Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Piąta generacja modelu X100 to prawdopodobnie największa aktualizacja konstrukcji od samego początku serii. Zmieniło się prawie wszystko, od matrycy, przez konstrukcję aż po ergonomię.
Premiera modelu Fujifilm X100V nie była zaskoczeniem, wszak o nowym kompakcie w serii plotkowało się już od pewnego czasu, a kilka dni temu wyciekła jego pełna specyfikacja. Zagadką pozostawał jednak finalny wygląd aparatu. Tutaj jest zarówno lepiej, jak i… gorzej. Ale o tym za chwilę.
Najnowszy kompakt przede wszystkim otrzymuje usprawniony układ obrazowania - 26-megapikselową matrycę X-Trans CMOS IV w rozmiarze APS-C, wspieraną czterordzeniowym procesorem X-Processor 4. Zestaw ten oferować ma wydajność niemal identyczną, jak w przypadku topowego modelu w ofercie (X-T3). Otrzymujemy więc zakres czułości ISO 160-12800 (rozszerzane do ISO 80-51200) tryb seryjny 11 kl./s (20 kl./s w trybie migawki elektronicznej), autofokus oparty o 425 punktów detekcji fazy czułych do -5 EV, wspierany systemami śledzenia twarzy i oka, oraz możliwość rejestracji filmów 4K z prędkością 30 kl./s (do 200 Mb/s), lub Full HD z prędkością do 120 kl./s.
Co chyba jednak nawet ważniejsze, usprawnieniu nareszcie uległa także sama optyka. Choć zewnątrz obiektyw 23 mm f/2 (ekwiwalent 35 mm) prezentuje się niemal identycznie, jak w przypadku poprzednika, w jego konstrukcji pojawiła się dodatkowa soczewka asferyczna, która zapewnić ma lepszą jakość w rogach kadru i podczas pracy na szeroko otwartej przysłonie, co było pietą achillesową dotychczasowej konstrukcji. Cieszymy się także, że mimo zmian aparat nadal oferuje wbudowany filtr szary, który pozwoli na szersze otwarcie przysłony w mocnym słońcu i znacznie ułatwi pracę filmowcom.
Dla tych ostatnich aparat może stać się także ciekawą zapasową kamerą. Oprócz wspomnianej możliwości rejestracji w rozdzielczości 4K, otrzymujemy profil Log, możliwość podłączenia mikrofonu (port 2,5 mm) i słuchawek (za pomocą adaptera na USB-C) oraz opcję wypuszczenia nieskompresowanego 10-bitowego materiału 4:2:2 przez HDMI. Mamy też popularne symulacje filmów analogowych, które pozwolą nadać filmom charakteru bez poświęcania czasu kolorowane materiałów w postprodukcji.
Wreszcie otrzymujemy też usprawniony wizjer i ekran. Ten pierwszy to oparty o technologię OLED moduł hybrydowy (wizjer optyczny z możliwością przełączenia na tryb cyfrowy), zaczerpnięty z modelu X-Pro3, oferujący rozdzielczość 3,69 mln punktów. Z kolei 3-calowy ekran o rozdzielczości 1,62 mln punktów nareszcie jest odchylany i czuły na dotyk, co z pewności ułatwi fotografowanie z trudniejszych perspektyw i wygodną nawigację po zdjęciach.
Niestety wszystko ma swoją cenę i X100V jest kolejnym aparatem, na którym nie zobaczymy tylnego wybieraka kierunkowego. Oczywiście producent będzie tłumaczył to funkcją obsługi gestów przez ekran dotykowy, ale testy inny konstrukcji z oferty jasno pokazały nam, że jest to dużo mniej wygodne (i efektywne) rozwiązanie.
Oprócz tego zwiększono także żywotność baterii, na której wykonamy teraz do 420 zdjęć, a cała konstrukcja po raz pierwszy określana jest jako uszczelniona (po zamocowaniu opcjonalnego filtra ochronnego PRF-49 na obiektyw). Jako ciekawostkę warto też wspomnieć, że aparat pozwala na synchronizację z błyskiem z czasem do 1/4000 s, co umożliwi kreatywną zabawę z zewnętrzną lampą błyskową za dnia.
