspierające protokoły RTMP/RTMPS (Real Time Messaging Protocol), jak Youtube, Twich, Facebook, Twitter, Linkedin, Vimeo i wiele innych. Co ciekawe, w celu transmisji terenowej ze smartfonami możemy również połączyć się za pomocą kabla USB-C co zapewni lepszą jakość połączenia i ograniczy zużycie baterii w aparacie.
Last but not least, Lumix S5 IIX to także bardziej stonowane, eleganckie wzornictwo z matowym czarnym lakierem, wyciemnionym logiem i brakiem kolorystycznych wstawek w obrębie pokręteł sterujących. Tak przygotowany aparat jest bardziej dyskretny i mniej rzuca się w oczy. Producent podkreśla też funkcjonalność takiego, a nie innego wzornictwa.
„Całkowicie czarne wzornictwo aparatu LUMIX S5 IIX ma zachęcać twórcę do zanurzenia się w przechwytywaniu obiektu, bez zwracania uwagi na używane narzędzia. Zaprojektowano go tak, aby harmonizował z otoczeniem, w którym odbywa się fotografowanie, i zapobiegał odbiciom na przysłonie lub nośniku zapisu, wspierając tym samym kreatywność artystyczną.” - czytamy na stronie producenta.
Najnowsze modele Lumix S5 II i S5 IIX do 31.07.2023 r. możecie kupić z dużym upustem w ramach akcji Cashback. Aby wziąć udział w promocji należy do końca lipca zakupić model aparatu lub obiektywu objęty promocją i najpóźniej do 31.08.2023 r. zarejestrować zakup na stronie panasonic-summer-cashback.benamic.com. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku, w ciągu 28 dni otrzymamy zwrot gotówki na podane przez nas konto. Szczegóły promocji dostępne na stronie panasonic.com.
Więcej informacji o aparatach Lumix S5 II i Lumix S5 IIX znajdziecie na stronie panasonic.com.