Optyka

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Ergonomia:
6
Cena / Jakość:
7
Wydajność:
6
Funkcjonalność:
7
Marka:
Fujifilm
Nasza ocena:

74%

Kierowany do hobbystów, XF10 z 24-megapikselową matrycą APS-C i stałoogniskowym, jasnym obiektywem 28 mm f/2.8 ma być ciekawą alternatywą dla smartfona i towarzyszem codziennych chwil. Zobaczcie, jak wypada w praktyce.

Autor: Maciej Luśtyk

11 Październik 2018
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

Optyka

Fujifilm XF10 korzysta z tego samego obiektywu, co pokazany przed trzema laty model X70. W kwestii jakości optyki nie ma tu więc niespodzianek, nie ma też jednak powodów do narzekań. Zbudowany na bazie 7 soczewek w 5 grupach (2 soczewki asferyczne) obiektyw Fujinon 18,5 mm f/2.8 dostarcza nam bowiem bardzo równej rozdzielczości w całym zakresie przysłon. Różnica w jakości obrazu między środkiem, a brzegami kadru jest co prawda widoczna, ale co chyba najważniejsze, nawet przy w pełni otwartej przysłonie (9 listków) będziemy wstanie uzyskać ostre, kontrastowe zdjęcia. Dopiero przy wartości f/16 zauważymy bardziej widoczny spadek rozdzielczości obrazu.

Aparat doskonale też koryguje dystorsję obiektywu. Pomiary studyjne wskazują na bardzo delikatną dystorsję wklęsłą, jednak w rzeczywistości, na zdjęciach nie będziemy w stanie jej zauważyć.

 

Dużo gorzej obiektyw wypada jednak pod względem aberracji chromatycznej. Ta jest względnie duża (sięga nawet 1,83 px) i obecna jest właściwie w całym kadrze, a w szczególności w jego górnych partiach. Warto jednak nadmienić, że zauważymy ją raczej wyłącznie w przypadku oglądania zdjęć w maksymalnym powiększeniu toteż nie będzie nam ona uprzykrzać życia. W razie czego, w przypadku plików RAW, aberrację bardzo łatwo usuniemy na etapie postprodukcji.

Mocną stroną obiektywu nie jest niestety radzenie sobie z odblaskami światła. Te będą uprzykrzać nam życie zwłaszcza w przypadku zdjęć nocnych, gdzie niechciane flary potrafią rozlewać się na pół kadru. Niestety odbicia światła pojawiają się nawet, gdy jego źródło nie znajduje się bezpośrednio w kadrze, lub na jego krawędzi. Na szczęście problem ten nie będzie aż tak dawał nam się we znaki w przypadku zdjęć wykonywanych przy świetle dziennym.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Canon PowerShot V1 i Canon EOS R50V - pierwsze wrażenia i nagrania przykładowe
Canon PowerShot V1 i Canon EOS R50V - pierwsze wrażenia i nagrania przykładowe
Do segmentu aparatów przeznaczonych dla vlogerów Canon wchodzi dużo później niż inni. Czy dzięki temu robi to lepiej niż rynkowi rywale? Możliwości najnowszych urządzeń dla twórców...
9
Fujifilm GFX100RF - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Fujifilm GFX100RF - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy średnioformatowy kompakt ery cyfrowej otwiera zupełnie nowy segment na rynku fotografii. To jednak konstrukcja równie oryginalna, co kontrowersyjna. Czy w pogodni za wizją...
19
Instax Wide EVO - test aparatu natychmiastowego
Instax Wide EVO - test aparatu natychmiastowego
Najnowszy cyfrowy Instax Wide EVO to najbardziej zaawansowany z dotychczasowych aparatów natychmiastowych Fujifilm, ale też i najdroższy. Sprawdzamy, co ma do zaoferowania i czy jest...
13
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (8)