Niestety cena serii X100 kolejny raz szybuje w górę i powoli zaczyna być trudna do przełknięcia. Oczywiście wiemy, że na rynku są kompakty droższe, jak choćby Sony RX1R II czy Leica Q2, ale sugerowana cena 1300 funtów (około 6500 zł) za kompakt APS-C to nieco za dużo. Z drugiej strony seria X100 zawsze traktowana była jako produkt premium i kierowana raczej do wąskiej grupy entuzjastów, więc cena nie powinna też zbytnio dziwić.
Aparat na sklepowe półki trafi jeszcze w lutym.
Nazwa | Fujifilm X100V |
Producent | Fujifilm |
Typ aparatu | aparat kompaktowy |
Matryca | APS-C X-Trans CMOS IV (23,6 x 15,6 mm) |
Efektywna rozdzielczość | 26 Mp |
Matryca | APS-C |
Czułość | ISO 80 (rozszerzona) ISO 160 ISO 200 ISO 400 ISO 800 ISO 1600 ISO 3200 ISO 6400 ISO 12800 ISO 25600 (rozszerzona) ISO 51200 (rozszerzona) |
Procesor | X-Processor 4 |
Rozdzielczość maksymalna | 6240 x 4160 |
Formaty obrazu | 3:2 16:9 1:1 |
Formaty zapisu | RAW JPEG RAW + JPEG |
Kompresja | fine normal |
Balans bieli | auto manualny ustawienie w Kelvinach ustawienia predefiniowane |
Efekty | 11 symulacji kliszy filmowej |
Obiektyw | 23 mm (ekwiwalent 35 mm) |
Przysłona | f/2 |
Kontrola błysku | Auto Manual Synchronizacja z długimi czasami wymuszona (błysk wypełniający) |
Lampa błyskowa | zewnętrzna wbudowana |
Stabilizacja | brak |
Synchronizacja z lampą | 1/4000 s |
Tryby ekspozycji | P, A, S, M |
Karta pamięci | SD/SDHC/SDXC UHS-II |
Kompensacja ekspozycji | +/- 5 EV, w skoku co 1/3 EV |
Migawka | 1/4000 - 30 s migawka elektroniczna 1/32000 - 30 s |
Blokada ekspozycji | półpozycja spustu migawki przycisk AEL |
Bracketing ekspozycji | 2, 3, 5 albo 7 klatek +/- 0,3 / 0,5 EV |
Zdjęcia seryjne | 11 kl/s |
Pomiar światła | matrycowy centralnie-ważony punktowy uśredniony |
Samowyzwalacz | Tak |
Pomiar ostrości | Detekcja kontrastu + detekcja fazy, 425 puntów AF, czułość do -5 EV |
Tryb pracy AF | pojedynczy AF ciągły AF ustawienie ręczne (MF) śledzący AF wykrywanie twarzy AF dotykowy wykrywanie oka |
Blokada ostrości | półpozycja spustu migawki przycisk AF-Lock |
Wizjer | OLED wizjer hybrydowy 3,69 Mp |
Ekran LCD | 3-calowy odchylany dotykowy 1 620 000 punktów |
Rejestracja filmów | 4K 30 kl/s Full HD 120 kl./s |
Złącza | microHDMI gniazdo mikrofonu Wi-Fi USB 3.1 (USB-C) |
Pilot | możliwość sterowania przez Wi-Fi |
GPS | Nie |
Zasilanie | akumulator litowo-jonowy NP-W126S |
Wydajność zasilania | 420 zdjęć (wg CIPA) |
Obudowa | magnezowa uszczelniona |
Wymiary | 128 x 75 x 53 mm |
Waga | 478 g |
Stopka akcesoriów | tak |
Gwint statywu | Tak |
Funkcje indywidualne | Symulacje klisz filmowych Fujifilm Możliwość podłączenia słuchawek przez adapter na USB-C |
Więcej informacji znajdziecie pod adresem fujifilm.eu.