Jakość zdjęć (Laboratorium DxO)

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
10
Ergonomia:
9
Cena / Jakość:
10
Wydajność:
7
Funkcjonalność:
10
Nasza ocena:

92%

Bardziej zaawansowany brat modelu S5II oferuje szereg udogodnień dla twórców wideo. Czy warto za nie dopłacać? Czy droższa konstrukcja skrywa coś jeszcze? Sprawdzamy to w naszym teście.

Autor: Maciej Luśtyk

28 Lipiec 2023
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

Jakość zdjęć (Laboratorium DxO)

Panasonic Lumix S5IIX wyposażony został z nową 24-megapikselową matrycę BSI-CMOS z pikselami detekcji fazy i technologia Dual Native ISO, czyli dwoma osobnymi przetwornikami dla niskich i wysokich czułości. W przypadku trybu fotograficznego natywne czułości wynoszą ISO 100 i ISO 1600, w trybie wideo jest to odpowiednio ISO 640 i ISO 4000. 

Sensor wspierany jest też nowym procesorem, który dzięki większej mocy obliczeniowej pozwala aparatowi nie tylko osiągać świetne rezultaty w zakresie rejestracji wideo, ale także oferować jeszcze lepszą reprodukcję kolorów i doskonalszą kontrolę szumu. Czy to się udało?

Szczegółowość (odszumianie włączone / odszumianie wyłączone / RAW)

Wycinek kadru 1063 x 1063 px

Tym, co zwraca szczególną uwagę w porównaniu do korpusów sprzed kilku lat, jest doskonałe wręcz utrzymywanie szczegółowości zdjęć wraz ze wzrostem czułości. W zakresie ISO 100 - ISO 3200 spadek szczegółowości jest praktycznie niezauważalny, a same zdjęcia wyglądają przyzwoicie aż do ISO 25600. Co ważne jeszcze lepiej sytuacja ma się w przypadku zapisu RAW, gdzie dopiero na najwyższych czułościach zauważymy widoczną degradację obrazu.

Zdjęcia z Lumixa S5IIX zmierzają nieco w stronę zielonkawych tonów (co zresztą potwierdzają poniższe wykresy dla balansu bieli), ale jednocześnie nie ma to negatywnego wpływu na ich ogólną kolorystykę. W praktyce, jak już wspomnieliśmy w poprzednim rozdziale, zdjęcia z nowego Lumixa cechują się bardzo naturalną reprodukcją kolorów i wysoką kontrastowością. 

Zaszumienie obrazu (odszumianie włączone / odszumianie wyłączone / RAW)

Wycinek kadru 726 x 726 px

Aparat Lumix S5IIX cechuje się też fenomenalną kontrolą szumu. Ten jest wyjątkowo drobny i daje o sobie bardziej znać dopiero w okolicach czułości ISO 12800, nie wpływając jednocześnie na pogorszenie szczegółowości obrazu. Bardzo dobrze wypada także kontrola kolorowego szumu chrominancji w przypadku plików RAW. W zakresie pracy na wysokich czułościach to zdecydowanie jeden z najlepszych aparatów pełnoklatkowych, jakie do tej pory testowaliśmy.

Jak widzimy na powyższym zakresie, w przypadku stosunku sygnału do szumu na wyższych czułościach Lumix S5IIX wypada obecnie najlepiej ze wszystkich konkurencyjnych modeli pełnoklatkowych o podobnej rozdzielczości. To zdecydowanie fenomenalny wynik jak na producenta, który nie konkuruje przecież z "wielką trójką" w zakresie udziałów w rynku. 

Zakres dynamiczny

Aparat bardzo dobrze wypada także w kwestii zakresu dynamicznego. Przy bazowej czułości, dynamika sięga ok. 14,3 EV czym dorównuje modelom EOS R6 Mark II i Nikon Z6 II. Co ważne, wysoki poziom powyżej 10 EV utrzymuje się aż powyżej ISO 6400, zachowując swobodę edycji zdjęć wykonanych na wyższych czułościach. W górnym zakresie ISO Lumix S5IIX wypada zresztą najlepiej z całej trójki, choć warto mieć na uwadze, że są to jednak wartości bardzo zbliżone.

Balans bieli (balans automatyczny / balans z priorytetem bieli)

W przypadku automatycznego balansu bieli obserwujemy zachowanie typowe dla współczesnych korpusów. Aparat bardzo dobrze balansuje światło dzienne, jarzeniowe i mieszane, ale wykazuje delikatne trudności w zakresie ciepłego oświetlenia żarowego. Odchylenia nie są bardzo duże (ok. 15 jednostek na skali Lab), ale wystarczające, by różnice zauważyć gołym okiem. W takich przypadkach pomaga trybu balansu bieli z priorytetem bieli, który bardzo skutecznie równoważy temperaturę barwową niezależnie od oświetlenia.

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (10)