Jakość zdjęć (Laboratorium DxO)

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Ergonomia:
6
Cena / Jakość:
7
Wydajność:
6
Funkcjonalność:
7
Marka:
Fujifilm
Nasza ocena:

74%

Kierowany do hobbystów, XF10 z 24-megapikselową matrycą APS-C i stałoogniskowym, jasnym obiektywem 28 mm f/2.8 ma być ciekawą alternatywą dla smartfona i towarzyszem codziennych chwil. Zobaczcie, jak wypada w praktyce.

Autor: Maciej Luśtyk

11 Październik 2018
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

Jakość zdjęć (Laboratorium DxO)

Aparat Fujifilm XF10 został wyposażony w 24-milionową matrycę CMOS w formacie APS-C, zbudowaną na bazie standardowego filtru Bayera, która pozwoli nam na fotografowanie w zakresie czułości ISO 200 – 12 800 (rozszerzane do ISO 100 – 51 200). Zdjęcia o rozmiarze 6000 x 4000 pikseli oznaczają wydruki w wysokiej jakości (300 dpi) w rozmiarze sięgającym nawet 50 x 30 cm.

Zanim przejdziemy do omawiania kwestii odwzorowania detali, zaszumienia i zakresu dynamicznego, należy wspomnieć, że matryca modelu X-T100 cierpi na tę samą dolegliwość, która jeszcze niedawno dotykała wcześniejsze modele z serii X-T. Mianowicie w formacie RAW będziemy mogli fotografować jedynie w nominalnym zakresie czułości sensora, tj. ISO 200 – 12 800. Rozszerzone czułości ISO 25 600 i 51 200 dostępne będą wyłącznie w przypadku zapisu JPEG.

Reprodukcja szczegółów (odszumianie standardowe, odszumianie minimalne, RAW):

Wycinek kadru 600 x 600 pikseli

Zdjęcia dostarczane przez matrycę modelu XF10 są wysoce szczegółowe, przynajmniej w przypadku plików JPEG, co jest zasługą bardzo skutecznych algorytmów przetwarzania i wyostrzania obrazu stosowanych przez Fujifilm. Choć cyfrowe ziarno zacznie być widocznie już w okolicy ISO 800, do czułości ISO 1600 nie zauważymy widocznego spadku jakości zdjęć, a dobre odwzorowanie detali utrzymuje się aż do wartości ISO 3200. Powyżej zauważamy już utratę informacji o kolorze i detalach zdjęcia. Przy ISO 6400 szumy zaczynają powoli zacierać drobniejsze szczegóły.

Co jednak ważne, w przypadku modelu XF10 nie zauważamy charakterystycznej dla wielu modeli Fujifilm tendencji do wpadania w różowe tony. Widać natomiast jak mocne w przypadku plików JPEG jest systemowe wyostrzanie obrazu. W większości sytuacji wychodzi to zdjęciom na dobre, jednak w przypadku oglądania ich w maksymalnych rozmiarach może niekiedy wydać się nieco nienaturalne.

Szumy (odszumianie standardowe, odszumianie minimalne, RAW)

Wycinek kadru 600 x 600 pikseli

Jak już wspomnieliśmy, aparat bardzo dobrze radzi sobie z kwestią zaszumienia obrazu na wysokich czułościach. Choć widoczne jest to już od okolic ISO 800, nie wpływa widocznie na szczegółowość zdjęć aż do pułapu ISO 1600-3200, a i w przypadku wyższych czułości jest nieźle. Niestety model XF10 nie pozwala na zupełne wyłączenie systemu odszumiania, a jedynie na zmniejszenie jego intensywności, przez co przy wyższych czułościach będą widoczne charakterystyczne rozmycia. Warto przy tym porównać, jak na wysokim ISO zachowuje się plik RAW

Zakres dynamiczny

Pod względem zakresu dynamicznego, matrycy modelu XF10 dosyć daleko do tego, co do zaoferowania mają najlepsze obecnie aparaty, ale nie mamy też powodu do narzekania. 12-stopniowy zakres dynamiczny, który tylko nieznacznie spada w zakresie ISO 200-800 i utrzymuje się na wysokim poziomie aż do ISO 3200 pozwoli dość swobodnie “forsować” pliki RAW i z pewnością okaże się wystarczający na potrzeby doskonałej większości amatorów. Nie zapominajmy, że jeszcze do niedawna mało który profesjonalny aparat oferował lepsze wyniki.

Balans bieli

Fujifilm XF10 całkiem dobrze wypada pod względem automatycznego balansu bieli. W przypadku światła mieszanego, dziennego i żarowego, odchylenia szarości są naprawdę niewielkie i nie będą zauważalne gołym okiem. Problemy występują natomiast w przypadku światła żarowego, w przypadku którego odchylenia sięgają ponad 20 jednostek na skali Lab i przy którym zalecamy korzystać z manualnych ustawień balansu bieli. Aparat niestety nie posiada funkcji “priorytetu bieli”, która w ostatnich latach zaczęła pojawiać się w większości najnowszych modeli na rynku.

Warto jednak dodać, że w naturalnych warunkach problem ten nie rzuca się mocno w oczy i będzie widoczny właściwie jedynie w przypadku bardzo ciepłego światła żarowego, np. lamp sodowych oświetlenia miejskiego. W przypadku fotografowania w domu, przy świetle żarówek aparat jest w stanie skutecznie wyważyć temperaturę barwową.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
27
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
35
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
44
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (8)